|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 520 F10 Bensin 2012 som har gått 7400 mil, den är fullservad på BMW. Kamkedja och balansaxelkedjan är bytta för ca 1000 mil sedan. Byttes p.g.a. trasig plastguide, inte helt ovanligt fel på N20 motor tillverkad mellan 2012-15. Nu har bilen börjat gå ner i limpmode när jag kört 3-4 mil och visar då felkoderna P0015 B Camshaft position timing Over-Retarded Bank 1 130308 VANOS, avgaser: kontrollfel, position inte nådd 120408 Reglering av laddlufttryck, inaktivering: uppbyggnad av laddlufttryck inaktiverat. Jag raderar felkoderna med iCarsoft CR Pro och jag kan köra ungefär lika långt innan det händer igen. Jag har bytt kamaxelgivaren på avgassidan men det har inte hjälpt. MEN, om jag väljer att använda sportläget istället för comfort så går bilen felfritt. Hur kan det komma sig? Egen teori: Kan det vara för snäva toleranser i motprogrammeringen eller? Eftersom inte felet är bestående verkar felsökning på verkstad bortkastade pengar. Finns det någon med idéer eller egna erfarenheter som kan tips eller svar på mitt problem, hade redan innan det började funderat på att byta upp mig till en 530-540 2020-2022 men jag kan ju inte sälja eller byta in bilen om felet inte går att fixa. Tacksam för svar. JD | |
|
Nu är bilen nyservad i Västerås (stora oljeservicen). Även felsökning var bokad men trots en resa på ca 4 mil som även förlängdes till Erikslund fram och tillbaka så gick inte bilen ned i limpmode. Då ingen felkod fanns när jag lämnade bilen så gjordes ingen felsökning, däremot kollade dom att senaste programvaran fanns och den fanns. Behövde bara betala för servicen, mkt trevlig och hjälpsam personal på märkesfirman. Efter ca 1,5 mil på hemvägen gick bilen ned i limpmode, så j-la typiskt. I sportläge går den fortfarande felfritt. Finns det verkligen ingen som har någon idé om vad det kan vara? JD |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.