AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
803

Kylslang lossnar inte. 320 2.0 -06

Hej!
Håller på att byta några kylslangar på sambons 320. Problemet är slangen som går in/ut ur kylaren upptill på höger sida sett framifrån inte lossnar. Spännet som håller slangen på plats är borttagen, men ändå är det något som tar emot. Det går att dra ut den 2-3 millimeter men där är ett tydligt stopp. Har synat den från alla håll men kan inte se att det finns något utvändigt som tar emot. Va fasen kan det va🤔

Brattehall
Hej,

Om det är samma sorts snabbkoppling som på min profilbil, med en bygel av ståltråd som dras upp/ut 10-20 mm - den behöver egentligen inte lossas helt/tas bort för att frigöra kopplingen - är det nog bara att ta i.

Jag har själv mött ett oväntat motstånd i det läget.

Iofs lite riskabelt att ta i eftersom allt, frfra kylar-stosen består av gammal värmeplågad plast, men det är bara att ta det lugnt.

Man skulle vilja kunna smörja, men jag känner inte till med vad i så fall. Tror att materialet bara har blivit mindre flexibelt med tiden.

Eftersom slangen skall bytas kanske en framkomlig väg kunde vara att försiktigt förstöra/försvaga fästet?

/Lennart
Ja, det är just det att man inte vågar ta i för mkt. Det konstiga är att man känner ett tydligt stopp när man dragit isär 2-3 millimeter. Jag har även bänt med två mejslar samtidigt som en annan person dragit, men nej.
Får gå ut i morron och öka trycket 🙂

/Christet
pe
34
pelz
320i - 06
Har precis bytt kylarslangar på min E90 320i N46 motorn. Upptäckte också att just den slangen satt fast utav bara f. Rörde sig nån mm bara, men jag tog helt enkelt en mejsel och bröt sönder plasten i kopplingen så då gick den lossa utan problem. Vågade inte tvinga bort den för då hade man nog åkt på att köpa en kylare också.
Hittade det tipset på denna länk, Länk
Tack för tipset, jag stångar vidare🙂
Fick loss kopplingen till slut, med en blandning av tipsen🤗 Tack!
/Christer
Gött!
Tack för din återkoppling! :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.