|
|
|
|---|---|
|
Hej jag funderar just nu på att göra mitt första ordentliga bilköp. Jag har just nu en F31 men känner att de är dags att byta bil. Jag åker elsparkcykel till och från jobbet så behöver egentligen bilen till längre resor. Min fråga är då vilket är den ”bästa” bilen för längre sträckor. Helst från 2017 och uppåt och budgeten på ungefär 550 000kr. Har varit inne i antingen BMW X3, 3-serie, Volvo V/XC60 och Mercedes kombi. Adaptiv farthållare är ett krav och helst aktiv filhållningsassistans. Ösa på med förslag:). Inga elhybrider eller elbilar då jag inte har möjlighet till laddning | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Är lite partisk men en M550i från 2018 är mitt förslag. På långkörning är den dessutom rimlig i bensinförbrukning. Denna är lite dyr men antagligen Sveriges mest välutrustade G30. Länk |
|
Rubriken säger pendlarbil, men det du söker är väl närmast tvärtom. En nöjesbil för längre resor? 😊 Hur stor är familjen? M550 eller M340 går båda in i budget och är trevliga val! Hur ställer du dig till bensin/diesel? Något du föredrar? Behöver du kombi och bakdörrar eller är en coupe möjlig? |
|
| Grelle ja jag kom på de efteråt hehe. Jag skulle gärna vilja ha helst en diesel då jag har hört att den ska vara lite snålare. Jag har alltid tyckt om en kombi så vill helst ha en kombi eller en suv. Det är bara jag och min flickvän 21 - 20 så inga barn än. Det ska vara bekvämt att åka längre resor. Däremot så har jag varit inne i m340 kombi ett längre tag för jag tänker att de jämnar väl ut sig att jag inte kör så ofta så klarar jag av att bilen drar mer | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
M340i eller M340d är nog det bästa Bmw har byggt och kommer bygga på väldigt länge. Och en M340 kombi skulle dessutom passa bra om det skulle bli aktuellt med barn någon gång. Så tänkte vi när vi skaffade 435an för åtta år sen och fyra år senare kunde vi behålla bilen och lasta in både barn och vagnar. Lagom storlek att vara två i och ändå kunna ta med sig saker och människor vid behov men utan att känna att man kör typisk familjebil. Gällande just bensinförbrukningen så är jag mer imponerad över min M550i förbrukning än 435d på långkörning. Går att komma neråt 0,8 trots V8 och 500+ hästkrafter medan dieseln aldrig klarat sig under 0,6 på långkörningar. Gissar att M340i går att komma neråt 0,7 på långkörning. Dvs är skillnaden inte så stor på långkörning. I stadstrafik så är det dock besvärande stor skillnad mellan mina två bilar. |
|
Dieselkombi eller suv? Det hinner du ha flera av när du är äldre och har barn. Med den budgeten och din nuvarande livssituation är det ju perfekt läge för en roligare bil! Bränslekostnaden blir inte så stor del om man kör 1000 mil långkörning per år. Om det är 0,55 eller 0,75l/milen är inte det som avgör. Det som däremot är en tråkig detalj är att många bilar kommer vara dyra att försäkra för dig. Personligen om jag var du hade jag nog mer funderat på en schysst coupe alternativt snygg sedan. |
|
carrlover |
@BigBird: Du har en bra budget så det finns en del att välja på men som flera är inne på så är både 3-serien G2x och 5-serien G3x fantastiskt fina bilar. Åker själv G31 och det är en komfortmaskin som med V8 blir riktig mumma. Men vill du ha en lite roligare bil som är mer körmaskin så skulle jag ändå rekommendera en G2x typ M340. Då får du en riktigt trevlig bil som funkar utmärkt för dig i dagsläget men i Touringutförande kan fungera även som familjebil. Och Touringen är faktiskt snyggare men det är såklart en smaksak. |
Buspelle |
Bigbird: Hade nog i din situation siktat på en M340 Touring. Då får du en riktigt rolig bil som samtidigt är praktisk och funkar även om ni får tillökning. Finns dock inte så många att välja på men här har du en som ryms i budgeten. Länk |
| För längre resor är 5-serie eller större mest trivsamt. Även bättre byggda än de mindre modellerna. De större dieselmotorerna (G31 530d och uppåt) går mycket sparsamt i Eco Pro-läget. Förbrukning under 5 l diesel/100 km vilket ger en räckvidd på över 1 400 km på en tank (B57O). Vridmomentet i dieselmotorn är 620 Nm (enl fabriksuppgifter) men hela 655Nm (original, otrimmad) i bromsbänk (ref: gdmperformance.se/steg-1-diesel/4494-bmw-530d-265hk-2017-2020.html). Visst är en B58 "spetsigare" och lite snabbare, men även i 530d finns mer kraft en vad du kan använda i vardagen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.