|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad är era erfarenheter av att chippa/optimera motorn? Jag är sugen på detta. Men vill höra andras erfarenheter. Värt det? Finns det risker? Som jag förstår programmerar man om den? Och skulle jag vilja så går det alltid att ta bort till original? Hur fungerar det med garantin? Jag har 2 års garanti kvar på min BMW. Det jag har är en BMW 520xdrive, 2019. Är detta en opassande bil och motor att chippa? Just nu sitter 191hk, skulle vilja ha lite mer kraft. Dock väldigt nöjd, men lite extra hade inte skadat. Vissa säger att den ska bli mer effektiv och dra mindre bränsle? Stämmer detta? Tacksam för svar! | |
|
Hej Det finns många trådar om detta här på forumet - kolla trimning och väghållning. Men kort sagt kan man säga att en diesel går märkbart bättre efter optimering hos de mer välkända firmorna. Nyare motorer är redan effektiva, men för din modell ger SMOAB 35 hk/60 nm enligt deras tabell. Min erfarenhet är att effektkurvan ändras så att man får mer effekt högre upp i varvtalet. Det gör att dieselkaraktären dämpas en del och blir lite roligare att varva. Jag har en 320d som lätt varvar till varvtalsspärren. Köp av de större mer välkända firmorna med bra rykte, spara inte på en tusenlapp. Angående garanti utgår jag från att den inte gäller - om BMW får anledning att upptäcka ändringen. Men jag har aldrig haft en så ny bil så jag bryr mig inte, ngn annan får kommentera detta. Förbrukningen sjunker inte avsevärt, men går i vart fall inte upp. Ngt lägre kanske. Jag tror att minskningen kompenseras av att man gasar lite mer ibland... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.