|
|
|
|---|---|
|
Hej, Frågar åt en bekant. Bilen var i slutet av förra året inne på koll inför utköp som fd tjänstebil. Detta då den hade haft episoder av vitrök, vilket kunde uppstå lite närsom, t ex mitt i en körcykel. Kompprov togs vilket visade bra värden, yttre kontroll av turbon gjordes, inga synliga läckage. Tyvärr kollade man inte glapp i turbon... Nyligen var ägaren ute och körde. Det uppstod ett vinande ljud, i kombination med felmeddelande (drivlina begränsad effekt eller något liknande). Ägaren ringde mig och jag hörde ljudet väl genom telefonen. Misstänkte direkt turbon men efter lite olika test blev jag ändå tveksam och till slut fortsatte ägaren försiktigt färden hem för att senare lämna in bilen på verkstad. Väl på verkstad blev det turbobyte, och har nu fått video på axiella glappet i gamla turbon, se länk (lånad kanal): Enbart nya turbon gick lös på ca 36k SEK(!!!), hela operationen ca 50k SEK. Lyckligtvis fanns maskinskadeförsäkring men ändå ca 10k i självrisk... Bilen är övervägande "kärringkörd", en ägare sedan ny. Servad enligt plan. 320i 2019. Fler som råkat ut för tidiga turbobyten på B48? Ägaren tvekar nu på att behålla bilen då nästa gång detta sker lär vara utanför maskinskadeförsäkring. Tankar? | |
|
Fick byta på min 330i -18 vid ca 10k mil. Oxå glapp och vinande ljud från turbon. Fick en lätt begagnad som gått ca 1000mil….kalaset gick på 31k men fick det på garanti. Fick 1 års beg garanti iom att jag köpte bilen hos en vw handlare. Rätt dålig kvalitet på turbona måste jag säga… |
|
| Min farsa fick byta på sin 320d -16, som har B47 motorn. Men han fick det på goodwill av BMW, oklart om de hade en aktion på just hans fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.