|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E91 2007 (318i) som plötsligt varnade för laddningsproblem( batterivarning lös,och det var bara batteriström på stödpunkterna i motorrummet Demonterade generatorn och bytte till en ny BOSCH regulator och efter det var laddningen 14,4 volt När jag skulle radera felminnena så kunde följande inte raderas: CAS kl15 1+2+3 och felkod fanns på elektriskt rattlås Kollade strömförsörjningen med tester (CARSOFT PRO),och då fanns det 12,5 volt til allt utom CAS kl15 som endast hade 9volt! När bilen stått ett par timmar gick det att starta bilen normalt 1 gång,sedan hände inget igen när jag tryckte på startknappen. Pratade med en kompis som jobbar på BMW,och han rekommenderade mig att dels kolla jordkablarna på vänster och höger sida vid fjädertornen,men även kolla batterispänning på batteriet och vid pluspol och jordning i motorrummet för att se om det var någon skillnad,men det var det inte! Tacksam för tips innan jag skickar in CAS styrenheten för kontroll/renovering Det verkar vara ett förekommande problem,och då måste jag antagligen skicka iväg både CAS,DME + nyckel Att tillägga var det ett problem med att det elektriska rattlåset hade hängt sig och nyckeln fastnade inte i sin hållare efter att bilen stått strömlös en längre tid.Då fick jag hjälp att rensa bort felkoder i rattlåset,och efter det har bilen fungerat felfritt i c:a 5 år ( 5000mil) | |
|
Väldigt vanligt på dessa bilar är att genomföring av pluskabeln från batteribaljan och vidare fram i bilen blir dålig. Det hade jag kollat allra först. Det kan se rätt illa ut, kolla bilder: Länk Vidare om det är CAS så tror jag det räcker att skicka iväg den. Kolla men Levi på denna firma: LB Styrdon & Datateknik www.bilelektronik.se 0739-982622 Men jag tror det är ett strömförsörjningsproblem. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett annat vanligt fel på E90/E91 när det gäller strömförsörjning är fel i junk boxen (front power distribution box) där framme på passagerarsidan. Är ett tillverkningsfel på kontakterna som orsakar fretting vilket i sin tur leder till kontaktproblem vid främst strömförsörjningskontaktanslutningarna (enligt Lear Inc. som var de som tillverkade anslutningarna). Detta problem gäller bara E90/E91 tillverkade från mars 2007 och framåt, så inte säkert det gäller din bil. Men kan vara värt att kolla upp det. Är annars ett utbrett problem som har en recall i USA (NHTSA 13V044000), men även mycket välkänt inom BMW då de har två servicebulletiner och speciellt repair kit för det dessutom. Beskrivs i BMW's Service Information Bulletin 61 08 11 som senare ersattes av 61 02 13. I den äldre SI B 61 08 11 byter man hela kabeln men denna procedur ersattes senare av SI B 61 02 13 (där man bara skarvar på en ny terminal istället). |
|
Nu ikväll hann jag kolla kablarna till batteriet,och dom var lite oxiderade,så jag bytte kabelskor och lödde dit ny kabelsko på den tunna kabeln! Samma felkoder finns på CAS kl15 terminal 1-3 (endast c:a 9 volt) när bilen inte startar med knapptryck! Idag när jag hade startat bilen,kopplade jag in iCARSOFTEN och kunde dels se att CAS kl15 hade full batteristyrka( 14.3 volt),och felminnet kunde raderas då bilen gick på tomgång.Då kollade jag även felkod som fanns på FRM ( underspänning kl15). Efter att bilen gått på tomgång c:a 10 minuter provade jag att stänga av och starta om,men då gick det inte att starta motorn och dels var centrallåset ur funktion och baklampor och bromsljus lyste hela tiden även fast bilen var avstängd! En sak som jag inte tänkt på är att oftast, men inte alltid ,har det varnat på displayen om att en lampa är trasig,men allt har lyst vad jag kan se. Därför börjar jag misstänka fel på FRM:en( fotrumsmodulen) Bilen står nerbackad på min garagegång, så jag hoppas och tror att jag kan starta bilen och köra till min gamla verkstad eller nuvarande där jag jobbar nu ,för dels kontroll av batterikablar från/till batterilådan,men även om den diagnosdatorn vi har där kan leda mig närmre problemet! Det var massvis med vatten i batterilådan,men det såg betydligt bättre ut än dom "skräckbilder"som ni tipsat om! Återkopplar självklart då jag förhoppningsvis kommit vidare,men tar tacksamt emot tips och synpunkter...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.