AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.084

Hjälp med kod 286S1, 528 E39

An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej, min far har en E39 som han bytt motor på för flera år sedan.
Han bytte från en tvåliters till en 2.8.
Nu har växellådan tackat för sig och jag letar efter en begagnad sådan som den snälla sonen jag är..
Första köpet blev fel och växellådan skickades hela vägen till Grekland i onödan.
För att inte göra om samma fel undrar jag om någon vet vilken växellåda som behövs. Motorkoden ska vara 286S1 men när jag ringde till BMW kunde de inte hjälpa mig.
Väldigt tacksam för svar, ha det gott!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Ansi : Är det manuell eller automatisk låda vi pratar om?

Blev ett roligt missförstånd i ett annan tråd kring just detta där vi helt pratade om varandra :-)

För några år sedan var det ju underförstått att det var manuell låda om man skrev växellådan (och menade man en automatisk växellåda så skrev man det specifikt). Nu är det ju i princip helt tvärtom om man pratar om modellår från typ runt 2012-2015 och framåt.

@Ansi : Vilket modellår var det på bilen som donatormotorn kom ifrån?
Eller ännu bättre, vad var de sju sista siffrorna i chassinumret på den donatorbilen?
Det är inte kritisk information, men finns den så är den mycket bra att ha.

@Ansi : Vad var det för växellåda som köptes första gången och som INTE passade?
Och vad var det som var problematiskt och inte passade/matchade?

@Ansi : Och som avslutning (och troligtvis den viktigaste/intressantaste frågan) - vilken växellåda sitter (eller satt) där? Det vill säga vilken växellåda (typ/variant/modell) var det som satt där i flera år och sedan tackade för sig?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det en manuell växellåda så är det en ZF S5-31 (kallas inom BMW för "S5D 320Z") som du ska ha.

Det finns olika versioner av dessa, men vilken som helst av dessa fungerar finfint (då ändringarna är endast interna).

Vill man för skojs skull se den exakta versionen så kollar man på de tre sista bokstäverna på framkantens undersida.
Här har du en HCH version exempelvis (men det finns även HDU, HMU och HMW)
Länk

Men än en gång, detta är irrelevant då vilken ZF S5-31 från en BMW (aka S5D 320Z) som helst fungerar precis lika bra.
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej och tack för svar.
Det är en automatlåda han behöver.
Den som jag köpte hade två portar för kablarna (tror det heter wire eller cable harness) men den som behövs ska bara ha en port.
Om jag förstått rätt så finns samma motor på 328 och z3 2.8.
Går det att ta en växellåda från en sådan bil?
Växellådan som sitter där nu och som har gått sönder har jag ingen kod på men kan fråga farsan.
Bilmekanikern i Grekland sa att den gick sönder för att den var "dimensionerad" för en tvåliters motor och inte orkade med den starkare 2.8 motorn.

Tycker personligen att han borde skrota bilen men han älskar den.
Karossen är visserligen riktigt snygg (tycker jag också) men hans bil är väldigt nedsliten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yikes, automatare! Då är jag helt lost... Kan ingenting om dessa... :-(

Men kan iallafall ge den lilla info jag har...

En E39 528i hade två motorvarianter, antingen M52B28 eller M52B28TÜ (men båda är på 2.8 liter).

De med M52 hade en automatlåda som hette ZF 5HP-18 (BMW internkod var "A5S 310Z").
De med M52TU hade däremot en automatlåda som hette ZF 5HP-19 (BMW internkod var "A5S 325Z").

Notera att E39 528i på USA-marknaden (kanske fler marknader) hade istället General Motors THM-R1 4-växlade automatlådor.

En M52B28-motor har bara single VANOS (dvs endast en "puckel" - för insugskamaxeln - där fram på ventilkåpan) medans en M52TÜB28-motor har dual VANOs (dvs två "pucklar" - en för insugskamaxeln och en för avgaskamaxeln - där fram på ventilkåpan).

Så beroende på om det sitter en M52B28- eller M52B28TÜ-motor där i bilen så är det antingen en ZF 5HP-18 eller en ZF 5HP-19 automatlåda som normalt sitter i en E39 528i (från den nordeuropeiska marknaden iallafall).

Men om motor (otydligt om även växellåda byttes ut samtidigt) så är ju all bets off vad som passar och inte passar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Z3 2.8 hade också båda dessa motorvarianter (M52B28 eller M52B28TÜ). Men dessa kom med General Motors THM-R1 4-växlade automatlådor (BMW internkod var "A4S 310R") så det är helt fel...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att identifiera ZF automatlådor är tokenkelt - bara titta på taggen!
Länk
Länk

På 5HP-18 sitter den på högra sidan av växellådan.
På 5HP-19 sitter den under utgående axel på växellådan.

