|
|
|
|---|---|
|
Jag har en F31 320d (2012)och fick idag varningsmeddelande "batteriet kan inte laddas". Stängde av bilen och försökte starta på nytt. Fick då en kaskad av diverse felmeddelanden bland annat för drivlina och bilen hindras från att kunna startas. Jag har nu laddat upp batteriet till 12.9 volt och åter monterat batteriet, men som sagt bilen hindras från att startas på grund av alla felkoder. Hur blir jag av med dessa felkoder så att bilen tillåts starta? Kan inte felsöka om det är batteriet, laddningsregulatorn eller generator som skapade problemet om bilen inte ens går att starta. Tacksam för hjälp. Mvh/Joakim | |
|
Hej, Det finns några olika scenarios. Tillåt mig att spekulera. Kanske är jag helt fel ute. - 12,9 volt är inte normalt. Men du mätte antagligen direkt efter att du kopplat bort laddaren? Gör en ny mätning efter 24h, utan att ha belastat eller laddat batteriet under tiden. Idealt 12,7 för ett vanligt, 12,8 för ett AGM. 12,5 är acceptabelt, åtminstone för det vanliga. En större avvikelse tyder på ett nära avlidet batteri och kanske därför slutade generatorn ladda. - Kanske/antagligen har bilen den där känsliga kabelgenomföringen i botten på batterilådan? Den som kan korrodera och ställa till det. En okulär besiktning där är att rekommendera. Både in- och utsidorna. -Sedan antar jag (återigen) att bilen kanske har den där ”Junction box” framför (i bilens riktning) handskfacket. På en del modeller tappar huvudströmkabeln från batteriet kontakten där pga en dålig lödning/krympning av kabelskon. - Det kan ju faktiskt handla om själva generatorn, men meddelandet tolkar jag inte så. - Till sist. Om bilen får ström till alla funktioner (utom start), läs ut felkoder. Då slipper du/jag/vi gissa lika mycket. Som forummedlem känner du naturligtvis till OlaO med Länk När du gjort de grundläggande okulära kontrollerna, är Ola en axel att luta sig emot. ;) /Lennart |
|
|
Tack Lennart, jag ska göra en visuell kontroll av nämnda felkällor för att hitta rotorsaken till problemet. Men en annan del av problemet är ju att bilen fullständigt fått fnatt vad gäller felkoder och att bilens mjukvara därmed hindra bilen från att starta. Hur löser jag detta problem? Jag har läst på diverse forum att detta är vanligt vid låg batteriespänning och lösningen skulle vara att nolla alla felkoder. Men hur tar jag bort felkoderna? Behöver jag E-Sys för att utföra detta? Jag ska erkänna att E-Sys är ett nytt begrepp för mig. Har hittat en fil som jag tror är korrekt "E-Sys Transmitter" men med vad öppnar man 7z filformat?? Många frågor, inte van att meka med mjukvara. :D |
|
|
Citat: "Men en annan del av problemet är ju att bilen fullständigt fått fnatt vad gäller felkoder och att bilens mjukvara därmed hindra bilen från att starta. Hur löser jag detta problem? Jag har läst på diverse forum att detta är vanligt vid låg batteriespänning och lösningen skulle vara att nolla alla felkoder." Precis! Det var därför som jag föreslog att du försäkrar dig om batteriets status. De 12,9 volt som du mätte, stämmer inte. Den mätningen tyder på att du mätte strax efter det att du kopplade loss laddaren. Låt batteriet vila LÄNGE innan du mäter! När du VET att batteriet är friskt, eller köpt och registrerat ett nytt, är det läge att radera felkoder. Jag vet inget om E-Sys eller om "E-Sys transmitter". Oftast består dock diagnosutrustningar av en hårdvaruenhet plus mjukvara. Så bara en installationsfil räcker inte hela vägen. Men du packar upp den fil du har med programmet 7-zip, som du hittar här: Länk Hårdvaran består av ett interface ("signal-tolkare") som kopplas mellan bilens OBD-uttag och datorn. Men jag har läst mig till att E-sys verkar vara begränsat till F-serien. Om du ändå skall ut och shoppa, tycker jag det verkar klokt att satsa på någonting som klarar även senare modeller och som folk i allmänhet verkar välja, t ex Länk Åtminstone ser jag Bimmerlink ofta nämnas här i forumet. [Själv har jag en äldre bil med lägre anspråk. :) ] /Lennart |
|
|
Jag ska köpa ett nytt batteri och se om det löser problemet. Batteriet är ju trots allt 12år gammalt. Behöver man "registrera" ett nytt batteri i bilen? Isåfall hur går den processen till? E-Sys hittade jag via internationella forum och efter att förkovrat mig lite mer så verkar det overkill för att radera felkoder. Snarare ett programeringsverktyg där du kan ändra olika inställningar/parametrar i bilen. |
|
|
Bra att du köper ett nytt batteri! Här kan du läsa en av många trådar där det diskuteras registrering/kodning: Länk Men när det gått så långt som i ditt fall, kanske det inte räcker med bara ett nytt batteri. Du måste kanske/antagligen radera felkoder och eventuellt också återställa startspärren, som kan slå till när batteriet kroknar. Som innehavare av en äldre BMW skulle jag inte vilja vara utan mina diagnostikverktyg. Guld värda! Men smaken är olika: :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.