|
|
|
|---|---|
|
Tjena Försökte idag reg besikta en bmw e90 som a traktor till grabben Fick som enda anmärkning att dom inte hittade tillverkarplåten på den, alltså den där det står axeltryck etc. Någon som.vet var den ska sitta eller om man kan beställa en ny från bmw om den är borta | |
| Anmärkningen jag fick heter sekundär identifieringsmärkning saknas . | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu blev jag lite nyfiken här... När är bilen tagen i bruk? Eftersom det är en E90 så är det nästan säkert den är tagen i bruk efter 1 januari 2005. Enligt föreskrifterna (4 kap. 1§) står det: Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha identifieringsmärkning som uppfyller kraven i direktiv 76/114/EEG (se 2 kap. 22 §). Därför bör det vara detta direktiv du måste uppfylla. Är den däremot tagen i bruk innan detta datum så måste den antingen uppfylla ovan nämna direktiv eller kraven som omnämns i 5-7§§. Just 5-7§§ nämner däremot att en bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning (övriga fordon behöver endast ha en primär identifieringsmärkning). Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundär identifieringsmärkning ska på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Och exempel på denna sekundära identifieringsmärkning borde rimligtvis vara denna (från min E30 323i): Länk Länk Så frågan är när din bil är tagen i bruk? För det låter som att bilen ska följa 76/114/EEG direktivet, men det låter ju som de istället gå efter krav som om den var tagen i bruk innan 1 januari 2005 (med tanke på att de nämner en sekundär identifieringsmärkning). Eller den kanske inte anses vara typgodkänd längre (då det är en A-traktor) och då skippar de 76/114/EEG direktivet och defaultar tillbaka till en primär och sekundär identifieringsmärkning kanske? |
|
Väldigt bra fråga jag snabb googlade när jag va där och hittade som du skriver OM bilen är försedd med 2 skyltar ska båda finnas. Sa det till besiktnings killen men han sa bara nänä alla har 2 skyltar. När jag googlat runt lite nu så verkar det vara skylten där färgkod etc står och jag kan F-N inte hitta den Kollat dörrar och stötdämpartorn och överallt jag lyckats lysa under huven . Han behövde inte fysiskt se skylten utan bara läsa av infon från den, så frågan är kan man läsa ut den info med INPA eller Rhinegold ? Eller kanske köpa plattan från Bmw? Det som stod på besiktnings pappret var sekudär identifikationsmärkning saknas uppfyller inte WFS 2003:19 Bilen är en 2007 och tagen i trafik i mars 2007 Laddade ner en pdf på föreskriften och där står det endast Identifieringsmärkning 3 § A-traktor skall ha ursprungsfordonets identifieringsmärkning. |
|
WFS? Aha, VVFS 2003:19 (Vägverkets Författningssamling)! Aha, det är där föreskrifterna om A-traktorer finns samlade - bra att veta! Och där var det ganska tydligt att de bara återanvänder samma krav som ursprungsfordonet har. Så första skylten/klisterlappen sitter väl där nere på högra B-stolpen - eller hur? Detta borde täcka in kravet angående 76/114/EEG kapitel 2 Tillverkarskylt. Det är däremot inte kravställt att en tillverkarskylt ska finnas på två ställen. Däremot finns det i 76/114/EEG kapitel 3 Fordonets Identifieringsnummer (alltså chassinumret och endast detta). Enligt kapitel 3.1 så ska chassinummer finnas på tillverkarskylten - vilket det gör - så detta uppfyller du också. Enligt kapitel 3.1 så ska chassinummer även finns på "chassit, ramen eller liknande del". Vi återkommer om detta... Enligt kapitel 3.2 så "Identifieringsnumret skall dessutom 3.2.1 vara märkt på chassit, ramen eller annan liknande del, på fordonets högra sida, 3.2.2 vara placerat på en klart synlig och åtkomlig plats..." Och tittar på du höger fjäderbenstorn så lär du garanterat se ditt chassinummer där. Så du uppfyller således även kravet från kapitel 3.2. Så, enda kravet vi inte uppfyllt är kapitel 3.1 att det skall