|
|
|
|---|---|
|
Hej, glömde fråga när jag var på rekondfirman och är för nyfiken att vänta till imorgon. Jag sa att jag ville polera hela bilen, är det enbart polering då? Måste man tillägga att jag vill ha vaxning tex? Jag har en svart BMW 520 från 2019. Och ni som har koll, om det bara är polering, är det dumt att inte göra mer? Vad kan ni rekommendera? Bör man göra lackförsegling, sportresor, stenskottslagning, ifyllning av stenskott (ifall behov finns)? Är det dumt att bara göra polering och inget annat? Eller kan man vid ett senare tillfälle tex göra lackförsegling eller vaxning? | |
|
Polering är ju att slipa ner det yttersta lagret på lacken, för att få bort repor, hologram, rosor osv osv. Sen vaxar man eller förseglar för att skydda lacken. Att fixa stenskott kan ju vara bra innan man vaxar (stenskott lagar man minst lika mycket för att skydda från rost som för att det skall bli snyggt, så det kanske är dumt att förvänta sig underverk). Man vill ju få på skyddet så snart som möjligt efter man polerat. Blir lacken smutsig innan du får på skyddet måste du ju tvätta den igen. Beroende på hur smutsig den blir kan man behöva göra en ny polering innan man lägger på skyddet (jag gissar också att om du vill göra en försegling så är det viktigare att göra det direkt än om du bara skall göra vaxning). Vax håller väl ett par månader, medan försegling brukar sägas att det håller ett par år. |
|
|
Tack för ditt svar. Men wow vad fin den blev, ser ut som den är nyss utkörd från fabrik. Är det något speciellt man ska tänka på efter poleringen? Inte tvätta som vanligt? Märkte dock att det var en aning solkig på nåt litet ställe, ska man bara torka av extra med en torkduk eller tvätta den? BMW som polera gjorde grymt jobb. Frågade en massa men glömde just fråga om tvätt osv efteråt. Man kanske är dum ifall man inte fixar en keramiskt lackskydd? Dock är det sommar på g så den kanske klarar sig. Kommer jag behöva polera den igen ifall jag väljer att köra keramiskt lackskydd senare i typ höst? |
|
| Har det gjorts ett lackförsegling/lackskydd så vänta 14 dagar med att tvätta (fågelskit och dylikt spolas dock av omgående med vatten). Självklart behöver man inte ha keramiskt lackskydd. Det går bra med vax också men ett vax tappar sin effekt fortare och behöver göras om årligen. Många keramiska skydd behåller sin avrinning minst ett år även om man kör avfettning på bilen. Dock kräver även dessa återbehandling inom 1 år till 18 mån beroende på fabrikat. Keramiska är ofta lite dyrare att lägga men återbehandlingen är inte lika dyr = inte lika mycket arbete för rekondaren. Vax och liknande skydd är billigare att lägga men kostar lite mer att återbehandla då de kräver lite mer jobb. | |
|
Tusen tack för svar då vet jag det :) Vad gäller efter polering vaxning? Kan jag tvätta typ dagen efter som vanligt? Tänkte bara spola på alkalisk, asfaltsborttagare på fälgar, och sedan schamponera med tvätthandske och sedan avsluta med en wetcoat. Eller är det för tidigt? |
|
| Är det vanligt vax skulle jag säga ja, du kan tvätta dagen efter. Det kan säkert finnas någon sort som vill härda lite, då borde det framgå av flaskan/informationen från rekondaren. Dock blir jag lite nyfiken på vad du gjort med bilen om den behöver avfettas 24 timmar efter polering/vax? ;) | |
|
Sant. Ett vaxpolish, tror dom torkade av det? Men tycker mig ändå uppleva nån typ av hinna? Bör jag kanske tvätta den lite med alkalisk avfettning, schamponera med tvättsvamp, avsluta med wet coat och sen torka av? Bara för att försäkra om att ingen hinna är kvar tänker jag |
|
| Det kan mycket väl vara så att de buffat av lite dåligt om du upplever att det finns en hinna kvar. Tvätta av bilen som du skriver så ska det försvinna. Wet Coat ska du inte behöva använda på nyvaxad bil - tvätta och torka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.