AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
7.444

Service på elbilar, förväntningar och priser

Sida 4 av 4
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att inte byta bromsvätska innebär inte bara att kokpunkten sjunker med tiden utan också att bromssytemet rostar inifrån med kärvande kolvar och i extrema fall genomrostade bromsrör. Sen om nån aldrig har bytt bromsvätska och inte märkt problemet med det så är det väl snarare att vederbörande inte äger bilar tillräckligt länge för att upptäcka problemen.
"Tesla verkar använda DOT 3 och BMW använder DOT 4. Skillnaden är att den förstnämnda inte behöver bytas lika ofta men har sämre prestanda. I länken till filmen där en Tesla Plaid kraschar beror det just på det faktum att Tesla har valt att använda en undermålig bromsvätska (och underdimensionerat bromssystem) i en bil med över 1000 hästar."

Tesla rekommenderar DOT 4 till Model Y och Model S:

"DOT 4 BASF Hydraulan 404 (part number 1012041-10-C) is the approved brake fluid."

Till Model S Plaid med keramiska bromsar, rekommenderar man DOT 5.1:

"For MS Plaid equipped with the carbon ceramic brake kit, only use High Performance DOT 5.1 BASF Hydraulan 406 ESI brake fluid (part number 1012041-12-C)."

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Rent generellt så är bromsvätskor som tål mer värme också mer hygroskopiska och behöver därför bytas oftare, så om man tror att man är skyddad från dålig bromsvätska för att man använder DOT 5.1...

Edit: Ett undantag är Castrols SRF Racing som har väldigt hög våt kokpunkt också, men det är en DOT 4 bromsvätska.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, Castrol React SRF Racing har en exceptionellt hög våtkokpunkt (270°C).

DOT3? Det lämnade ju resten av västvärlden bakom sig runt millennieskiftet.
Men mig veterligen så använder majoriteten av modeller i USA (efter typ 2010) den mer moderna DOT4.
Så låter mycket osannolikt att Tesla använder DOT3 i någon av sina modeller (DOT4 och DOT5.1 låter som sagt var mer rimligt).

Notera att en bromsvätska bara behöver klara en våtkokpunkt på 140°C för att få klassas som DOT3, det är inte särskilt högt.

Våtkokpunkten mäts vid en vattenkoncentration av 3.5%.
Man brukar säga att denna koncentration får en bromsvätska i ett bromssystem efter typiskt 12-18 månader (tror BMW uppgivit 2.5% per år).
Så de flesta av oss kör omkring med bromsvätska som har mer en våtkokpunkt än en torrkokpunkt, därför är våtkokpunkten viktigare att titta på om man köper bromsvätska själv (och inte byter en eller två gånger per säsong som vi som kör track days ofta gör).

Här finns lite mer exempel på bromsvätskor
Länk

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lite på samma tema:
Länk

Många som kört 20.000 mil utan att byta bromsvätska. Det går dessutom att mäta fukthalten på bromsvätskan för att utvärdera OM man behöver byta.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är fortfarande INTE antalet mil man kört med en bromsvätska som är det väsentliga i sammanhanget.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Qsacage, jag förstår att du tycker att servicen är dyr, men min lösning var att förbetala fyra år. Det gav mig rabatt och jag behöver inte bry mig när det är dags. Sen är det så att jag skulle inte ha köpt bilen om jag inte hade haft råd med att serva den. Eftersom jag inte är bilmekaniker så kan jag inte kommentera på bromsvätskan med annat än att jag skulle inte våga chansa, eftersom jag inte vet bättre än BMW. Jag kan också tycka att det är mycket pengar för ganska enkla jobb, men jag tycker också att det är lättast att underskatta andras arbete och kunskaper så jag försöker låta bli. Sen det där med Teslan har jag hört förr... att servicen är frivillig och sånt, men det bryr jag mig inte alls om. Jag har köpt en BMW för att jag ville ha den bilen. Att andra bilar är billigare bekommer mig inte alls, annars hade köpt en Tesla... fast då hade jag retat mig ordentligt på kvalitetsproblemen och prisdumpningar... så det är som det är. Jag byter bromsvätskan när tillverkaren tycker att den skall bytas och betalar vad det kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.