|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Inte jättesvårt, Homeros. Man vill ha in de 10-15 tKr över 3 år, per bil. Blir en del på bottom line, sett till hela nybilsförsäljningen. De som säger att bromsvätska inte varar mer än 2 år, hur har Tesla kommit runt detta? Teknologist världsledande bromsvätska? Nja, kanske inte. |
|
| Jag är mer förvånad över att Tesla överhuvudtaget byter bromsvätska…. | |
|
"De som säger att bromsvätska inte varar mer än 2 år, hur har Tesla kommit runt detta? Teknologist världsledande bromsvätska? Nja, kanske inte." Förut hade Tesla 2 år som intervall, men nu har de ändrat till 4 år. Dock är det som alltid rekommendationer och inga krav. Var lite diskussion om detta här: Länk |
|
| Ja det är ju det som är det viktiga, frikopplingen mellan garanti och service. Att BMW (och många andra) villkorar garanti på drivlina och batterier med att man exempelvis måste låta en verkstad byta bromsvätska vid exakta intervall kommer inte hålla länge till. Det finns inget samband mellan dessa. | |
|
Alla som har hållit på med racing vet vikten av att ha bra bromsvätska. Tesla Plaid har extremt underdimensionerade bromsar, i den här videon har bromsarna byts men ja gissa vad han glömde att byta… ? |
|
|
Bmws intervall med att byta bromsvätska efter 2 år är väl egentligen baserad på autobahn körning? Det sliter rejält att bromsa från 220->100 upprepade gånger. Att göra några inbromsningar från 90 till 50 på svensk landsväg är väl knappast att jämföra… Samma i teslas hemland usa där trafiken är mer såsig än en tisdagsmatch i shl… |
|
| Byte av bromsvätska har inget med antal inbromsningar att göra, man byter för att bromsvätskan är hygroskopisk, d.v.s tar upp fukt från atmosfären, detta kan då ge oönskade egenskaper. | |
|
@nusnas Det är temperaturen som är problemet. Bromsvätskans kvalitet spelar roll om den inte klarar högre temperaturer som inträffar vid bankörning eller upprepade hårda inbromsningar. I fallet med teslan så klarade inte bromsvätskan de temperaturen som uppstod. |
|
|
Om bromsvätskan är gammal +2 år så kan det bli problem vid hård inbromsning vid svenska motorvägsfarter också. Bromsarna tar ej bra pga att bromsvätskan kokar vid bromsbeläggen då den har för hög andel vatten som kokar vid 100 grader. Men kör man i höglänt terräng eller i alperna så kokar vatten vid en lägre temperatur. Det innebär att man kan få problem med bromsarna även i hastigheter under 100 km/h. |
|
| Jag har inte bytt bromsvätska i en bil jag ägt privat någonsin. Jag lever än märkligt nog ;) | |
|
Så kan man resonera om bilbälten, försäkringar mm. Varför ska jag ha det, mig händer det inget… Men bromsvätska bör man byta både ur säkerhetsynpunkt och för bilens bästa, är inte jättebra med vatten-utspäd bromsvätska, vilket det ovillkorligen blir om man aldrig byter den. |
|
| Bromsverkan testas hos Bilprovningen. Vore det jättevanligt med dålig bromsvätska så skulle det hända saker dagligen som beror på dåliga bromsar. Men det gör det inte. | |
|
Hög vattenkoncentration i bromsvätskan lär inte upptäckas hos Bilprovningen eftersom bromsarna inte blir varma i ett sådant test. Det som händer med vatten-utspäd bromsvätska är att kokpunkten blir lägre. Sen vet jag inte om det är något rimligt argument att det skulle hända saker dagligen om folk kör omkring med dålig bromsvätska. Men om det vore ett rimligt argument så kan man vända på resonemanget och säga att det inte händer saker dagligen eftersom folk kör omkring med bra bromsvätska och faktiskt byter som man ska. |
|
|
Jag håller med MUC här. Kan Löwet eller Verdi ge något vettigt argument varför man INTE skall byta bromsvätska enligt tillverkarens rekommendationer så tar jag tacksamt emot det. Om det är 5000kr utslaget på 2-3 år blir milkostnaden försumbar. Sen håller jag iofs med om att servicepriserna på i övrigt underhållsfria elbilar är löjliga. Men pengarna skall ju in på ett eller annat sätt till verkstäderna. Har man problem med det så får man väl hålla sig till äldre bilar och serva själv på det sätt som man tycker passar både bil och plånbok. |
|
|
På Tesla ska bromsvätskan kontrolleras vart fjärde år och bytas vid behov. Länk Finns dock undantag: "*Heavy brake usage due to towing, mountain descents, or performance driving -- especially for vehicles in hot and humid environments -- may necessitate more frequent brake fluid checks and replacements." Själv bromsar jag knappt alls pga regenereringen. Argumentet är väl inte mot byte av bromsvätska så mycket som att betala dyr onödig service. Folk kommer inte acceptera det när det finns alternativ som är billigare. Då blir "pengarna ska in" en konkurrensmässig nackdel. |
|
|
"Kan Löwet eller Verdi ge något vettigt argument varför man INTE skall byta bromsvätska enligt tillverkarens rekommendationer så tar jag tacksamt emot det. Om det är 5000kr utslaget på 2-3 år blir milkostnaden försumbar." Jag håller med om att man ska hålla sig till tillverkarens rekommendationer. Det intressanta är ju att Tesla nu rekommenderar vart fjärde år (tidigare vartannat år) medan BMW fortfarande håller fast vid vartannat år. Så varför skiljer rekommendationerna sig åt? Det lär inte vara någon enorm skillnad mellan bromssystemen i en BMW och i en Tesla. |
|
|
Självklart är det en ”marknadsföringsaspekt” i detta också. T ex om du köper en ny BMW så är normalt första servicen efter två år medan första bromsvätskebytet är efter tre år. Därefter är det vartannat år för både och. Vilket innebär att bilen måste in till service varje år. Men oavsett så bör bromsvätskan bytas, vartannat år känns väl rimlig kan man tycka. |
|
| Enbart kontroll vart fjärde år och endast byte vid behov. Så man kan ju säkert mycket väl köra 8 år utan att byta. Eller kanske till och med 12? | |
| Tesla verkar använda DOT 3 och BMW använder DOT 4. Skillnaden är att den förstnämnda inte behöver bytas lika ofta men har sämre prestanda. I länken till filmen där en Tesla Plaid kraschar beror det just på det faktum att Tesla har valt att använda en undermålig bromsvätska (och underdimensionerat bromssystem) i en bil med över 1000 hästar. | |
|
Kostnad för service av elbilar i ViB, dock ingen BMW Länk Kia Niro EV Serviceintervall: 2 år/3 000 mil Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 8 800 kr Renault Megane Electric Serviceintervall: 1 år oavsett miltal Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 11 288 kr Volvo EX40 (tidigare XC40 Recharge) Serviceintervall: 2 år/3 000 mil Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 2 804 kr Nissan Leaf Serviceintervall: 1 år oavsett miltal Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 14 236 kr Skoda Enyaq Serviceintervall: 2 år oavsett miltal Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 15 400 kr De som är dyra verkar bero på att kylvätskan ska bytas i batteri och/eller AC. Volvo har numera bara byte av bromsvätska vid behov. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.