|
|
|
|---|---|
| Jag har en E39 1998, kan jag tanka etanol istället för bensin? | |
| Varför vill du göra det? | |
| Och vilken koncentration / blandning tänker du dig? | |
| Om du med etanol menar E85 (dvs ca 85% etanol) så kan ett underlag till ditt beslut vara att inte heller min B58D årsmodell 2021 rekomenderas att tanka så hög koncentration etanol. BMW anger max 25%. | |
| Svar till Grelle. Billigare än bensinen! | |
|
Hur mycket utgår du ifrån att förbrukningen stiger med E85 kontra 95-oktanig bensin? Preems priser idag är 14,49 kr/l för etanol och 19,79kr/l för bensin. Den får alltså inte öka förbrukningen med 36% för att den ska finnas en grundläggande lönsamhet. Sedan om det blir något fel pga av detta kan det snabbt äta upp ”vinsten”. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notare man måste byta olja dubbelt så ofta om man köra på E85. Också en kostnad och en miljöbelastning. BMW är 98 oktan optimerade för bästa gång och prestande. |
|
Gissningsvis måste du sätta i större spridare eller höja bränsletrycket. Jag tror inte motorstyrningen klarar av att justera till rätt luft/bränsleblandning annars. Jag har själv spridare från M3 E46 i min M50B25tu som gått på E85 sen urminnes tider. Sen har jag även en bredbandslambda för att ha lite bättre koll på förbränningen. Olja byter jag som vanligt före eller efter säsongen, dvs efter några hundra mil. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Rubriken säger ”E10”, dvs det handlar om den kvalitet som tidigare kallades ”95-oktan” och som utan problem fungerar för en vanlig BMW, även om E5 (tidigare kallad ”98-oktan”), som sagt, är BMW:s idealbränsle. E85 är en helt annan soppa, som med fog kan kallas ”etanol”. Menade TS den, när hen - efter att ha rubricerat tråden ”E10…” - skriver ”tanka etanol”? Redan E10 ger en högre förbrukning än E5 och jämnar ganska väl ut milkostnaden. E85, om det är den som avses, är knappast något alternativ ö h t. (Mest till för dem som vill klara avgastestet på besiktningen, verkar det.) /Lennart |
|
| Glöm inte alla motortrimmare. Det är väldigt många som kör E85 i den delen av bilvärlden. | |
|
@JohanE: Intressant info! Man väljer alltså mer (större spridare) av ett energifattigare bränsle, när det skall gå fort? Det skulle vara kul att få bara ett kort svar, om det går. /Lennart |
|
|
Kort svar och taget ur minnet så ta det inte som en benhård sanning. 🙂 E85 har högre oktantal än bensin, runt 106 har jag för mig. Det spikar inte lika lätt som bensin och det går därför att höja laddtrycket mer. Stökiometriska värdet ligger någonstans vid 9.7 mot 14.7 för bensin. Det åtgår mer bränsle och etanol i sig kyler betydligt mer (minns inte hur mycket) än lika mängd bensin. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för infon! :) Kul att de ”onödiga” banbilarna har en sån miljöprofil! /Lennart |
|
| Var det inte så att en av de tidigaste Königsegg-modellerna klassades som miljöbil med 1000hk, för den skulle köras på E85? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.