även finnas på chassit, ramen eller liknande del (alltså på ett annat ställe än det det vi uppfyller i kapitel 3.2). Så det verkar som att de letar efter ett ställe till där chassinumret står på "chassit, ramen eller liknande del"? Men det blir ju ett tredje ställe där man kräver att chassinummer finns - och det tycker jag låter lite märkligt. TSFS 2013:63 säger tydligen såhär: Krav enligt 2 § 2 5 § Bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna ska uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundär identifieringsmärkning ska på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. => Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram... Detta uppfyller du enkelt med ditt instansade chassinummer på högra fjäderbenstornet! => Sekundär identifieringsmärkning ska på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram... Detta uppfyller du enkelt med ditt chassinummer som sitter på klisterlappen på nedre delen av B-stolpen! Du har både primär och skeundär identifieringsmärkning ju! Varför klagade de på detta egentligen? @_Henke_L : Vilka ställen har du hittar skyltar/klistermärken med chassinummer på den här bilen? Kolla på höger fjäderbenstorn, högre nedre B-stolpen, vänstra nedre delen av vindrutan, insidan av motorhuven. |
|
När dom inte hittade lappen och visade mig en bild på hur den kunde se ut så snöade jag helt in på att hitta en som såg ut exakt så (hittade på andra bilar efter bild googling) Som jag fattade på dom var dom väldigt intresserade av just den brickan eftersom det stod axeltryck etc (påpekade att den infon står i reg beviset) men det bet inte. Efter att ha läst det du skriver så uppfattar jag det som att det enda dom behöver är att ha chassi numret stansat på 2 ställen och inget mer? Tack förresten för väldigt informativa inlägg, uppskattas verkligen ! |
|
Nej, är din bil tagen i bruk den 1 januari 2005 eller senare så måste den följa 76/114/EG - vilket innebär den måste ha en "Tillverkarskylt" (där axeltryck och annat måste finnas med). Och din bil är tagen i bruk efter detta datum, så därför måste denna skylt finnas. Hade den däremot varit tagen i bruk innan, så hade du kunnat luta dig mot att den endast behöver uppfylla kraven i 5-7§§ (vilket är endast en primär och sekundär identifieringsmärkning dvs chassinummer). 1 § Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha identifieringsmärkning som uppfyller kraven i direktiv 76/114/EEG (se 2 kap. 22 §). 2 § Bil och släpvagn som tagits i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1971 eller senare års modell, ska ha identifieringsmärkning som 1. uppfyller kraven i direktiv 76/114/EEG (se 2 kap. 22 §), eller 2. uppfyller kraven i 5–7 §§. Så det är inte det primära eller sekundära identifieringsmärkningen de hänger upp sig på, det är avsaknaden av "Tillverkarskylt" som verkar vara problemet (de verkar ha uppgivit fel anledning för underkänt). Det är alltså en sån här de vill se (skulle jag gissa på) Länk Och jag är ganska på att det var en sådan de visade dig också - eller hur? Så en sådan sitter alltså inte nånstans på bilen (oftast på vänstra eller högra B-stolpen eller ibland i motorutrymmet)? Oavsett så bör det gå att få en ny sådan från BMW. Det bör ju ha uppstått reparationer och omlackeringar där denna måste ha ersatts. Isåfall är det nog bara nuvarande ägare till bil som kan hämta ut en sådan klisterlapp. Och skulle man få lov att göra det, så måste det ju gå att lämna in bilen till en auktoriserad BMW-verkstad så får de göra allt detta "in-house" så att säga. Detta är min egna tolkning och tankar iallafall (lagtexter och regler kan dock vara lite knöliga att förstå ibland men har tolkat efter bästa förmåga). |
|
Tack så hemskt mycket! Ska prova ringa bmw på morgon och se om dom kan få fram en sådan lapp! |
|
|
Hej Henke Jag har samma problem hur löste du det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.