AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
7.443

Service på elbilar, förväntningar och priser

Sida 2 av 4
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du tror att ett riktigt bromsvätskebyte tar 5 minuter så har du inte skruvat mycket. Men att bara byta vätska i behållaren tar väl 5 minuter, men det är inte ett bromsvätskebyte. Eller på vissa verkstäder är det kanske så.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Westersund, mina 5 min är citerade av en mekaniker på insida. 2 min att öppna och tappa av (dem behöver stå en stund för att tappas av), sedan ett par minuter att pytsa i ny och lufta systemet. BMW (alla andra också?) har sedan många år optimerat verkstadstiden för sånt här.
carrlover
@qsacage: Du har köpt en dyr fin bil för en väldig massa pengar och att då inte kosta på den om det nu är 6500 kr per år i underhåll tror jag faktiskt är dumsnålt. Dels fyller den service BMW anser ska utföras säkert ett syfte även om det finns moment man kan ifrågasätta, dels riskerar du som många framhållit både garanti och långsiktigt värdet på bilen om du inte kan uppvisa att servicen utförts korrekt.
Jag märkte när jag skulle serva min IX40 för någon vecka sedan, att det billigaste var att köpa ett serviceavtal, från den åf. där jag köpte bilen. Det var nämligen typ 2-2.500,- kronor billigare än att betala servicen hos min närmaste åf. som sedan fick göra servicen. Det landade väl på strax under 6 tkr istället för typ 8.800 kr vill jag minnas.

/Anders
em
906
em3
M3 cab -03
Ofta höga servicekostnader på nyare bilar, en anledning till att jag köpér beg. med bra service- och ägarhistorik för bruksbilarna , typ 10 år gamla. Det betyder dock att jag håller mig med två bruksare, i grunden för olika behov, men de blir backup-er för varandra, om det skulle uppstå problem med den ena. Då finns det tid att i lugn och ro ta itu med problemen, brukar ofta vara lönsamt totalt sett.

Tråden handlar ju egentligen om service på batteribilar, kan tycka att de måste vara lägre i kostnader än förbränningsbilar, iaf, de första typ 6 åren, och om de inte är det, blir jag lite bekymrad över batteribilens överlevnad, som hittills vilat på rejäla subventioner och enligt mig, idiotiska politiska beslut och CO2 jakt....framtiden ger svar....

Under all denna uppståndelse, välsignar jag alla liter jag hinner bränna upp i M3:an, det blir inte många, men är ett sant nöje är varje mil!

em3
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är väl ingen som sagt att du ska byta ut din M3 mot en elbil? Däremot finns det väl ingen anledning att tuffa runt till vardags i vad du nu har men inte vill skylta med här... ;-)
em
906
em3
M3 cab -03
Verdi2, det var väl inte det jag sa? Mitt inlägg handlade om service på batteribilar, följer med intresse, förstår inte riktigt ditt svar, vad då "...tuffa runt till vardags....men inte vill skylta här"???

/em3

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du skrev att du körde din välsignade M3 mitt i uppståndelsen. Som att den var en slags motvikt till elbilar som jag uppfattade det.

Då skrev jag att din M3 inte är motvikten till en elbil. Det är din vardagsbil. Någon som du inte listat vilken det är här på sajten.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den mekaniker som citerar 5 min för bromsvätskebyte ska du inte anlita för han är full av skit.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Apropå tråden så reagerade jag på att för i5 i konfiguratorn så kostar 4 års serviceavtal med fria mil 46700kr och då ingår följande... Jag väljer att tro att det är ett rent fel, men det känns nästan som lite lurendrejeri.. Men det kanske riktar sig till dom som kör ofantliga mängder mil och sliter bromsskivor på löpande band, trots regenbromsning.

Följande service ingår:

Byte av motorolja
Fordonskontroll i enlighet med BMW:s riktlinjer
Byte av luftfilter
Byte av bränslefilter (för dieselmotorer)
Byte av mikrofilter
Byte av tändstift (för bensinmotorer)
Byte av bromsvätska
Bromsservice fram (inkl. bromsklossar och/eller bromsskivor med slitage)
Bromsservice bak (inkl. bromsklossar och/eller bromsskivor med slitage)
Byte av koppling (vid behov)
Byte av torkarblad (vid behov, max en gång per avtalsår)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det finns ett serviceavtal som inte inkluderar bromsar, det kostar / kostade ungefär 10kkr för 4 år / fria mil.
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@jsn: Jo jag har tecknat ett sådant och skall snart ha in min I4 för en första service efter 23 månader/ 4500 mil.
För att förtydliga så ingår inte byten av bromsbelägg/skivor (för ett merpris kan man få det också i "Service inclusive plus")
Det paket jag har betalat för ("Service inclusive") inkluderar byte av bromsvätska, byte av mikrofilter och fordonskontroll.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Service bokad. 5800 pengar.

