AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
698

E34 540iA startar inte, växelgivaren?

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hej.
Jag har en gammal 540ia som jag tänkte försöka få igång (och antagligen sälja av). Den har stått länge och jag kan inte röra växelväljaren. När jag vrider nyckeln händer inte så mycket. Några lampor lyser men ingen startmotor. Inte heller något i mittenfönstret eller högerfönstret (skulle inte vald växel stå där?)
Jag misstänker så klart att det är något med lådan alternativt givaren till växlarna (så när den inte vet om den är i P eller N så startar den inte). Någon som kan bekräfta om högerfönstret brukar tändas innan start?
Och någon som vet om man kommer åt givaren inifrån.

//Markus

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Just det. Min check control eller vad den heter visar bara PPPP… är det en ledtråd?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hmm, lyckades nog få i 4:an, men nu får jag inte i N igen 🥶
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Testa med annat batteri, som du vet är i gott skick.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok. Det kan vara problemet.
Jag har innerbelysning och lampor etc, men det kan ändå vara värt ett försök.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ahaa! Plockade av vajern från växelspaken och ställde väljaren i mitten (N) då kör starten.
Så varför kan jag inte lägga i N på den jävla lådan??
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Rostig vajer. Lampor i instrumentet kan vara sönder. I vilken växel ligger lådan i, när du kör startmotorn (fyran)??? Sätt på ljuset när du kör starten. Slocknar ljuset, så är nog batteriet ganska slut.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mm. Får hoppas på vajern. Någon om det är ”farligt” att starta med växel i? Förutom ifall man glömmer att bromsa. Tänker mest om lådan kan ta stryk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.