AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
635

Hjälp med felkoder 116d E87

Jag har problem med min 116d 2011, E87.
Det började med att bilen gick dåligt ibland men oftast inte. Den tog inte gas och hoppade fram. Det hände bara några gånger på flera månader. En morgon gick den bara en stund på tomgång innan den la av och när vi skulle börja felsöka startade den inte alls. Startmotorn gick men inget mer.

Vi bytte slangen till vevhusventilationen då den gick av när vi skulle ta bort den för att göra rent.
Bilen startade ändå inte. Har även bytt bränslefilter.

Då misstänkte vi bränslepumpen, kollade med spänningsprovare och kom fram till att det var ström fram till EKP men inte till bränslepumpen. Köpte en ny EKP (beg med samma org nr) som programmerats ihop med bilen med nyinköpt NCSexpert. Nu går bränslepumpen och bilen hoppade igång efter några försök=stillsamt jubel. Men bilen lägger av efter en liten stund så vi körde felkoder med inpa, raderade alla och körde igen. Då såg det ut så här:

12 DME/DDE 4B90 21
40E9 21

72 FRM 9CB4 62

40E9 verkar tyda på EGR, är jag rätt ute där? Tänkte göra rent den i morgon.
4B90 Nåt med bränsletrycket?
9CB4 Nivåsensor bak? Vad gör den, kan jag ignorera den koden?

Backsensorerna funkar inte, men det blev ingen felkod på dem, varför inte?

Hoppas nån här inne har några tankar kring vad som kan vara fel…

MVH Jenny
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
40E9 EGR felkod

4B90 Dåligt railtryck vid motorstart
9CB4 Nivåsensor bak. Hör nog samman med Xenon ljusen, inget att tänka på nu.

Tyvärr är jag dålig på dieslar, hoppas någon diesel-guru kan fylla i.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fick ni igång bilen?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Japp, vi fick igång den. Vi bytte ju styrenheten till EKP, och då hoppade bilen igång men la av direkt. Eftersom vi hade en felkod på EGR-ventilen tog vi loss den, och det visade sig att den satt fast. Den gjordes rent och smordes upp och nu går bilen jättebra. Dock rycker den lite när jag kör i exakt 50 km/timmen, inte annars.
Nu tampas vi med PDC som inte funkat sen jag köpte bilen, så nu har inpa-kitet kommit till användning igen. Fick felkod 9E35 vilket ska vara den inre sensorn på vänster sida bak. Den är repig så det verkar logiskt att det är den. Eftersom ingen sensor reagerar när jag backar mot nåt trodde vi att det var styrenheten till pdc som ärgat, men den ser jättefin ut. Så i morgon byter vi sensorn och håller tummarna :-
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart att höra! Ja har man en E-serie ska man ha ett Inpa-kit i lådan.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.