AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.303

Inlösen 325i-06 Touring

bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Blev påkörd för några veckor sedan, hade bara trafikförsäkring på Folksam. Så motpartnerns försäkringsbolag BMW IF märkesförsäkring ska stå för inlösen, fick erbjudande att dom kan ta inlösen 35000:-? pratade med killen på IF att jag hade väntat mig betydligt mer, han menar att han fått bilder från dom som gjort skadebesiktning och anser att den bara är värd det med tanke på rost och jämnförelse med andra bilar. Känns inte som en schyst bedömning. Till saken är att jag köpte bilen för 25000:- på annons på Blocket med massor av fel, Jag har lagt ut ca 30000:- bara på delar sen kommer arbetskostaden till på det, gjort allt själv så bara betalt för delar. Skadebesiktaren verkar ha fotat all ytrost på hela bilen, hur ska jag få en liknande bil för 35k? vad tycker ni som är medveten om BMW och dess värde? tacksam för kommentarer och värdesättning för liknande bilar;-) i mina ögon finns inte mycket rost på bilen...?
bl
2.294
blixten
325i -88
Du får väl kolla på nätet/blocket vad likvärdiga bilar kostar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du ska kunna köpa ”motsvarande bil i bilhandeln” för ersättningen. Det brukar vara vad som är motsvarande som blir det man diskuterar. Du behöver absolut inte ta deras första bud.
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Tack, det har jag gjort. Det finns inte så billiga, dessutom bor jag i Gällivare så här finns det absolut inga bilar, Det fanns en liknande för 70000:- men lite nyare, nu såld....
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Killen sa om annonser ca 100-200 mil från mig på på 40-50k. Kan bara säga att jag är jäkligt besviken. Så många timmar i garaget och fixat bilen till dottern i flera månader.. :(
Stå på dig! Om du har kvitton kvar på alla delar så kan nog det vara bra att skicka till dom.
bl
2.294
blixten
325i -88
Du kan inte räkna med att försäkringsbolaget tar någon hänsyn till att en motsvarande bil skall finnas i Gällivare. Men försök hitta en liknande i Sverige.
Tyvärr är det inte ovanligt att försäkringsbolag försöker lura i folk att deras bil är värd väsentligt mindre än den faktiskt är.
Stå på dig, men du måste kunna visa att du har fog för dina yrkanden.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också du har att vinna på att argumentera för din sak och och försöka höja budet men som tidigare sagt så får du räkna med att en svensk marknad och inte lokal-Gällivare marknad gäller, samt att det kan bli svårt att få tillbaka den tid och de nya delar du lagt ned på den. Kanske kan du få tillbaka bilen och kan plocka hela delar från den om det tex är oskadad bromsar, däck osv eller vad det nu är som du bytt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Om du kan visa att du köpt bilen för 25' delar för 30' och sen lagt ut mycket jobb så borde du kunna argumentera för att få ut ersättning för det.

För övrigt vågat att bara ha trafikförsäkring på såpass värde, särskilt när dottern skall köra bilen.

MVH Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man ska aldrig ta det första budet försäkringsbolagen försöker alltid komma undan så billigt som möjligt.
Be dom skaffa en likvärdig bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hasso, risken är ju då att de skaffar en likvärdig (ur deras synvinkel) och att man verkligen inte blir nöjd… det blir ju samma sak som ett för lågt inlösenbud.
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320i Sedan-06
Tack för alla svar, tror dom har svårt, om inte säga omöjligt att hitta en likvärdig för 35k, och självklart hade jag tänkt sätta helförsäkring på bilen. Har mailat alla kvitton på delar jag köpt till killen på IF, så vi får se till veckan om han kan tänka sig att öka värderingen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Som redan sagts, försök hitta likvärdiga bilar på blocket och i andra kanaler.
Första budet är att betrakta som mer eller mindre ett skambud.
Ge ett realistiskt motbud.
Om ni inte kan mötas så går fallet till en oberoende värderingsman som får avgöra vad bilen är värd.
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Fick inbrott i december månad, en ruta, skärm och cd/radio enheten åkte. Jag har en 320D -10, m-pkt, stora ljudsystemet, helskinn, stora navigatorn, 18” orginal bla bla bla. Här värderade dom den till 41.200:-. Drygt en vecka efter fick jag en omvärdering och blev erbjuden 40.000kr. Kontaktade en oberoende värderingsman som värdera den till 35k. Jag, precis som du såg deras bud som ett jäkla skambud. Sa att jag inte kunde få ihop att dom kunde värdera min så lågt. Ansåg inte de va rätt att gå från 2005-2008/9 då min var facelift plus bra utrustad. Dom tar inte hänsyn till vad du lagt ner på bilen etc utan ”seriemässig utrustning”, dvs det som fanns på bilen från fabrik. Så om jag förstod det rätt så skulle bilen levererats ny utan t.ex m-pkt och detta blivit eftermonterat så tar man inte detta i beaktning. Personligen kunde jag bara hitta 1 eller 2 stycken i landet med faceliften som nästan motsvarade min utrustning och dom låg 70.000 plus. Fick även till svars att man inte gick på sk ”blocket priser” för i regel värderade privatpersoner sina bilar högre …. okeeej? Min kärra är en långmilare på nästan 39.000 mil och ägt den i 10 år. Köpte den 4 år gammal med strax under 10.000 mil på mätaren … Billigaste jag kunde hitta i december månad på bytbil.se (då dom inte gick på sk ”blocket priser”) var en 2010 med 27.000 mil på mätaren men bara en bråkdel av den utrustningen jag hade, den stod för strax över 70k. Sa även till bolaget att skulle man nu gå på E90-91 karossen från 2005 och framåt så började dom runt 50k. Då var dom i princip standard (vit/svart/röd, 16” orginal fälg etc etc). Men nä, dom gav inte med sig. Slutade med att jag behöll bilen mot en ersättning. Rutan hos glasmästaren gick på 2.000kr, ansåg att det inte va värt bryet att stå på skroten och frysa arslet av mig för att plocka en ruta så jag lämna in den. Helt ny android skärm för många tusenlappar och cd/radio 4.500 plus omprogrammering för 1.000kr så var bilen i ordning igen. Gick på pluskontot men jag förstår din reaktion på deras värdering för den var käpp rätt åt helvete här också:

Vice President of Corrado Club Sweden

Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.