|
|
|
|---|---|
|
Pendlarbilen åkte på ett ordentligt haveri i fredags. Utan att varna eller ge en vink så ”exploderade” expansionstanken och motorn i det närmsta värmenöp. Har ”lagat” tanken och fyllt på vatten och det ser ut som topplockspackningen har gått då det bubblar och ryker lite från kylarvattnet Vad tror ni är motorn färdig? Eller finns det räddning.? Kommer plocka isär den men tänkte höra om det är lönt. Toppen kan jag plana blocket däremot är jag osäker på. Det är väl alublock men vad är det för cylindrar? Stål? Nicasil? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
M50 har gjutjärnsblock. M50TÜ har gjutjärnsblock. M52 har aluminiumblck med liners av Nikasil. M52TÜ har aluminiumblck med liners av gjutjärn. M54 har aluminiumblck med liners av gjutjärn. Mig veterligen fick E46 M52TÜ direkt från början, vilket isåfall betyder att liners är av gjutjärn. Kan vara restluft inuti systemet som bubblar upp, men kan även som du säger vara topplockspackningen (eller en deformerad topp eller en spricka eller en kombination av alltihopa). Först och främst bör du fastställa med 100% säkerhet om du har ett läckage in mot kylarsystemet. Ett sätt är att trycksätta kylsystemet och se om trycket bibehålls eller faller. Ett annat sätt är att trycksätta kylsystemet och med boroskop kolla om vatten läcker in (man brukar kunna se på tändstiften vilken eller vilka cylindrar som är påverkade). Ett annat sätt är att trycksätta en cylinder i taget och observera om det kommer bubblor ut i kylsystemet. Om du fastställt med 100% säkerhet att du har ett läckage in mot kylsystemet, då är det precis som du säger läge att plocka isär den. Förutom byte av topplockspackning måste du såklart få både block och topp uppmätt (är främst toppen som är problemet) men även kollat efter sprickor. Därefter behöver lämpliga maskinbearbetningar göras. Lägsta tillåtna höjd på en M52TÜB28 topp är 139.7 mm (mäts med en mikrometer), vilket betyder att 0.3 mm är den största tillåtna mängden som får planas bort (förutsatt att toppen inte bearbetas tidigare). |
|
Tack för ett otroligt bra och utförligt svar @bmw-slangen. Är rimligt säker på att det kommer avgaser ut i kylsystemet då motorn fick stå länge på tomgång till termostaten öppnade men bubblandet bara fortsatte. Och när jag skruvade på locket så tröcks tanken sönder igen så det verkar vara ett högt tryck i systemet dessutom. Blir ett litet detektivarbete nu och se om jag hittar vatten i nån cylinder. Ironiskt nog krängde jag ju en M52 motor jag haft liggande i några år för tre veckor sedan 🙄 får se vad man orkar med. Tack som bara den iaf… 🥰 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.