|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW E39 523i från 1999 som jag har ett problem med. Det är nämligen så att den misständer men det sker enbart vid hårt gaspådrag eller när bilen är tungt lastad. Det händer dock enbart under 1200 varv och det händer oftast enbart när bilen körts ca 5-10 mil och är ordentligt varm. Det har hänt när den är kall också men nr den är varm händer det alltid under dessa förutsättningar. När jag läser felkoder då ser jag att den har felkoder för misständning i shadow memory. Vilken/vilka cylindrar det gäller skiftar dock varje gång jag rensar felkoder och det kan vara allt ifrån 1-4 cylindrar som ger felkod vid ett unikt tillfälle. Den har inga andra felkoder överhuvudtaget. Jag upptäckte problemet för ca ett halvår sedan efter ett tändstiftsbyte men felet kvarstod när jag satte tillbaka de gamla tändstiften så troligtvis har felet varit där sedan tidigare bara att jag inte belastat den under 1200 varv så jag inte upptäckt det. Både de nya och gamla tändstiften var NGK BR6EQUP eller vad de heter. Jag har testat koppla ur alla spolar en och en med motorn igång och då började den genast gå sämre så alla spolar fungerar såpass iaf. Har dessutom inspekterat alla tändhattar och såg inga täcken på sprickor eller liknande. Testade även lossa oljelocket med motorn igång för att se om motorn har några större vacuumläckor utan framgång. Kan dessutom nämna att jag bytt insugsbälgarna tidigare under mitt ägande av bilen så de borde inte vara orsaken heller. Är det någon här som har några idéer på vad jag kan testa härnäst? Finns det några andra tester jag kan göra för att försöka identifiera problemet? Tack på förhand! | |
| Hej, hade samma problem med min e39a. Den hackade till om man tryckte full gas ut ur exempelvis en rondell med för låg växel i när bilen var varm. Bytte alla 6 st tändspolar till nya Bosch så löste sig problemet. Köper man från Tyskland är det inte så dyrt. | |
| Det får nog bli nästa steg för mig då. Kollade mina spolar och de är original från 99 så vore inte konstigt om de håller på och ger upp. Vart beställde du dina? | |
|
Länk Köpte här. Dom är ”made in slovakia” eller nåt sånt land, iaf inget kinaskräp. Går nog att hitta billigare om man kollar www.daparto.de dock. Mina var också från 99 ska dock nämnas att några var lite spruckna i tändhatten. |
|
| Hur långt har bilen gått? | |
|
@nusnas Tack för info! @blixten Den har gått 217XX mil |
|
|
Har du bytt lamdasonder någon gång? Rekommenderas att man gör vid ca 16 000 mil. Det kan medföra att bilen rycker. Nu vet jag inte hur just din modell av tändstift ser ut. Men har man fel elektrodavstånd på dem kan motorn också gå ryckigt. Även om de kommer direkt ur förpackningen. Visst kan det vara dina tändspolar som behöver bytas ut, men väldigt många, inklusive verkstäder, förslår många gånger slentrianmässigt byte av tändspolar som lösning på ryckningar och ojämn gång. |
|
| Jag har ägt bilen i ca 5 år och har inte bytt dem men vet inte om tidigare ägare gjort det. Går det testa vilket det är på något sätt utan att bara kasta pengar på problemet? | |
|
Trasiga lamdasonder borde väl ge felkod eller konstiga fuel trims? Så det kan du ju kolla. Se tråden om han som har problem med sin -05 e46a. |
|
| Har du länk till det inlägget? Har INPA med mera så borde ju kunna se alla värden iaf | |
| Ingen som har någon ytterligare info om hur jag verifierar vad problemet är innan jag bara kastar pengar på det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.