|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är intresserad av att köpa e36 328 cabriolet individual edition. Tycker ni att det är värt att betala 150000kr för denna bil. Bifogar länken. Länk Vad tror ni gällande värde för denna bil i daxläget? Vad bör man tänka på när man ska titta på en sådant bil? Fördelar och nackdelar tack. | |
|
ser ut att vara en mkt trevlig glidarbil. individual - kolla upp vad det innebär. Inredningen är ju kul. ser ut att ha ägts av en person i Karlskrona senaste 8 åren, kolla med ägaren om bilens skick Priset? ja du, det måste du bestämma själv efter lite input |
|
|
Hej Matthias! Tack för svaren, jag undrar vart man kan även se fabriks utrustningen när det gäller import bilar? Hittar inte tel nr till ägaren? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du bör kunna se fabriksutrustning här Länk |
|
Bmw-slangen kan man se historiken utomlands? Sen undrar jag vad är viktigast att titta på innan köp så man slipper onödiga dyra kostnader? |
|
Inte en susning om utlandshistorik, men eftersom den varit i Sverige de senaste typ 23 åren så är nog den mesta av utlandshistoriken inte så relevant/viktigt längre. Rost skulle jag nog säga det som är den största risken (som kan orsaka dyra kostnader då i princip ingen reparerar karosser på bilar längre), så det är nog det jag skulle vara mest observant på. Sitter en M52B28 (single VANOS) motor i denna vilket är enkla och pålitliga motorer. Har man bara bytt olja lite då och då så fungerar dessa motorer utan problem. De brukar ha tjuvluft men är mycket enkelt och billigt att lokalisera och åtgärda om det skulle finnas. Vissa delar av kylsystemet började ju bli plast runt denna tiden och är något av vara medveten om (helt vanlig förebyggande maintenance är lösningen på det problemet). M52 är ju aluminiumblock och just M52 hade Nikasil cylinder liners (medans efterföljarna M52TU och M54 fick de vanligare gjutjärn cylinder liners). I de länder där bränslekvalitén var "tvivelaktig" (främst då svavelhalterna) så kunde detta bli ett problem. Men eftersom denna varit i Tyskland och Sverige så är risken minimal att cylinderväggarna har skador. Eftersom det är en automatlåda i denna så är väl det något som man vill vara observant på också. Sitter en vanlig 5HP 18 (eller A5S310Z på BMW språk) från ZF (som är relativt vanlig och inte särskilt komplicerad) i denna så skulle det vara problem där så bör det inte vara någon alltför stor kostnad att hitta en begagnad (eller få den reparerad). Då det är en cabriolet så skulle jag gissa på att man vill kontrollera allt som rör taket, mekanismen och allt runt det där. Gissar på att om något är fel här så kan det bli dyrt (men jag kan ingenting om cabrioleter så gissar mest här). |
|
Bmw -slangen Tack för infon, Vad skulle ungefär ett problem med automatlådan kosta? Vad kan en ny sufflett kosta monterat och klar ungefär? Jag är ny på e36 tack för svaren. |
|
Automatlåda : Det beror på... Det är runt ett hundratal olika faktorer som påverkar prisbilden vilket gör att kostnaden kan variera mellan 0 SEK och 80 000 SEK :-) Tre exempel på begagnade lådor Länk Länk Länk Exempel på felsökningsavgifter från Växellådsservice i Skurup Länk |
| Okej, automatlådorna går dem snabbt sönder eller håller dem bra. Tänker på att den har endast rullat 13000mil? | |
Nä, kan inte komma på några direkt typfel på 5HP 18 (men nu är automatlådor något jag kan mycket lite om då jag inte tar i dem ens med en 10 foot pole så har inte alls bra koll). Även om 5HP 18 har ett par check valves i plast så är det inget vanligt problem jämfört med hur mycket vanligare det var med problem med plastkulorna som fanns i 5HP 30. Var mer en generisk uppmaning att man kan behöva vara lite mer uppmärksam runt automatlådor då de är lite mer komplicerade (har komplicerad elektronik- och hydraulikstyrning, olika typer av friktionskopplingar, hydrauliskt kraftöverföring och mycket annat - så kort och gott finns det många fler sätt ett problem kan uttrycka sig och under många fler olika omständigheter och scenarios). |
| Okej tackar för svaren | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.