AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.147

F31 320d Aut. Felkod: "störning i drivlinan" - Byte av mechatronic solenoids/sealings

j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Hej,

När jag var på väg till dagis härom morgonen så fick jag felmeddelande "Batteri kan ej laddas". Förstod att detta inte var bra så jag vände om och körde hem bilen igen. Stängde av tändningen och provade att slå på den på nytt. Då uppstodd mängder av felmeddelanden och bilen vägrade att starta. Sannolikt var det batteriet som var felkällan. Har nu bytt batteri och rensat mängder av felkoder med hjälp av BimmerLink.

Tyyvärr vägrar bilen fortfarande att starta. Jag har 6st felkoder som inte går att radera:

Dessa ligger under meny Error memory:
804370 - Short circuit to positive or open circuit (AC)
244800 - Particle filter system: Limited remaining travel distance of the particle filter available
242000 - Glow plug cylinder 1; control interruption
242000 - Glow plug cylinder 2; control interruption
242000 - Glow plug cylinder 3; control interruption
242000 - Glow plug cylinder 4; control interruption
801C20 - Central fault memory full

Jag tolkar ingen av dessa att direkt hindra bilen från att starta. Dock så får jag omgående mängder av felkoder på nytt då jag försöker starta bilen samt omgående felmeddelande "störning i drivlinan".
("Glow plug interuption" är nog en konsekvens av vad jag kommer fram till lite längre ned i mitt resonemang.)

Vid start försök sätts följande error koder:
D0157A Signal error (wheel tourque drive 4;ID:WMOM_DRV4) - Invalid
D35677 Signal error (wheel tourque drive 5;ID:WMOM_DR5) - qualifier
D35780 Signal error (data gear train drive; ID:DT_GRDT_DRV) - Invalid
E09400 Message (data display gear train, 0x3FD) missing, reciever GWS (PT-CAN), transmitter EGS (PT-CAN)
E09410 Message (data display gear train, 0x3FD) missing, reciever GWS (PT-CAN2), transmitter EGS (PT-CAN2)
E11460 Message (data display gear train, 0x3FD) missing, reciever KOMBI, sender EGS DKG
E11462 Message (data display gear train, 0x3FD) missing, reciever KOMBI, sender EGS DKG
CD9487 Message (RQ_TORQ_CRSH_GRB, 0xB0, A): Message from transmission control unit failed
CD950F
CD942B
CD94BA
CD94ED
CD94C3
CD964B
CD94DC
CD950D
CD94B9
241F00 Glow control unit: Glow control unit output stage cylinder 1 defective
242300 Glow control unit: Glow control unit output stage cylinder 2 defective
242700 Glow control unit: Glow control unit output stage cylinder 3 defective
242B00 Glow control unit: Glow control unit output stage cylinder 4 defective

Min tolkning är att samtliga felkoder pekar på växellådan. Vid googling av felkoderna så pekar det mesta mot en sliten "Mechatronic sleeve / sealing".

Någon med erfarenhet av detta som kan verifiera min slutsats?

Mvh/
Joakim

Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Knepigt detta men tidigare erfarenhet av när sånt här kommer så plötsligt och felkoder som vittnar om kommunikationsfel, så misstänker man ju typ en huvudsäkring eller kanske styrenhet eller liknande.
Prova med Ista att du får kontakt med lådan och och övriga styrenheter.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.