AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.624

520d 530e eller 320d 330e vad skall jag köpa

wi
172
wigerup
F30 320d 2017
Har följande bil: 320i 2019 m-sport xdrive innovation edition10000 mil F31
Har märkt nu på senare tid att då jag kör till Oslo, vilket jag gör ca 4-6 ggr per år, och en sträcka på 100 mil enkel väg att
vridmomentet är tämligen svagt. Minsta uppförsbacke så växlar den ned och utför växlar den upp etc etc.
(Bränsleförbrukning har jag mätt ett antal gånger: medelhastighet 95-100km/h 0.64 vintertid dubbdäck. Sommardäck 0.61.Stad medelhastighet 35-40km/h 0.8 -0.9)
Detta växlande upplever jag väldigt irriterande specielt dom sista 20 milen.
Så jag har bestämt att uppgradera till en diesel eller laddhybrid, skall det vara en G20/21 eller f30/f31, någon som har någon ide. Nu är jag ganska bortskämd med utrustning då jag har en innovation ( full utrustad) det får man väl söka på men har någon upplevt en Luxxury Line ???
Hoppas på råd och tips
Med Vänlig Hälsning
Björn

Visa användare
8.668
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Laddhybrid är väl inte ideal för långfärd, då kan väl en diesel passa bättre. Vad är budgeten och vilken utrustning är det som du uppskattar idag?

En 320d G20 känns väl som ett logiskt byte men med automatlåda så tror jag känslan i kraft är väldigt jämförbar med 320i. Det är väl snarare en 30d som behövs för att kännas potentare. Men alla bilar med automatlåda kommer ju växla vid behov. Vill du styra växlingarna helt själv så är det ju manuell som gäller…
Buspelle
wigerup: Det första du måste bestämma är nog storlek på bil. Om man resonerar i banor av 3-serien skulle jag definitivt rekommendera uppgradering till G21. Stor skillnad på alla sätt mot F31. Om du byter till diesel och en 320d G20 kommer du få märkbart bättre vridmoment som kanske tillfredsställer dina behov. En 330i G31 är ett ännu trevligare alternativ om du vill fortsätta köra bensin.
wi
172
wigerup
F30 320d 2017
Budgeten ligger på 280-350 tkr.
Jag tänkte att vridmoment på diesel ligger på 400 medan bensinare ligger på 290, därför trodde jag att dieseln inte är lika känslig.
Utrustning som jag söker
Helljusass
Adaptiva strålkastare
Backkamera
Driving Assistant
Parkassistant
Comfort access kan jag klara mig utan
Visa användare
8.668
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dieselbilen kommer att ha en utväxling anpassad för sig, dvs gå på lägre varvtal så om du kör säg 120 km/h så kommer dieseln varva säg 2000 rpm, medan bensinaren varvar 2600 rpm. Då kommer bensinbilen ha 30% mer vridmoment i och med sin utväxling och då kompenserar det för skillnaden.

Allmänt så vet jag inte om du har någon nytta i att störa dig på att bilen växlar. Poängen med 8-växlad automatlåda är väl att den ska använda ideal växel och därmed växla?

Vill du ha mer mos så är det en annan sak däremot
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Känns som valet beror lite på vad som är din vanliga körcykel utöver långresorna som du nämner. Som sagt så är en 100-milatripp inte där en laddhybrid gör sig bäst. Om det är mycket långresor generellt så är 5-serien ganska trevlig.

Om du kan ladda hemma och till vardags kör mest korta resor men ibland kör långt så tycker jag att laddhybrid är rätt trevligt, då hade jag valt det framför en diesel alla dagar i veckan. Men om du generellt kör längre resor och/eller inte har möjlighet att ladda så hade jag inte valt laddhybriden, då kommer du inte få några direkta fördelar men några av nackdelarna (mindre bränsletank, komplexare bil).

Valet mellan 3- eller 5-serie är mest vad man trivs med och uppskattar mest. 3-serierna är generellt mer lättfotade och roligare att köra, men 5-serien är bekvämare och går att utrusta med vissa delar som inte finns till 3-serien, t.ex. komfortsäten.
wi
172
wigerup
F30 320d 2017
Förvisso har jag en laddstolpe, men jag vet inte ändå om jag tjänar så mycket på det. Jag är kluven.
Tänker om man åker 60 mil med en 330e och en 320d bredvid varandra.
Laddhybriden väger mer och frågan är om den elen den själv genererar tar ut den ökade vikten den har. Alltså har den då en fördel gentemot dieseln??
Sen vet jag ju inte hur länge jag kommer att ta bilen till Oslo.
Kruxet är bara att jag har min bror i Karlshamn och min syster i Malmö själv bor jag i Umeå..
Ve
1.684
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Hybriden måste ju vara trevligare att köra också. Mer effekt, inget traktorljud...
Jag hade nog också valt hybriden. Dieseln är att föredra på motorvägen men om du kör mycket landsväg med 70-80-90 km/h så är hybriderna väldigt effektiva.
Alternativt kan du även titta på Merca de har fina dieselhybrider.
wi
172
wigerup
F30 320d 2017
Värt och kolla in, få jag tycker jag bara har haft problem med Bmw trots 25 årig trogen tjänst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.