AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.382

Ljusautomatik Laserljus

Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Jag har en i4 M50-23 med laserljusen.
Är det någon mera som reagerat på vad becksvart det måste vara ute för att ljusautomatiken skall gå igång. Jag hyr Volvo mkt i jobbet och den går automatiken igång vid betydligt ljusare förhållanden.
Finns det nån hack för att justera detta? Eller är det kanske hårdvarubegränsning.
Det har jag inte reagerat över i min M440 2021 med Laser Light. Den är däremot lite överkänslig att slå av helljuset om den uppfattar någon form av gatbelysning, som en tom belyst cykelväg en bit från körbanan. Eller menar du det Laser-baserade extra fjärrljuset? Det aktiveras bara vid mörker.
Vet inte om någon "kodning" kan justera.
Vet inte om det finns i din bil, men 8-serien modellår 2020 har tydligen hög/låg-inställning av HBA, men du kan ju prova om den i så fall också påverkar ljussensorn
Länk: Länk

Edit: Mindes att jag sett belysning nämnas i instruktionsboken, (ifall du envisas med att köra i ECO-läge) kanske den försöker spara lite ström?:
"ECO PRO belysning och sikt
Beroende på utrustning aktiveras dessutom den
dynamiska ECO-ljusfunktionen."
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Tack för svar!
Det kanske är nån inställning, måste följa upp bifogade länken!
Nej, inte själva lasern som aktiveras över 60 utan att det överhuvudtaget inte sätter på helljus.
Det kan vara i princip becksvart men himmelen är lite ljusare, då sätter automatiken inte på helljus alls, kan göra det om man möter en bil så att sensorn får ett motljus. Däremot är himmelen helt svart och det är mörkt ute funkar det riktigt bra.
Det är som att nån känslighet är felkalibrerad.

Nej, jag kör helst i sportläge, har nog aldrig provat ECO. Tack ändå för tipset!
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Synd bara att man bor i Värmland. Då får man be om ursäkt när man ringer till verkstaden om man tror nåt är fel…
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har en i4 e40 med laser och har absolut inget problem med ljusautomatiken. Fungerar klockrent och inte märkt något konstigt med den.

Det som Bmw21 skriver om, hade jag också problem med i min 330e, som jag hade under tre år innan jag fick min i4 I juli förra året. Inga problem med i4 ang. det.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
KAnske behövs någon mjukvaruuppdatering?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Eftersom det inte är ett fel, lär det inte komma (hoppas jag) någon uppdatering som påverkar belysningsautomatiken.

Men kanske behöver han tvätta kameraonrådet oftare...?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
På min tidigare F16 så fick jag ett helt annat (och bättre) uppträdande på helljusautomatiken efter en mjukvaruuppgradering (på verkstad), så jo det kan mycket väl uppdateras med en mjukvaruuppdatering.
Om bilen anser att det är för ljust för att slå på helljus så hjälper det knappast att rengöra sensorområdet (för att släppa in mera ljus). Men det är kanske fel på sensorn eller felaktig kalibrering.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag märkte precis samma sak när jag fick bilen i höstas! Jag har en I4 edrive40 med full heljusautomatik och zonavblädning via laserlight-tillvalet och det är tydligt att automatiken inte är anpassad för skandinaviska förhållanden med ljus kvällshimmel men mörk, ofta trädkantad vägbana. Vid en kvällsresa tog det nästan 45 minuter från det att jag själv ville börja använda helljus till dess att automatiken ville gå igång. Det blir då också lite stressigt att växla fram och tillbaka mellan manuellt helljus och automatikläget för att se om det sistnämnda tycker att himlen blivit tillräckligt mörk för att det ska kicka igång. Det är definitivt ett trafiksäkerhetsproblem eftersom viltet springer omkring mycket i skymningen.

Jag googlade problemet i höstas och eventuellt (men inte säkert) så kan det finnas 1-2 inställningar som är åtkomliga via kodningmjukvara (typ Bimmercode) och förbättrar situationen. Har dock inte provat själv. Återförsäljaren (M-bilar) sade sig inte känna till någon fix för problemet.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag bor i Skandinavien också och för mig så funkar det fint. Har kört bilen i Tyskland, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Österrike. Funkar mycket bra där också. Helljus när jag skulle sätta på, och bländar fint av för mötande utan att någon blir bländad. Faktum är att det ni beskriver som ett problem hade jag i min 330e, men inte i i4. Så om ni har problem så skall ni kontakta verkstaden och be dem att kolla bilen. Det är definitivt inte normalt och man skall inte "fixa" det med Bimmercode. Bilen är under garanti så låt BMW ta hand om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.