AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
404

Ojämn tomgång vid kallt väder, felkod 30C1, E81 -08 N43

Ze
7
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
Hej!
Är ny medlem men har läst forumet under en lång tid. Kul med ny designlayout på hemsidan. :)

Har ett problem med bilen där vid kallstarter så går motorn ojämnt, den småhugger och den bara jämnar ut sig när den blir varmkörd, eller när man kör i några minuter.
Har under åren bytt följande, tändstift (1,5 år sedan), bytt kamedja (1,5 år sedan), (fick kommentar från teknikern att tändstiften såg helt slut ut, trots att de var mindre än 2 år gamla, dock har jag inte bytt dem själv så kan hända att förra verkstan inte bytt dem).

Har även bytt tändspolar av Bosch typ (8 månader sedan) bytt kvävesensorn fyra år sedan. Bytt packningarna till oljefilterhuset & oljekylaren och gjort rent MAF sensorn för två månader sedan. Det som är kvar med sorgebarnet N43 är insprutningsventilerna. Men iom jag har fått felkoden 30C1 så lutar det mot att möjligtvis att oljetrycksventilen eller oljetryckspumpen kanske måste ses över?

Det ska läggas till att när det var som kallast i januari vid kallstart så fick jag misständningar i cylinder 1 och cylinder 4. Det krävdes flera omstart tills bilen gick bra igen på tomgång. Har inte fått felkod på misständningar sedan dess. Enbart felkod 30C1 har bestått. Men då har inte bilen gått så ojämnt sedan den kalla dagen (-13 C). Den verkar gå bättre när det är varmare väder, som nu.

Jag tänker jag gör ren insprutningsventilerna (byter o-ringar och är medveten om att de måste pressas och inte får sitta löst, och kör med ultraljudstvätt på spetsarna). Läste på om att oljetrycksventilen inte alltid är kul/lätt att byta, lär lämna in bilen för byte i så fall. Vad tror ni kan vara boven i dramat? Finns det några andra felkällor som jag inte tänker på?

Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.