AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.341

Byta bromsklotsar bak själv? G31

G31 520d 2018. Klarar man det ”rent mekaniskt” själv hemma i garaget? Eller måste man gå in med dator etc? Såg någon youtube-video där han aktiverade något serviceläge, varför behöver man göra det? Eller behövs det inte?

Däremot verkar man behöver öppna locket till den elektriska bromsens motor och skruva tillbaka den. Vad händer om man inte gör det?

Sedan undrar jag om man måste byta kabeln till slitagevarnaren när man byter belägg? Eller är det bara att ploppa ut kabeln från gamla belägget och trycka in i nya belägget?

Till sist, när man bytt beläggen och monterat ihop allt, är det bara att tuta o köra? Eller måste man gå in med dator och återställa något?

Notera att bilen har inte börjat varna för byte av belägg, finns en 3-4mm kvar.

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Jag äger en G30 520d - 2017. Så jag vet inte om det skiljer något emellan årsmodellerna men tror inte det. Man kan öppna motorn och skruva tillbaka den, finns en del videos på youtube om detta. Jag kopplade upp mig via bilens obd-uttag istället med en Icar Pro och Bimmerlink appen på min mobil. Appen finns att ladda ned på Playbutik, den är inte gratis men man kan göra så mycket mer med den.

Med hjälp av appen så kunde jag aktivera serviceläge på bakbromsarna sedan vart det bara och ta bort de gamla beläggen och dit med de nya. Är inte riktigt säker men tror att man avaktiverade serviceläget efter att man monterat dit de nya beläggen. Om man inte skruvar tillbaka motorn alternativt serviceläge då blir det ett helvete och få dit de nya beläggen om det ens går.

Jag bytte slitagevarnaren i samma veva, har hört att en del inte gör det om den inte är sliten men jag tycker man ska göra det. Nån återställning angående bromsar finns inte på min bil (tror inte att det finns på din heller) utan när bromsarna är slitna så tänds en varningslampa i displayen. Har inte råkat ut för detta själv då jag byter innan det slits såpass.
Japp jag kollade igenom lite videos igår, antingen går man in med dator och aktiverar serviceläge för elektriska p-bromsen, eller så öppnar man upp den och skruvar tillbaka den manuellt.

Ang. slitagevarnaren läste jag på lite andra trådar och forum att den behöver bytas om slitagevarningen har slagit till. Kabeln blir då förbrukad och behöver bytas. Om inte så kan man sätta tillbaka gamla kontakten.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara mät motståndet på bromsslitagesensorn så vet du om den kan återanvändas eller inte.
Dock så är det vanligt att det lilla metallclipset går sönder (eller är redan skadat) vilket gör att sensorn inte sitter fast i det nya bromsbelägget.
Så jag brukar alltid använda en ny sensor (eller iallafall ha en ny liggandes i beredskap).

En bromsslitagesensor har tre nivåer (I, II och III).
Har den nått nivå II eller III måste den bytas.

Nivå I
Detta är vad en ny slitagesensor alltid börjar på.
Sensorn är här en simpel sluten krets (0 ohm motstånd).

Nivå II
Efter ett visst slitage nås nivå II.
Då ändras motståndet till runt 470 ohm (jag själv mätte upp 472 ohm på en sensor som jag experimenterade med).

Nivå III
Efter ännu mer slitage nås nivå III.
Då blir det en öppen krets (oändligt motstånd).

Så om du mäter upp slitagesensorns motstånd kan du få tre utfall:
* 0 ohm (sluten krets) == Nivå I
* 470 ohm == Nivå II
* INF ohm (öppen krets) == Nivå III
Ja jag har misstänkt det angående slitagevarnare.
Då köper jag till slitagevarnaren och testar att byta utan först för att se om det går. Går det inte så sätter jag i nya varnaren. Den lär garanterat behövas tills nästa bromsbyte ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.