AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
829

e61 Dör efter 30 minuter

Ed
7
Edsel1959
530iA touring -05
320cab -05
Hej, jag har en e61 med n52b30 motor som startar bra men efter att stått på tomgång i 30 minuter så dör den... när jag startar den efter det får jag ge lite gas och då går den bra på tomgång i ca 10 sek sen dör den igen, kör jag den går den bra men dör på tomgång, inga felkoder i inpa och livevärden tycker jag ser bra ut, rengjort lmm och spjällhus samt kollat med startgas efter tjuvluft samt rensat adaption, har även provat att ha tanklocket öppet men inget hjälper. Visst är det så att den startar på closed loop föra att sen gå över på open loop? känns som det är då något händer, snälla kom med en lösning för snart blir jag galen....

Mvh Tony

Hej,

Visst tänker jag (också) på bristande bränsletillförsel.

Och att någon involverad kompnent blir varm/överhettad och lägger av.

Så bränslepump eller dess relä får bli mitt tips. Särskilt om bilen har gått långt, 15-20k mil.

/Lennart
Ed
7
Edsel1959
530iA touring -05
320cab -05
Tack för tipsen men bränsletollförsel tror jag inte på för bilen kan gå hur länge som helst i motorvägsfart, även stressad sådan för att sen dö så fort den kommer ner på tomgång när den är varm, jag pendlar långt.

Mvh Tony
Min erfarenhet när en bil dör oväntat är att det ofta brukar vara problem med luftmängdmätaren. Men rimligtvis borde den generera lite felkoder.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En dålig LMM ger inga felkoder bara när den urkopplad el/ avbrott.
Ed
7
Edsel1959
530iA touring -05
320cab -05
Ok, ska prova med lmm, tack så länge jag återkommer med resultat.
@hasso det verkar rimligt, motorn går väl ner i ”skyddat läge” om den lägger av?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.