AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.260

Hjälp! Startspärren på E61 525D fr 2010 - hur funkar den?

Sida 1 av 2
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
HJÄLP….!! Tips / ideer…? Jag har ett elfel i vår 525D som inte ens gått 15000 mil. Batteriet blir helt urladdat på ca 2 dygn då bilen står. BMW och en annan firma har felsökt i timtal utan att hitta felet.

Nu står bilen igen och går inte att starta ens med starthjälp pga att den elektroniska startspärren förmodligen har slagit till (igen)… Så den måste bärgas för tredje gången på ett halvår så att BMW kan låsa upp den där j*vla spärren… (Kostar 3 lax för felsökning trots att vi ju redan vet att det är därför den inte startar)

Det har kostat sjukt mycket redan i felsökning, batteribyte osv men felet är fortfarande kvar. Nu är det inte värt att felsöka längre för kostanden börjar bli så hög i förhållande till bilens värde…. Och att sälja bilen med felet lär ju inte gå och isf blir det ju sinnessjukt dåligt betalt..

Jag tänker att jag kan sätta en fjärrstyrd strömbrytare på batteriet så man kan koppla ur det helt från bilens elsystem då man vet att den ska stå mer än ett dygn.. MEN, om jag gör det, kommer inte startstpärren att lösa ut då? Lite osäker på hur startspärren funkar, men den verkar slå till då batteriet är helt urladdat och det är väl typ samma sak som att man bryter strömmen med en strömbrytare, eller?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, beträffande startspärren så kan man ju fixa det med ett Inpa-kit själv.
Det tar bara några minuter.
Behövs bara en Windows PC och detta:
Länk

Kan ju spara en och annan krona och tid.

Sen vad som drar ur den bör ju en verkstad kunna ringa in relativt fort.
En lurig och ganska vanlig grej är att om bilen har Comfort access så kan ett av handtagen hålla bilen vaken.
Oftast då förarhandtag.

Men det kan ju naturligtvis vara något helt annat.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
@olaO. Den har inte keyless go/comfort access.. De har testat alla möjliga saker.. Man har dragit ut alla säkringar, bytt ut massa kablage, kollat alla styrboxar, kollat generator, antenn, stereo, bränslefiltervämaren osv osv. Bilen drar 1A/h då den väl har gått i sleep mode. Flera saker som åtgärdats har initialt sett ut att ge resultat men efter någon dag är felet tillbaks igen.. Både BMW verkstan plus en annan verkstad som är grymt duktiga har gått bet. Vill inte lägga mer på felsökning längre.. Så jag tänker att jag sätter en strömbrytare på batteiet istället. MEN - löser inte startspärren ut om man gör det?

Jag har tyvärr inget Inpa-kit och noll kompetens att göra det där, så hur fasen ska jag göra?
Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
Jo det är riktigt sätter du brytare på batteriet och bryter strömmen så kommer startspärren gå i så det är ingen lösning.

Som nämns ovan så brukar dörrhandtag kunna göra att bilen inte går ner i sleep mode, bilen tror helt enkelt att dörren är öppen. Med diagnosverktyg av exempelvis sorten som nämns ovan kan du kolla vilken dörr/dörrar det är. Om det inte är dörrarna så kan man alltid rycka säkring för säkring och mäta.

Inpa-kittet som Olao hänvisar till kan du synca startspärren med smidigt.
Hej,

Det känns övermaga att komma med tips när alla kloka verkstads- och andra hjärnor arbetat utan att hitta felet.

Men en googling gav flera indikationer på att SZL, strömställaren framför/under ratten är en känslig enhet.

Länk

Men, som sagt, det vore konstigt om en defekt sådan enhet inte skulle hittas av proffsen.

F ö är det en elegantare metod att leta tjuvström genom att mäta spänningsfall över säkringarna när de sitter på plats. Rycker man dem, riskerar man att väcka bilen och måste vänta ytterligare en kvart för att kunna fortsätta.
Det finns en del trådar här som redogör för hur man går tillväga. Sök på ”tjuvström”.

EDIT: Jag ser nu att du har en tidigare tråd om problemet. Det blir ju inte nödvändigtvis bättre svar nu, när temat redan varit uppe till diskussion. Jag tycker att det hade varit bättre att fortsätta denna tråd:
Länk

EDIT 2: Om nu en huvudbrytare till batteriet skall övervägas, finns det anledning att poängtera att det är en stor skillnad på att bryta strömmen tvärt respektive att batteriet tillåts ladda ur långsamt.

Inte behöver startspärren återsynkas efter ett vanligt byte av batteri, där ju bilen blir helt strömlös en stund.

/Lennart
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
@lennart

Nu var frågeställningen en helt annan än i förra tråden. Nu var frågan om startspärren slår till om man sätter en strömbrytare på batteriet. Felsökningen ger jag upp som jag skrivit..

Därför startade jag en ny tråd med en ny rubrik.

Vet du hur startspärren funkar och ifall jag kommer trigga den om jag har en switch på batteriet?
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
@Bayrisher

Dörrarna har kollats, alla ev felkoder har kollats, - och mäta över säkringarna har gjorts. Flera åtgärder har gjorts då msn trott att felet är löst, men efter ett par dagar är felet tillbaks igen..

