|
|
|
|---|---|
| Har alltid velat ha en 635 CSI och nu tror jag det är dags! Har precis börjat grotta ner mig men hittar inget någorlunda nytt inlägg i ämnet här på forumet. Vad vill jag ha? Inget renoveringsobjekt, ingen av dom dyraste, den ”finaste” modellen till rimligt pris och den årsmodellen som ni som är insatta anser som den bästa av olika skäl. Som alltid är mycket av dessa åsikterna objektiva, men det ger lite insikt iaf. Tacksam för lite hjälp! | |
|
Om du vill ha information och diskussion får du nog besöka BMW E24 Coupe Sverige på Facebook. Här är det rätt dött nuförtiden... /Kent |
|
|
Gen 1 baserad på E12 är den minst populära, har för mig att runt 83 kom den som är baserad på E28 och då var det en motorn på strax under 200 hk. Sedan ökade hk till 204 resp 218 hk. Från 83 till 87 är det mindre skillnader i delar, 83/84 har ibland andra dörrsidor gentemot de nyare, vissa mekaniska skillnader men ungefär samma bil som de nyare. Fram till typ mitten av 87 var det kromade stötfångare. De populära är manuella sena bilar med kromade stötfångare och skinnsportstolar. Plysch är svårsålt. En 197 hk motor mot en 218 hk spelar nog inte i verkligheten så stor roll, man lär inte märka av skillnaden i hk men de senare med fler hk är de mest populära ändå. Varför inte gen 1? Lite mer slätstruken design på spoiler i fram, andra stötfångare och en väldigt 70talsenlig inredning. De kan ev också vara sämre ur rostskyddsmässig synpunkt. Iaf så är det färre av de kvar och i skrivande stund har det varit en del lik till salu som renobjekt, fler än gen 2 iaf. En bil till rimligt pris, då bör man ta med några års kostnader för reparation i köpesumman. För min egen del köpte jag en E24 i bra skick med lite småfix och så här i efterhand har jag lagt ned samma summa i renovering som inköp, gissningsvis runt 250 ksek. Så man skall köpa en bil som är så välskött/renoverad som möjligt, det blir billigast i slutändan. En manuell 635 i mycket fint skick där man inte behöver tömma bankkontot på rep bör ligga runt 300 ksek i skrivande stund. Vill man betala mindre så är automatbilarna billigare och faktiskt trevliga att köra, jag har även en sådan utöver den manuella. Komfortskinn eller plysch drar ned priset som sagt. Värt att nämna är vad för fälgar som sitter på bilen, TRX med slitna däck är snygga men har just nu knappt något värde då ett däck kostar 5 ksek. BBS 16" splitfälgar kostar just nu runt 25 ksek för en renoverad uppsättning. Så att komplettera med tidsenliga fälgar kan bli dyrt, såvida man inte gillar 14" original vilket är trevliga och billiga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.