Jag frågade hur det kan vara så dyrt och fick svara att elbilar är så komplicerade att mekanikerna har extra utbildning så de är dyrare per timme, det är mer komplicerat att göra bromsvätskebyte och tar längre tid. Svaret kom på studs, kändes väldigt förberett. Service ska ta ca 90 min.

Om någon vill veta hur det känns så PM:a så ska ni få mitt mobilnummer - ni kan swisha över 5800 kr till mig så berättar jag mer.
Service på min IX 40 hade hos Bavaria kostat typ 8.237 kr men jag köpte istället till ett service avtal för typ 5.800 kr hos åf där jag köpte bilen. De hade själva tagit cirka 2.500 kr mindre än Bavaria för motsvarande service utan serviceavtalet

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@qsacage: Precis som du säger är det svaret konstruerat och förstås snicksnack med deras försök att motivera de vansinniga priserna. Det finns ingenting som är mer komplicerat med bromsvätskebytet på en i4 jämfört med en 4-serie. Du kan förstås välja att serva bilen på annan verkstad, alla garantier gäller ändå, men Meca, Mekonomen brukar ligga runt 15% under, inte mer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tog serviceavtalet på min Audi med, 3600kr/år och med mina mil (2500-3000 mil/år) så blir det en service varje år och tänkte att avtalet då kan bli billigaste alternativet.

Qsacage, jag sympatiserar med dig! På min M235 köpte jag material själv från Tyskland och fick ändå en BMW-handlare att göra jobbet. Det brukade då sänka kostnaden från ca 8’ till 5-6’ då jag också upplever mig lätt uppskörtad av servicepriserna som tas ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo men på dessa får man ju åtminstone ett oljebyte som har faktisk betydelse för livslängden. Det som görs på elbilar är 90% trams. Kolla bara:

Servicekampanj
Kontrollera om fordonet innefattas av återkallnings eller servicekampanjer.

Bilen på lyften
Anslut och kontrollera alla system avseende felkoder och uppdateringar.

Taklucka: kontrollera funktion, rengör styrskenor och smörj med godkänt fett (om detta finns).

Panoramataklucka: rengör och smörj styrmekanismen (om den finns).

Kontrollera friskluftsfilter luftkonditionering.

Kontrollera laddningsporten.

Utför karosskontroll.

Under motorhuven
Kontrollera motor-/inverterkylmedel.

Kontrollera bromsvätska.

Kontrollera 12 V-batteriets laddning

Kontrollera skicket hos batteriterminaler och fastsättning.

Kontrollera skick för ICCB-laddningskablar (in-cable control box), typ ”2” (om dessa finns).

Kontrollera luftkonditioneringssystemet och kompressorn (om dessa finns).

Bilen upplyft
Kontrollera Styrväxel, länkage och damasker.

Kontrollera skivbromsbelägg och bromsskivor.

Kontrollera handbromsens justering och funktion.

Kontrollera bromsledningar, slangar och anslutningar.

Inspektera främre upphängning och kulleder.

Provkörning
Återställ serviceindikator (om sådan finns).

Däckskick
Däckmönster: VF____mm; HF____mm; HB____mm; VB____mm.

Däcktryck: VF____bar; HF____bar; HB____bar; VB____bar.

Reservhjul_____mm +0.5 bar som normalt.

Kontrollera däckreparationssats och kontrollera utgångsdatum (om detta finns).
5800 kr, för att byta bromsvätska känns i saftigaste laget. Tittade lite på youtube och det verkar inte vara mer komplicerat på en Tesla än på en BMW. Man suger upp så mycket vätska man kan ur behållaren och sedan tar man av hjulen och "blöder" ut resten från ventiler vid bromsoken. Antingen kan man göra detta manuellt genom att pumpa på bromsen eller köra ABS-pumpen med ett diagnostikverktyg. Sedan man fyller man på ny bromsvätska och sätter tillbaka hjulen.
Har svårt att tro att detta skulle ta mer än en timme på en verkstad med lyft och alla verktyg tillgängliga. Tesla har numera 4-års intervall på byta av bromsvätska, så får se vad det kostar nästa år för mig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vill påstå att det inte alls skiljer på elbil/vs ICE, just därför blir det ännu fånigare att BMW motiverar sina höga servicepriser med det ;)
Förr i tiden ingick service på BMW i tre år eller upp till 6000 mil. Men tyvärr har man tagit bort detta, varför kan man ju spekulera i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.