|
|
|
|---|---|
|
jag har en 525 24v 92:a .om jag släpper gasen och trycker ner kopplingen och rullar så ligger tomgången på ca 1500varv ända tills bilen stannar då sjunker tomgången till ca 600varv .det sitter ett sportluftfilter monterat och någon form av känselkropp som skall vara monterad i luftrenaren är vikt åt sidan annars ser allt ut att vara original vet någon vad som är fel???? Matte | |
|
Hej! har du en 525 IA så kan du inte trycka ner kopplingen för du har ingen, menar du inte att du lägger den i N =neutral automatlåda. Garre |
|
| nej den är 5 växlad manuell | |
|
Okej sorry, men det stod 525IA förut. Den där givaren/känselkroppen du nämner, kan den kanske vara nått som mäter luftström, och om den inte sitter i en sluten luftburk så påverkas den av luftströmar/fartvinden som går igenom motorrummet ända tills bilen stannar. För du har väl ett öppet koniskt filter där luftburken är demonterad, om jag har förstått dej rätt. Garre |
|
|
precis den är konisk och känselkroppen med slangar ligger bredvid |
|
|
Vänta jag ska ut och kolla under huven! Garre |
|
|
Nu har jag varit och tittat! Vi börjar så här: Från insugsröret så går det en gummislang i 90 graders vinkel framåt sett, sen kommer det ett plaströr ca 20-30cm långt och idet sitter det en givare av något slag med en elkontakt till och det plaströret ansluter till luftburken. Så ser det ut på min bil. Garre |
|
|
oj då ...nej inte på min gummislang 90 grader har jag sen en plast/metallåda med en elkabel i som det står bosch på och en pil (flow) sen skall luftburken komma och i den en givare med två slangar |
|
| Hej har samma irriterande tom gång på min har rengjort och smort tomgångsventil ingen skillnad tror att det är motronicen som gör detta | |
|
Förmodligen så skiljer det sig mellan -92 och -94. Åk till en BMW verkstad och visa upp bilen så kan dom kanske hjälpa dig. Mvh Garre |
|
|
ok jag förstår .men vad är motronicen för en moj? är det manicken som sitter på gummislangen som går till insuget? |
|
|
Motronic är namnet på motorstyrningen dvs Bosch motronic, ett avancerat digitalt datorsystem som styr hela tändningssytemet och bränsleinsprutningssystemet,i princip hela motorelektroniken, inget är manuellt justerbart allt styrs av databoxen. Mvh Garre |
|
|
tack för infon. nu har jag kollat lite mer idag. 1. angående termostat till m50 24v skall den vara 88grader inte 80 som en del påstår.Min termostat höll inte riktigt stängt vilket gjorde att motorn fick svårt att komma upp till rätt temperatur så när jag bytte termostat och motorn blev riktigt varm blev tomgången mycket bättre den sjönk från 1500 varv ner till ca 800 varv men fortfarande så är den för hög när motorn är kall .men en viss framgång är det ju och troligtsvis har det något med kall motor att göra .så har någon fler tips så hör av er |
|
|
Vad har du för tomgång när du startar kallt? Jag har som högst ca 1100 varv men då ska det vara riktigt kallt, annars ca 900 varv. Har du luftat kylsystemet ordentligt? Vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att få bort all luft. Jag gjorde så här: börja fyll på kylvätska i exp tanken samtidigt som du lossar på luftskruven på kylaren då hörs det hur det pyser ut luft genom luftskruven, fyll på tills det kommer vätska ur skruven, drag åt men inte för hårt, (tänk på att det är en plastskruv, den går av lätt) fyll sen nästan upp i exp kärlet skruva på locket och starta motorn, vrid på full värme i kupen. När du känner att den nedre slangen från kylaren också är varm så har termostaten öppnat, håll ca 2000-2500 varv och öppna luftskruven,luften kan komma lite stötvis dvs det kommer vatten 5-10 sek sen bubblar det till och lite luft kommer sen vatten igen osv. Jag höll själv på i säkert 5-10 min innan det slutade komma luft helt och hållet, glöm inte att ha koll på tempen samt nivån i exp kärlet. Mvh Garre |
|
|
var precis ute och här är det 2 minus och den ligger på ca 1100 varv kall mot 1500 förut så även det en förbättring jag skall lufta som du tipsar om också och se vad det gör. |
|
|
var precis ute och här är det 2 minus och den ligger på ca 1100 varv kall mot 1500 förut så även det en förbättring jag skall lufta som du tipsar om också och se vad det gör. |
|
|
jag har samma problem på min 735 88 kom efter en motor tvät! och har haft problem nu i ett halv år |
|
|
hmmmm ! kan det vara något elektriskt som fått spader av vatten då?? jävligt irriterande fel men samtidigt spännande felsökning.imorgon skall jag prova att byta tomgångsmotor så vi får se hur det går |
|
|
It feels a bit like it’s out of gas or like it cannot decide if it should free wheel or motor-brake But if I push my old beemer hard and remove my foot off the gas it runs just fine (motor brakes all the way down to 950 RPM’s with the fuel flow meter pegged at 0.0L/100km One other thing I should mention Idle will remain a 650-700 RPM until the car starts to move As soon a the car reaches 10km the RPM jumps to 1200 RPM What I have tested so far: * I have removed and cleaned the ICV valve * Tested a new ICV valve * Tested a new fuel pressure regulator. * I have tested a new ICV valve and rebooted my car *I have cleaned the throttle body * I have looked for vacuum leaks; all hoses from the intake look fine. * I have tested Idle switch (TPS) with a Ohm meter it seem to work (as a switch) · I have changed my O2 sensor. * Cold booted to onboard computer (removed the battery for a hour) This made the problem worse for about 20 minutes it osculated from 500 RPM To 1500 RPM as before, it seem that there is a bad sensor somewhere and the onboard computer needs 20 minutes to compensate for this. (I think) |
|
|
nu är det fixat.. jag bytte tomgångsmotor igår och bilen är nu helt perfekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.