Om det är en GM på en BMW så brukar det se ut ungefär så här
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Ansi : Vet du vad "bilmekanikern i Grekland" menade med att nuvarande låda gick sönder för att den var dimensionerad för en 2.0 motor (och inte den 2.8 motor som sitter där nu)?

M52TÜB20 (det vill säga 2.0 liter varianten) använder samma ZF 5HP-19 automatlåda som M52TÜB28 (det vill säga 2.8 liter varianten).
@Ansi : Så vad syftade bilmekanikern på egentligen?

Aha! Det finns ju variantioner inom exempelvis ZF 5HP-19!
Finns minst 4 (troligtvis fler) varianter där alla har olika torque converters och sedan finns det ett par stycken som har olika varianter av de clutch packs som sitter inuti.
Ser att 2.5L (M54B25), 2.8L (M52TÜB28) och 3.0L (M54B30) som alla fanns med ZF 5HP-19 - alla tre använder olika torque converters (och med största sannolikhet skiljer det sig internt mellan några eller alla).
Det kanske var detta som mekanikern refererade till (och vilket är helt korrekt)?

Men hur visste mekanikern de exakta specifikationerna på lådan som rasat (och som var "underdimensionerad")?
Och hur kom det sig att mekanikern i Grekland skickade en låda som inte passade (en förklaring kan ju vara att de här mer detaljerade diskussionerna uppkom efter köpet då det visade sig att den inte passade vilket då resulterade i lite mer djuplodande diskussioner och undersökningar)?

Det är väldigt många frågetecken och snurrigheter här i denna story måste jag säga :-)

Eller vänta nu! Kan det vara så att bilen BEFINNER sig i Grekland? Och du försökte lokalisera en växellåda här (då utbudet kanske är lite större här i norra Europa) och skicka till Grekland? Och mekanikern i Grekland var inte den som sålde lådan, utan mer personen som tog emot den (och samtidigt har tillgång till bilen med den trasiga lådan)!

@Ansi : Vad exakt är det för låda som sitter där nu (och som gått sönder och som vi misstänker är underdimensionerad)?

@Ansi : Om min gissning ovan (om att både bil och mekaniker är lokaliserade i Grekland) så tror jag det enklaste är att mekanikern specificerar vilken automatlåda det ska vara - därefter är det enklare att ge sig ut på jakt efter denna.
Men är det en M52TÜB28-motor i den där bilen så är det en ZF 5HP-19 (från en 2.8 liter motor) som ska sitta där (så man får rätt torque converter och interna clutch packs). Dessa hittar du i E46 328i Coupe/Sedan/Touring, E39 528i Sedan/Touring (obviously) samt E38 728i/728iL.
Men då gäller det att styrenheter, styrreglage och liknande som redan sitter i bilen är avsedda för en ZF 5HP-19 - om detta är sant eller inte vet bara den som gjorde motortransplantationen!
Så den som gjorde motortransplantationen är den personen som sitter på all kunskap och alla uppgifter för att specificera vilken automatväxellåda som ska sitta och bilen och bör således göra så också. Därefter kan vi börja jaga efter en sådan här! :-)
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Är överväldigad av engagemanget och framförallt kunskapen... WOW :)

Bilen finns i Grekland och motorn är bytt där för flera år sedan.
De som bytte motorn bytte inte låda.
De som bytte lådan var två bröder och hade egen verkstad men ena brodern dog och den andra har dragit sig helt tillbaka och är inte kontaktbar så vi kan inte hitta bilen som man tog motorn ifrån (inget chassinummer alltså).
Bilen gick hyfsat bra i flera år (efter motorbytet) men " hackade" till ibland.
Nu startar den på 4an och fortsätter på den..

Som du sa är det en riktigt snurrig historia.
Finns tom mer knäppa detaljer.. :D

Farsan har försökt hitta en låda där men det fanns ingen.
Så jag köpte en härifrån (för 3-4 år sedan).
Jag frågade om den hade en vanos innan köpet (och felaktigt sa säljaren att den hade en..) men inspekterade den aldrig utan den skickades direkt till Grekland från skroten.
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Eftersom M52B28-motorn bara har en vanos måste ju den "nya" motorn vara en sådan, eller?

