|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en E61 535d -06 som instrumentpanelen har dött på. Jag läste någonstans att man ska kolla säkring 14. Jag mätte och det kommer ingen ström fram till den. Vet någon vad den är kopplad till eller vet något annat om varför instrumentpanelen är död. | |
| Har du mätt rätt? Säkringarna F1-F33 matas från samma huvudsäkring F90. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Precis som Kane skriver så matas F14 (30A) av F90 (200A). Båda är hot at all times. Så garanterat felmätning. Var multimetern inställd rätt? För att vara petig så är det ju spänning man mäter och du skrev att ingen ström kom fram - det gör att jag funderar på om multimetern verkligen var rätt inställd (ska stå på att mäta spänning likström och kablarna inkopplade korrekt). Provmätt alltid på en good known source (exempelvis över batteriet) för att verifiera att din utrustning fungerar innnan man påbörjar felsökning! När man mäter på en hel säkring (där spänning når fram) så får man 12V på båda sidor av säkringen. När man mäter på en trasig säkring (där spänning når fram) så får man 12V på bara en sida av säkringen. När man mäter på en hel eller trasig säkring (där spänning INTE når fram) så får man inte 12V på någon sida av säkringen. Dessutom så går F14 till förarsätets elektronik - så helt orelaterat till instrumentklustret. @Anton.Forsa : Var nämndes det man skulle kolla F14 om instrumentklustret var dött? Däremot så matas ditt instrumentkluster av F41 (7.5A) - var kanske denna säkring du syftade på? Vilken säkring som går till instrumentklustret varierar en del med modeller och framförallt årsmodeller. På din bör det vara F41. På tidigare modeller var det F13 och på senare (från 2008/09) så var det F31 istället. |
@Anton.Forsa : Har du kommit närmare en lösning med ett helt dött instrumentkluster? |
| Lämnade in bilen på verkstad där de kom fram till att själva klustret var dött så det skickades på renovering. Så nu funkar det igen. | |
Intressant, tackar för feedbacken! Ja, blir vanligare och vanligare att skicka elektroniska styrenheter och moduler (alltifrån ABS-styrenheter till instrumentkluster och mediacenter) för reparation då de ofta lägger av helt och i och med det förlorar man mycket vital information och ibland väsentliga saker för att ens kunna använda bilen. Det uppstod fel i instrumentkluster på E30/E34-tiden också, men brukade mest hålla sig till en eller ett par glappande mätare eller att någon mätare inte fungerade alls. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.