AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
611

Hjälp, batteriproblem Z3 2.8A -00 Coupe

jo
15
jonkens
Z3 Coupe 2.8 -00
Jag har ett batteri som laddat ur under vintern, bilen står inomhus +18. Öppnade en dörr manuellt, då centrallåset av naturliga skäl inte funkar. Bagaget går av någon anledning inte att öppna med nyckeln. Provade första att ladda med underhållsladdaren 4 dgr, via anslutningskontakterna under huven ingen skillnad. Provade idag att använda startkablar med ett nytt batteri som jag hade i garaget (ska in i vanliga bilen), ett Exide AGM EK960 96Ah. Då fick jag ström men startmotorn gick inte runt alla lampor blinkar och det plingar när man försöker starta. Rullade ut bilen så att jag kunde prova med startkablar från en annan bil. Samma fel, har ström med det känns inte som att startmotorn slår till.

Hur ska man bete sig för att få fart på pärlan?

Tacksam för alla förslag!
Hej,

Misstänker att ditt start-stöldskydd (EWS) har aktiverats.

Det systemet har genomgått en del utvecklingssteg, så jag är inte helt säker på att din version har just det upplägget - att startmotorn inte snurrar - men det måste ändå bli grundtipset (jag antar att det handlar om EWS II, som fungerar så).

Borde gå att fixa ganska lätt, kanske med INPA.

Hade du bilen stående med batteriet inkopplat? Ingen stödladdning? I så fall lutar det än mer åt EWS.

Om olaO här i forumet kommer in, får du säkert konkret hjälp.

/Lennart
jo
15
jonkens
Z3 Coupe 2.8 -00
Tack för svar Lennart!

Svaret på dina frågor är Ja och Ja, tyvärr glömde jag stödladda i år. Brukar även starta bilen och varmköra den några gånger under vintern men det blev inte av i år. Så felet är mitt eget! :O

Hoppas på att det är stöldskyddet får läsa på om det och hur man kan försöka lösa det.

Mvh
Jonas
Tror att den här länken skall fungera, när du vill läsa på. Som du kommer att se, ligger Z-modellerna -konstigt nog, med tanke på stöldbegärligheten (?) - lite efter E38 och E39.

Länk

EDIT:
OlaO: Länk

/Lennart
jo
15
jonkens
Z3 Coupe 2.8 -00
Var ut till garaget en sväng till. Kopplade in det extra batteriet som tidigare under huven. Använde sedan samma nyckel som jag hade när jag körde bilen sist och låste upp bilen, det funkade. :) Kommer nu in i bagaget. Glad i hågen testade jag lite elektronik som rutorna och de funkade som vanligt. Provade att starta med Automaten i läge P och foten på bromsen. Suck samma fel som tidigare, provade att spela in en liten film. det verkar som att startmotorn går med ingen gnista eller soppa?

Passade på att mäta volttalet på mitt nuvarande batteri (över polerna) som sitter i bilen och det var typ 6 volt..

Måste ha ett nytt batteri oavsett börjar med att köpa ett nytt och testar vidare efter det.. Hoppas att det ska räcka.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror det löser sig med ett nytt batteri.
Är det startspärren så fixar man det med Inpa väldigt lätt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
jo
15
jonkens
Z3 Coupe 2.8 -00
Nytt batteri installerat idag!
Vred om nyckeln och pärlan startade och spann som en katt.. :)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt!!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Gott! Grattis!
Tack för din återkoppling.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.