AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.784

Tändspole ( pen tändhatt fråga ) bensin.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Tändspole ( pen tändhatt fråga )
En bekant håller på med en ombyggnad av BMW MC med tändspole i tändhatten.
Antar att det är samma el-konstruktion som i modernare bensin BMW motorer.
Den har 3 ledningar. Hur är dom kopplade och kan mna testa dom?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du tänker på det som ofta refereras till som coil-on-plug (COP) - eller hur?

Jag skulle gissa att BMW MC COP tändspolar fungerar exakt (eller iallafall någorlunda) likadant som de flesta i BMW's bilar (men det finns variationer - främst mellan märken hur man driver, kopplar och eventuellt även övervakar dessa tändspolar men även ibland använder tändspolarna/tändstiftet för att övervaka kvaliten på förbränningen).
Men det kan DEFINITIVT finnas skillnader mellan bil och motorcykel kring COP tändspolar. Ska ju säga att jag inte vet ett skvatt om MC-motorer (men lite mer om bil-motorer).

De tre anslutningarna är relativt enkla:
Pinne 1 : Styrsignal (är kopplad till DME dvs motorstyrenheten)
Pinne 2 : Jord (är kopplad till den sekundära lindningen)
Pinne 3 : +12V

Så man har konstant spännning (så länge tändningen är i vissa lägen) på pinne 3.
Sen kommer DME och sluter pinne 1 mot jord och ström börjar flöda, magnetfältet byggs upp i den primära spolen och här ligger tändspolen och dwellar under en lämplig tid.
Sen kommer DME att bryta kopplingen mot jord på pinne 1, strömmen slutar flöda, mangetfältet kollapsar och istället överförs denna energi till den sekundära spolen och spänning byggs upp tills man når spark gap voltage och då det är en sluten krets så kan ström flöda och en gnista skapas.

Här har du exempelvis secondary ignition wave form från en av mina motorer (fast inser nu att det hade varit mer intressant med primary vågformer men har inga lätt tillgängliga just nu).
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, du kan göra enklare sanity checks på en COP tändspole.
Men tänk på att detta är crude sanity checks och inga exhaustive tester.
Det visar inte om det finns interna eller externa isolationsdefekter (som gör att gnistan hoppar över till motorn varsomhelst förutom där det ska i tändstiftets ände), om det finns defekter i styrelektroniken, svagheter i de olika kretsarna eller problem att hantera energinivåer och mycket mer.
Ett vanligt problem är ju att när tändspolen värms upp så börjar den uppföra sig illa (och cylindern börjar misstända eller gå dåligt) - något som dessa sanity checks inte kan fånga upp.

Mäter man resistansen mellan pinne 1 och pinne 3 så mäter du resistansen på den primära spolen.
Det ska vara i ett snävt intervall (mellan samma typ av tändspolar) och avvikelser här kan indikera på problem.
På alla mina M54-tändspolar jag mätt upp så har motståndet här varit 0.50 ohm (då har jag mätt upp och räknar bort resistansen från mina mätkablar och mätprobar).

Mellan pinne 1 och pinne 2 samt mellan pinne 2 och 3 ska det såklart vara öppen krets.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bild på en typisk COP tändspole i en BMW-motor.
Ser nu att den primära coilen specas här till 0.51 ohm, så mina uppmätta 0.50 var hyffsat nära.
Länk

Närbild på kontakten.
Terminalbenämningarna 15 (för +12V) och 4a (för jorden) är något som BMW även använder både i sin dokumentation och elscheman (även Bosch använder dessa så de brukar dyka upp på många andra ställen).
Länk

Här är ett snapshot hur det ser ut i elschemat och hur det är kopplat i verkligheten (ävre och undre låda är DME styrenheten).
Länk

Om jag minns rätt så brukar det även sitta en diod i serie på "utgången" mot tänstiftet (så man bara tillåter ström att flöda endast i riktningen från tändstiftets topp ned mot gnistgapet för att - jag tror det var av denna anledning - undvika den redan närvarande höga spänningen i sekundära lindningen att råka trigga av en gnista för tidigt - men nu är jag på ganska djupt vatten här - kanske dags att dra fram en tändspole och mäta lite mer).
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Tack för svaren "bmw-slangen" Anar nu hur denna tändspole fungerar. I stället för brytarspetsar har man satt in en variant av transistor en så kallad MosFET Metal Oxide Field Effect Transistor. Den varierar motståndet med styrspänning från DME.
Om bil alt. MC så har Pen/COP tän500Vspolen sama funktion.
Kan skilja 3 pinnars anslutningen hur den är kopplad och fysiska mått variera som hur kontakten ser ut samt vlken låsning COP/Pen har i motorn.
Kan finnas en skyddsdiod mot överspänning ( ca. > 500V ).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.