Jag ger nu upp och vill bara kunna stänga av batteriet och köra bilen ett par år till…

VET du helt säkert att startspärren kommer slå till om man stänger av batteriet? BMWs egna tekniker kunde inte svara på den frågan med säkerhet. Och man kan ju ta bort batteriet en stund utan att den slår till. Den andra mekanikern som felsökt sa att den INTE skulle slå till (de har även kopplat bort batteriet).. Så det är många motsägelsefulla svar i denna soppa…
Jag hann inte editera färdigt mitt förra inlägg innan du fick in ditt.

Backa ett steg bara. Men i korthet: det finns en klar skillnad mellan att bryta strömmen och att låta batteriet dö långsamt av tjuvström. Moduler i bilen blir mer störda av en för låg spänning än en avbruten.

/Lennart

EDIT igen: För helhetsbilden hade du nog tjänat på att fortsätta din första tråd, även om frågeställningen förändrats en aning.
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
@Lennart

Okej, så du tror att man ska kunna låta bilen stå strömlös (mer än en kort stund) genom att ha brutit den med en switch utan att startspärren löser ut? Det är så många bud åt båda håll, men frågan är om någon här VET hur det kommer bli om jag gör detta…
Min lite äldre bil har startspärr. Den står strömlös hela vintern utan problem.

Många moderna cabbar står avställda och strömlösa på liknande sätt.

Har du inte möjlighet att övertyga dig själv genom att göra ett skarpt test? Lägga av jordkabeln en natt med bilen olåst?

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror ingen vet för att det är så pass udda men jag tror inte heller det kommer bli något större problem med startspärren. Nån gång kanske. Men inte varje gång.
Däremot är det stor risk för att diverse styrenheter går sönder. Att bryta strömmen så där är inte bra.
Rent generellt ska man inte bryta strömmen alls på dessa bilar. Styrenheterna är som små datorer och det vet vi ju vad som kan hända med en dator om man rycker sladden när den bootar upp..

Jag gjorde misstaget på en X1 2010 nyligen och bytte batteri utan back-up ström.
Sen hade vi inga elhissar och ingen blinkers. FRM modul rökt. Fick skickas iväg för reparation. (2800kr) plus mitt gratis-meck.
Det är alltså mjukvaran i styrenheterna som kan blir korrupt vid hastigt strömavbrott.
Jag pratar med ett flera varje vecka med liknande problem med styrenheter. Uppkommer ofta vid batteribyte eller vid arbete där man vill bryta strömmen. Har man inte tillgång till backup-ström så kan tricket kan vara att låta bilen gå ner i viloläge innan man bryter strömmen men det går ju inte i ditt fall.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
@JayVanKay min erfarenhet är att du kan inte bryta strömmen längre stunder utan att startspärren går i och behöver synkas när det gäller e60/e61. Så att sätta brytare på batteriet är jag säker på tyvärr inte kommer hjälpa dig. En brytare där kan möjligtvis göra att du slipper djupurladda batteriet hela tiden men du kommer behöva synka startspärren hela tiden när du vrider på. Har själv haft dessa typer av problem.
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
Verkligen olika bud här, men det verkar luta mer åt att det inte är görbart att sätta en strömbrytare på batteriet utan att få massa strul.. 😖😖😖
Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
@JayVanKay tyvärr så… Du hade inte utrustning att synka startspärren med hemma? Annars kunde du prova. Men jag tror jag förstår hur du tänker använda brytaren. Jag har själv satt brytare på batterier men det har främst varit på äldre jänkare och då är det ju inga problem.
Ja
34
JayVanKay
525DA M Touring -10
@bayrischer
Men man borde väl kunna koda bort startspärren helt så den aldrig löser ut?
Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
@JayVanKay Ja det ska tydligen gå också men jag vet inte riktigt hur man gör det. Man behöver vara duktig på kodning. Verkar finns firmor utomlands som kan göra det för 450 €. Får du bort den så fungerar faktiskt din tanke med brytare på batteriet ur den synvinkeln.
Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
Om den ska programmeras bort så behöver du plocka ur motorstyrenhet, cas , nycklar samt rattlås och skicka in.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag ringde en kille som hjälpt mig med diverse styrenheter genom åren, det räcker att skicka motorstyrenheten. Det är den man programmerar om så den inte behöver klarsignal från CAS. Tidigare e61 diesel med Bosch styrenhet EDZ16 går att göra detta på.
Kostar typ 2500-3500kr. Man får i det fallet upp ett felmeddelande i kombiinstrumnentet men bilen startar. Har man den senare Bosch EDZ17 så behövs förmodligen en emulator som behöver byggas in.
Då kostar det nog lite till.

Detta alltså enligt denna firma, LB Styrdon Länk

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
@olao Bra input, läste lite och det verkar som om det faktiskt räcker med motorstyrenheten 👍
Visa användare
22
Bayrischer
M4 Cab -16
750 -12
530d -03
328 cab -95
325 cab -94
@alao Dock verkar det som långt i från alla styrenheter som det går att ta bort spärren på. Dieselmodellerna verkar ha styrenheter som är svåra eller rent av omöjliga ibland. Bilen som @Jayvankay refererar till i denna tråden verkar vara just en diesel.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Just den här bilen har Bosh Bosch EDZ16 eller 17 motorstyrenhet.
Enligt proffset jag ringde så kan han utan problem göra det på EDZ16 men på 17 så behöver han bygga in en emulator.

Då det är en 2010 så tror jag det är en EDZ17.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.