AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.825

Blinkers på backspegel ur funktion F31

Gäller en 2013 F31, vänster blinker på backspegeln fungerar inte. Alla andra fungerar precis som vanligt.

Köpte en ny blinker men det hjälpte inte, testade den gamla vänsterblinkern på andra sidan och där fungerade den.

Tidigare kunde den blinka till snabbt en gång om man hade blinkers på och kopplade in den, det är nog inte glapp, måste nästan vara något annat.

Svårt att komma åt o mäta spänningen med multimetern jag har men har lyckats några gånger så spänning finns. Var lite lättare att mäta på höger sida.

Kan det vara relä-relaterat, kan man mäta det? Några tips på hur jag går vidare?
Inga ideér?
Har fortsatt felsökt, det är inte jordproblem iaf.

Mätte idag igen o nu får jag bara fram en konstant väldigt låg spänning.

Tycker det tyder på trasigt relä eller liknande men jag hittar ingenting om vart detta finns trots timmar av googlande. Bara hittat 6 olika platser för säkringar och några reläer under motorhuven för motorstyrning.

Någon som vet vad det är som styr backspegelsblinkers på denna bil? Relä eller någon annan modul? Vart kan man börja leta?
Hej,

Kanske kan den här tråden ge dig lite spår att följa:

Länk

Sök annars vidare på t ex ”fem” eller ”junction”.

/Lennart
Tackar, måste vara relaterat till "fem", får kolla säkringarna där o hoppas att någon är trasig... Känns dock skumt att det bara är ena sidan som inte funkar 🤔
Jag vågar väl inte dra alltför många paralleller, men den tidigare generationen av FEM, den som fanns i sena E-modeller och som brukade kallas FRM (FotRumsModul), hade i princip en individuell centralstyrning av samtliga lampor i bilen.

Med FEM har BMW dessutom tagit konceptet ännu ett steg längre. Inte bara lampor omfattas nu.

/Lennart
Om det nu är så att hela enheten behöver bytas så kommer jag nog leta begagnat. Är det samma modul oavsett årsmodell, motor osv?
Jag vet inte alls. Men oavsett, är det nog inte bara stt byta den. Det behövs säkert kodning också.

FRM går ju att återställa när den låst en utgång (t ex pga av att en lampa varit trasig för länge), men jag har inte läst pm någon motsvarande åtgärd på en FEM (som jag tror står Front Electric Module eller liknande. Det finns f ö också en Rear EM.)

Sammantaget vet jag tyvärr inte alls hur du skall gå vidare pm du vill ta en omväg runt märkesverkstaden.

Hoppas att någon med egen erfarenhet av denna ”junk box” (citat från bmw-slangen) kommer in i tråden när firandet är färdigt.

/Lennart
Kontrollerat FEM, som förväntat var alla säkringar hela, såg inget uppenbart konstigt.

Någon som vet om man kan göra kodningen själv vid byte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.