AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

530 xi 2006 E61 - tips inför provkörning mm

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ska kika på en bil åt dottern idag, en 530 xi 2006 touring som har gått 29000 mil. Jag har haft en 530 -08 så har hyfsad koll på modellen, vet att motorn i tidigare årsmodeller inte har spridarproblem tex.

Tjejen som säljer den säger att verkstan sagt att topplockspackningen behöver bytas, jag tänkte ju spontant att dom hade sagt ventilkåpspackning vilket är avsevärt enklare, hon var dock osäker. Om det nu är topplockspackningen som behöver bytas så tänker ju jag att den måste dra kylarvätska, ryka vitt och kanske gå varm. Finns det något annat sätt att kolla detta?

Hur är automatlådan på den här årsmodellen, på den jag hade vill jag minnas att den var rätt stabil men det var en annan modell.

Hon sa även att den larmar för klämskydd för panoramataket och ett fönster, går det att komma åt att byta såna utan att riva halva bilen?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Och hur håller fördelningslådan ihop på tidiga xdrive? Dom har ju rasat en del på senare årsmodeller, vore inte en rolig utgift att få.
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Jag har samma fundering om xdrive i 2006-2008 modellerna. Fick du någon klarhet i hur hållbara de är?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Nej inte direkt, min känsla är dock att de årsmodellerna har haft mindre problem än senare. Dock inget riktigt belägg för det annat än det jag sett/läst bla på forumet.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det blev köp, fanns skavanker men inget kritiskt. Motorn gick osannolikt mjuk måste jag säga, inte en tendens till rassel eller tick varm som kall. Däremot kändes den lite slö, eller så har jag vant mig vid motorstarkare bilar 😄 Får börja med en service! Kul att vara med BMW igen!

Passar på att slänga in en fråga: Nyckeln till det avtagbara draget var borta, hur får man enklast tag på en sådan?
Hej,

Om draget är originalmonterat, kan BMW hjälpa dig.

Om eftermonterat, kanske något serienummer på draget kan leda någonstans.

Grattis till bilen f ö! :)

/Lennart
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.