|
|
|
|---|---|
|
Efter 4 problemfria år vägrade vår X3 i går att påbörja laddning. Startsekvensen med blinkade gul diod följdes av ett annat klickljud från laddintaget och lampan gick över till att blinka rött. Test på skärmen: kontrollera laddkabel. Jag har torkat laddkabeln över natten utan förändring. Bilen kan själv ladda batteriet med p.s.s. som tidigare. Någon som råkat ut för liknande störning? begell | |
|
Råkade ut för samma fel när jag hade min 530e. Det var fel på kabeln. Jag använde den som följde med bilen (ej shukon) och den blev väl lite trött av att ligga ute i regn och rusk i flera år. Har du testat att ladda någon annanstans? BMWCS #8925 |
|
| Har du kollat att sladden sitter i ordentligt i laddboxen? | |
|
Pss? Steg ett är testa en annan laddare och se om det blir samma fel där. Fungerar det att schukoladda? |
|
|
Tack vare en ung uppenbart duglig servicetekniker hos M-bilar i Örebro har vi halva svaret, dock inte varför detta hänt. Sedvanlig uppkoppling gav en möjlig ledtråd men grundorsaken var allt annat än elektronisk. Där nödladdlucköppningssnöret (!) når ner till låset satt en bit tape pålindad, möjligen för att förhindra låsning (varför???) vilket medförde att på tills vidare okänt sätt bilen tänkte lite annorlunda. Laddstarten har hela tiden varit tvekande, gula dioden blinkat upprepade gånger men då jag aldrig sett något annat har jag trott detta ska vara normalläge. Efter tapeborttagning har flera egenskaper förändrats till det positiva. Luckan låses vid laddstart,gula dioden blinkar bara en gång och vid körning har flera egenskaper ändrats lite, mest tydligt är att laddcontrolläge ger snabbare laddning. Bilen har bara varit hos denna säljares verkstad och ingen har haft bilen till låns så misstanken är att detta har funnits från början. Detta besked bör läsas även av 3 och 5-serie hybridägare för att se om där är unikt. begell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.