|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en intressant BMW 528iA 96-a som har gått 10.000mil enligt ägaren. Han har haft den sedan oktober 2000 och ska vara full servad sedan dess. Problemet är att serviceboken saknas sedan Tyskland tiden. Funderar på att göra ett test hos BMW så att de får läsa av ljusmodulen. Lite info om bilen: Fint skick. Svart montanalädder. Dubbel klimatanläggning med restvärmefunktion. Stora färddatorn m halkvarnare. Parkeringshjälp PDC. Alla backspeglar autoavbländande. Askgrå ädelträ. Fast GSM-telefon m handsfree o svensk text. Elratt. Elkomfortstolar med minne även för elspeglar o - ratt. Elgardin. Eltaklucka. El-uppvärmda stolar. Regnsensor. HiFi-utrustad (10 st. högtalare). Läderratt multi. Fäll- o delbart ryggstöd med skidsäck. Lättmetallfälgar. Dubbla airbags och sidoairbags fram. Vita blinkers. Samtliga spolmunstycken eluppvärmda. Strålkastarspolare. Sänkt med original BMW-komponenter. ASC+T (Anti Spin Control & Traction). Steptronic automatlåda med manuellt val. Instegsbelysning. Velourmattor. Yttertemperaturmätare. Halvljusautomatik. Fjärrstyrt larm med centrallås. I Sverige sedan 2000 med full, dokumenterad service. Svenska handböcker. Ingen CD-växlare men det får man kanske eftermontera. Kablar är fördragna. Vad kan en sådan bil vara värd utan Servicebok? Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Med rätt garanterat miltal ca 130-140 skulle väl kunna vara vettigt. MVH Hasso Länk |
| Ja, säljaren begär 130` faktiskt men något måste jag kunna pruta då inte serviceboken finns! | |
|
André: Pruta lite och be att säljaren bekostar ljusmodulsundersökningen. Det bör nämligen ligga i hans intresse att kunna bevisa bilens mätarställning! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Jag ska prata med säljaren. Tycker också att han bör bekosta en ljusmodulsundersökning. | |
|
Med risk för att låta katergorisk skulle jag säga betänk denna vagn 2 ggr. Jag tolkar informationen som att bilens mätaraställning från tyskland vill inte av någon anledning bli känd. Servicebok är en värdehandling och den tappas inte bara bort.... Kolla vilken firm asom tagit in den och använd sök inlägg funktionen på forumet och jämför. Ett par år i sverige gör det hela rätt seriöst men jag skulle aldrig köpa denna bil detta pga ovan. Hoppas du finner en fin vagn du blir nöjd med Mvh Asken |
|
|
Det är en firma i Uppsala som tog in vagnen till Sverige. www.autoclean.se Har pratat med killen som tog in den till Sverige och enligt honom så är bilen ej krockat eller manipulerad. Darför tänkte jag göra en ljusmodulsundersökning för att kolla mätarställningen! Är det någon garanti?! Bilen lär vara mycket fin annars. Om mätarställningen stämmer med 10.000mil så tänker jag bjuda 120`för bilen. |
|
|
Det verkar vara en rekondfirma. Dem kan jag inte uttala mig om då jag ej hört talas om dem i importsammanhang tidigare. Betänk att även en ljusmodul kan man modifiera så ändringar inte syns samt den dagen du skall sälja vidare den vagn du förvisso kanske köpt billigt får du samma problem nämligen avsaknad av servicebok. Är bilen fin så låt gå men som sagt detta är hur jag skulle agera, dvs titta på något annat. Sådana hära bilar är inte ovanligt att de rullar 5-10k mil/år i tyskland. Notera att nu spekulerar jag men om så skulle vara fallet är ju en saknad servicebok ett bra sätt att öka förtjänsten vid importen till sverige. Mvh Asken |
|
|
Visst har du rätt Asken. Jag har ej sett bilen än, bara på bild men jag vill inte åka till Linköping där säljaren befinner sig innan en ljusmodulsundersökning hos BMW. Säljaren får fixa det, annars blir det ingen affär. Men som sagt, bilen ska vara i topp skick. "Betänk att även en ljusmodul kan man modifiera så ändringar inte syns" - Visst, men det kostar ju en hel del samt innebär att man måste ha vissa kontakter samt kunskaper=krångligt! |
|
|
Man kan även kolla bilen i Tyskland! Om du får tag på bilens Fahrzeugbrief där tidigare ägare står, skulle man med lite tur kunna undersöka bilens historik. Min bror, Thepuc, gjorde så då han hittade en bil på en firma i Göteborg. Bilen var stulen i Tyskland. Han lyckades kolla upp bilen på detta sätt. Objektet var naturligtvis inte intressant längre. Mitt tips är att inte köpa bilen utan att ha en ordentlig koll på historiken. Det tar lite tid, men sedan är det lungt när du har tagit reda på alla uppgifter. Vid minsta osäkerhet, köp inte. Det finns fina bilar med säker historik! Mvh /NP |
|
|
Stämmer mätarställningen, vilket jag tvivlar på, så är 130' ett bra pris. Gör ett M-test, eller ännu bättre en genongång av bilen hos BMW. Mvh Marin |
|
| Har kollat upp bilen hos BMW i Linköping. Killen jag pratade med kände till 528-an och enligt honom så var den skruvad!! Det lät på honom som om en ljusmodulsavläsning redan har gjorts tidigare på just den bilen! Alltså ingen affär för min del-se upp med en 528-a i Linköping. Fick även fram att motorhuve var omlackerat-man kan fråga sig varför??!! Många stenskott pga milen?! | |
|
Säkrast köp gör du hos tex www.bmw.de se till att få med en europlus. Motorhuven lackas om pga stenskott oftast ja. Se omprtguiden så får du lite enkla tips. Mina tips är GLÖM mobile.de men det är mina högst personliga åsikter. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.