Då är det väl den automatlådan som hetter ZF 5HP-18 (BMW internkod var "A5S 310Z")..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Förstår det är svårt att gräva upp historik och detaljer kring saker som hände för många år sedan (jisses jag kan ha svårt att gräva fram saker bara ett par månader efter jag gjort något).

Har också förståelse att man vill behålla kvar bilen - jag är inte så längt därifrån heller :-)

Om motorn som sitter i bilen idag bara har en puckel där fram på ventilkåpan, då är det M52B28-motorn.
Och när dessa motorer satt i E39 och hade automatlåda, då var det en ZF 5HP-18 (A5S 310Z).

Denna ZF 5HP-18 fanns såklart i en del olika varianter också - så här gäller det att få rätt.
Samma variant av denna låda satt även i E36 328i Convertible/Coupe/Sedan/Touring, E39 528i Sedan/Touring såklart samt E38 728i/728iL. Så det är dessa modeller du bör sikta in dig på.

Det är nog inga problem att montera en ZF 5HP-19 på denna motor (tror faktiskt tail shaft och output flange är samma mellan 5HP-18 och 5HP-19) men det lär säkert vara skillnader i länkage och styrningselektroniken - så därför är det isåfall säkrare att montera en låda som ursprungligen satt tillsammans med denna motor i detta chassi.

MEN! Satt det en M52B20 eller en M52TÜB20 ursprungligen i denna bilen?
Eftersom man bara bytte motor så antar jag att man lämnade kvar original låda (som du skrev) men även original styrenhet för växellådan.
För om det satt en M52B20 så är alla saker i bilen för en ZF 5HP-18, men om det satt en M52TÜB20 så är alla saker i bilen för en ZF 5HP-19.

Så hur stor skillnad är det mellan 5HP-18 och 5HP-19 när det gäller reglage men främst styrenheten? No idea...

Så vad som behöver göras först är att ta reda på om den rasade lådan är en 5HP-18 eller 5HP-19.

Och därefter köpa en sådan (fast då från en som kommer från en 2.8L motor då flera delar i automatlådan är anpassade för denna större slagvolym).

Ser nu att styrenheten för växellådan (EGS) verkar vara olika beroende på motortyp. Det är olika styrenhet för E39 520i och E39 528i, så det är säkerligen olika programvaror här också (som säkerligen tar hänsyn till att det är olika torque converters och kanske olika uppsättningar clutch packs). Hur mycket det påverkar körbarheten? No idea...

Ser nu att styrenheten för växellådan (EGS) är drastiskt olika mellan ZF 5HP-18 och 5HP-19, det är inte en enda likhet. Så om man planerar på att (eller måste) byta ut EGS styrenheten, så måste man välja typ av växellåda efter det nuvarande kablage som är där.
Om EGS styrenheten har en enda stor avlång svart 3-raders kontakt så är det ZF 5HP-18 som suttit där.
Om EGS styrenheten har typ 5 fyrkantiga och rektangulära separata kontakter så är det ZF 5HP-19 som suttit där.

Så än en gång, jag rekommenderar att först ta reda på om bilen är gjord för en ZF 5HP-18 eller en ZF 5HP-19.
Därefter köp en sådan (2.8L) växellåda (kan du få med styrenheten är det såklart en stor bonus).
Kolla hur bra det fungerar med nuvarande styrenhet, om det inte fungerar så bra så försöker man få tag i en styrenhet som kom med 2.8L motorn.
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hur kan du ha koll på allt det här?!
Blir yr i huvudet av alla koder... :)

Vet inget om styrenheten så måste prata med farsan. Skulle gissa att den har originalet på.

Jag återkommer när jag har lite mer fakta.
Än en gång, jag är djupt tacksam för hjälpen
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej igen.
Kan inte få klarhet i vad det var för motor, växellåda eller styrenhet bilen hade från början.
Min far har kollat vilket chassinummer bilen har och skickade mig 2 nummer:
63373331
WBADD21060BH53133
Jag har sökt på carfax men hittar inget.
Något tips om hur gå vidare?
Väldigt tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dont worry - we got it! :-)

Bilen är en E39 (5-Serie) 520i Sedan som byggdes 09/1996 och kom ursprungligen med automatisk låda
Länk

Såldes urpsrungligen för den tyska eller österrikiska marknaden.
Relativt lite extrautrustning men den har xenon, AAC (Automatic Air Conditioning) och armstöd för framstolarna till exempel.

Så i denna bilen satt alltså ursprungligen ZF 5HP-18 (A5S 310Z) automatlådan tillsammans med den tidigare M52B20-motorn med single VANOS (jämfört med M52TÜB20 som kom två år senare och hade dual VANOS).

