|
|
|
|---|---|
|
Har tre olika symptom och då de börjat hända ungefär samtidigt så gissar jag att de hänger ihop. Är detta något som kan vara kopplat till något vanligt fel på F10/F11:or? * När jag låser bilen så låser den ofta upp sig en sekund senare av sig själv. Efter ett antal försök håller den sig låst. * När jag låser / stänger förardörren så låter det som att mekanismen som drar in vänster bakdörr försöker dra in den gång på gång (trots att den är stängd). * Keyless go på förardörren fungerar sämre än vad den brukade göra. Jag måste dra en gång i handtaget för att den ska låsa upp, tidigare behövde jag bara nudda insidan på handtaget för att den skulle låsa upp. Har provat med båda fjärrkontrollerna, samma resultat. Någon som har någon idé..? Här är en liten film på när bakdörren "drar in" gång på gång. Länk | |
|
Du har Comfort Access och Soft Close? Handtagen kan ge sig för comfort access, med det uppträdandet du beskriver. Prova att låsa mha comfort access på högersidan, då bör inte bilen försöka låsa upp igen. Då vet du också att det är något av högerhandtagen som gett upp. Om så, så är nästa steg att skruva loss vänster bakdörrshandtag och se om den slutar låsa upp när du låser förardörren, då ser du om det är fram eller bakhandtag som krånglar. Troligast fram pga din punkt 3 men inte säkert. Soft close problematiken vet jag inte om det är relaterat till comfort access strulet. |
|
|
Tack för bra tips jsn, stämmer att det är Comfort Access och Soft Close på bilen. Jag provade att låsa på höger sida med Comfort Access och även med nyckeln och det blir samma resultat oavsett. Det jag kan konstatera är att bilen låser upp sig igen vid låsning om jag (med nyckeln i fickan) står nära förardörren när jag låser men inte om jag står 3-4 meter ifrån dörren. Står jag en bit ifrån fortsätter den vara låst. Jag tolkar detta som att bilen tycker att Comfort Access på förardörren låst sig i ”lås upp”-läget, kanske något i själva handtaget. Är det lätt att skruva bort ett handtag och prova att koppla ur det? |
|
|
De här hände på min f11 2016. Keyless handtagen började leva sitt egna liv. Ett handtag låg på och sände så agm batteriet djupurladdades och behövde bytas. Nu är alla handtag urkopplade så inte samma fel händer på ytterligare ett handtag. Nytt originalhandtag kosta tydligen 3000 st. Pass på så du inte dödar batteriet. |
|
| Finns guider på nätet, men är relativt enkelt om än lite pilligt. Det sitter en liten torxskruv innanför ett hål i dörrsidan ovanför låskistan, denna skruv håller handtaget på plats och behöver skruvas ur. Sedan skall handtaget gå att lirka ur, men tänk på att det sitter ett antal kablar i handtaget. | |
|
Provade att ta bort handtaget på förardörren och då verkade allt fungera som vanligt igen. Så felorsaken funnen. :) Kopplade in och skruvade dit det igen och konstigt nog så fungerade det mycket bättre nu. Men räknar ändå med att jag får köpa ett nytt sånt här handtag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.