Då det är en ZF 5HP-18 så hade bilen den äldre styrenheten (single plug, triple row pins) från fabruk
Länk
Länk

Som du nog förstår så är detta vad bilen hade när den rullade ut från FABRIKEN hösten 1996!
Vad som sedan bytts, ändrats och fipplats med under de följande 28 åren och vad som FAKTISKT sitter i bilen just nu kan ju vara något helt annat (än vad som satt där när den byggdes) - som du nog förstår.

@Ansi : Vilken (exakt) växellåda köpte du och skickade ned till Grekland som var fel?
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej igen.
Vi kan inte hitta växellådan som jag skickade härifrån.
Den fick verkstaden som gick i konkurs behålla. Men den hade två vanos så den var för en TÜB-motor.

Det är ju ändå bra nyheter du kommer med.
Den "nya" motorn som sitter i den på 2.8 har en vanos och bilen är gjord från början för en motor med en vanos.
Om man inte ändrat nåt annat (som du skrev) betyder väl det att jag måste hitta en växellåda som passar en M52B28-motor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, jag tänkte mer på alla kvitton, fakturor och bilder och info man samlar på sig när man gör ett köp - jag gör det iallafall :-)

Aha, men att den hade dual VANOS räcker egentligen.
Då är det med största sannolikhet en ZF 5HP-19 låda som skeppades ned (medans det ursprunligen satt en ZF 5HP-18 låda i bilen).
Det kan medföra en del kompatibilitetsproblem - exempelvis så verkar ju styrboxen helt annorlunda så det är inte orimligt att även kontakten nere vid växellådan är lite annorlunda.
Nu kan jag ingenting om automatlådor, men jag tror både ZF 5HP-18 och ZF 5HP-19 har två kontakter (en rund kontakt för själva lådan och en rund kontakt till själva range switchen).

Oavsett.... Kollade precis ju hur den runda kontakten (som är till för styra själva lådan) ser ut på ZF 5HP-18 och ZF 5HP-19 - de är olika. ZF 5HP-18 har en 14-pin kontakt medans ZF 5HP-19 har en 16-pin (med helt annan layout av pinnarna). Så om bilen har kablage för en ZF 5HP-18 så lär det ha varit omöjligt att få i den kontakten i en ZF 5HP-19.

Yepp, det bästa/säkraste alternativet är att hitta en ZF 5HP-18 från en M52B28-motor (dvs single VANOS). Det är det jag ser det (baserat på mina extremt/icke-befintliga kunskap om automatlådor - detta eftersom jag springer åt andra hållet när jag ser en automatlåda). Kan du få med styrenheten som var tillsammans med lådan så är det bara ett plus men ska samtidigt säga att jag inte vet hur viktigt detta är (jag vet det är skillnader mellan ZF 5HP-18 lådor men om det är någon skillnad i styrmjukvaran - som är väsentlig - låter jag vara osagt).
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej,
Hittar bara en växellåda på bildelsbasen som passar. Ringt flera gånger men de svarar inte.
Några tips på var man kan hitta en sådan växellåda?
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
bildelsbasen.se/laga.se brukar vara där jag letar/hittar denna typen begagnade komponenter.

Men kolla även runt lite som exempelvis (ok jag är nog sämst i Sverige på automatlådor så jag borde vara den sista personen som ger råd om var man köper dessa knasiga mackapärer)...

Hellstens (Fjärås)
Länk

Svensk Transmission & Motor AB (Stenungssund)
Länk

Växellådsservice Skurup (tror dock dessa bara renoverar)
Länk

Växellådshuset (Mullsjö) (tror dessa också bara renoverar)
Länk

Tollarps Bilskrot (fast det borde vara samma utbud som bildelsbasen.se/laga.se men har nog även utanför Sverige också)
Länk
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Tack så mycket för tipsen :)
Kommer kolla runt och ringa lite imorgon så får vi se.
Är sjukt tacksam för all hjälp.
Återkommer när jag har nyheter.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bilen är kvar i Grekland?
Leta efter låda i Tyskland/eBay.de
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kolla även på rrr.lt som är en bättre version av bildelsbasen med som jag tolkar det hela europa som upptagningsområde.

Har köpt flera smågrejer från dom och det har fungerat snabbt och smidigt varje gång. Har inte behövt köpa nåt som avancerat som en automatlåda dock.

Men utbudet lär vara större om inte annat. Och vad jag kan förstå finns det även möjligheter till retur och vissa garantier. Så kolla med den sidan.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.