|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har funderingar att byta upp mig på en N57:a 2018 och det är så att jag vill fråga alla som äger bilar med dem den motorn, är det något jag bör vara uppmärksam på när jag ska iväg och titta på den? Finns det något som är känt sedan innan när det kommer till denna modellen? Bilen har gått 15000mil och den är under leasing tills imorgon. Den ska vara servad enl alla plan och intervaller. Hur brukar dem göra är det fortfarande 3000 mil som gäller och servas dem vid dem mil eller? Själv servar jag strax innan den slår över till 1000 mil. Så snälla alla ni som har böttre koml än mig på dem motorer. Svara och skriv bara all information är godtagbar. | |
|
Ja, det är 2 år eller mellan 2500-3500 mil som bilen själv säger till om service om beroende på körprofil. Jag har inte läst så mycket kritik om den motorn så det är ju positivt. Men motorn är ju inte det enda på bilen utan du får ju syna hela bilen noga. |
|
| Absolut ska jag det men man tänker på motorn mest. Är det något man bör vara extra noga med att titta på den? Väntar fortfarande på svar på mina frågor om någon vill svara på | |
|
De jag läst mig till är att det är en väldigt robust motor som går långt. Adblue system kan gå sönder men kan också kopplas bort via firma. Det är säkert inte gjort men ett plus för dig är om växellådsoljan är bytt. Om det är x drive är det plus för dig om den växellådan bytts eller bytt olja i den åtminstone. Erfarenheter från min 530d jag köpte: Keyless handtag gick sönder, kortslöt batteriet, var medveten om att de tekniska tillvalen kan gå sluta fungera. |
|
|
Henrik335i Växellådan bytt? Den har ju precis slått över till 16000 mil. Den växlar fint och mjukt vad jag hört. Du menar väl spolat lådan med ny olja? Har alla AdBlue eller? Vad jag hört ska hela bilen vara 100% fungerande. Det jag undrade var bara om man bör kolla efter något som ör känt på dem att den lägger av osv. Den har nyss fått ny EGR ventil på bmw då den fick kallelse. Så det var mer så där generellt jag undrar om dem har några sjukdomar så att säga som kan visa tidigt trots åldern och milen |
|
|
Asså jag tror motorn är den delen på dom här bilarna du behöver oroa dig minst för. X driven har en kopplingslåda som fördelar kraft utifrån hur mycket fäste du har mellan fram och bak. Den kopplingslådan kan slitas ut. Har den bytts är det jättebra för dig. Annars är det bra om man byter olja i den. Den sitter som en påbyggnad efter växellådan. |
|
| Har precis fått info det är ingen AdBlue på denna och den är fullt servad och har fått bildbevis på alla setvice. Nu om den ska bytas oljan menar jag det vet jag inget om. Den har varit på Leasing och avslutas idag och imorgon är den kanske min | |
|
BMW har inget serviceintervall för sina växellådor men att byta oljan i lådan när bilen är 8-10 år eller gått ~15000 mil skadar definitivt inte, kostnaden om man gör det själv är så liten. Är det en xdrive? |
|
| Ja du kan ju göra det vid nästa service. Bra att det inte finns adblue. Jag tror du kommer bli jättenöjd med bilen. Det är verkligen bilar som mil inte märks på. De där dieslarna bara tuggar på. | |
| Henrik335i nu börjar det låta bättre. Du prata om att byta olja själv i låda. Har du gjort det själv eller? Du kanske kunde göra det på denna också ifall det blir ett köp? Självklart betelar jag dig för det du gör om du nu vill och kan hjälpa mig med detta? Var i Sverige bor du? Jag bor i Småland ifall det är nära dig. 12-17 mil är väl inga problem för den delen att åka | |
|
Nej det va nog "Grelle" som skrev om att byta själv. Det går att göra det själv men jag skulle inte göra det på egen hand i dagsläget. |
|
| När det kommer till xdrive så måste alla däcken runtom vara samma bredd och profil eller hur? Jag kn inte använda mina 20” som är 245/35/20 fram och 275/30/20 bak? Det är inte bra kombination eller vad tycker ni som kan? | |
| Nej, det kan vara olika storlekar på däck och fälg så länge inte rullomkretsen på hjulen skiljer mellan axlarna mer än marginellt. | |
| Menar du att jag kan använda dem till xDriven eller inte? | |
|
Jag svarade på din fråga om man måste ha samma dimensioner på däck och fälg till xdrive. Svaret där är nej, man kan ha bredare däck bak, men rullomkretsen får inte skilja för mycket. Räkna ut omkretsen på dina däck och ta i beaktande om de är olika slitna så har du svaret där. |
|
| Kanon då fick jag rätt svar. Ringde runt idag och fick svar där också. Tack så jättemycket. Det blev ett köp på bilen och helt underbart att köra och lyssna på 6:an diesel. Kanon på alla sätt och vis. Tack alla som hjälpt och svarat på mina frågor. Trevlig helg | |
|
Är detta en bra utrustning förresten eller saknas något S3ACA Trailer coupling S431A Interior mirror with automatic-dip S552A Adaptive LED headlight S8SMA Car ident. number visible from outside S993A model year code in VIN S430A Interior/outside mirror with auto dip S8KAA Dummy-SALAPA S230A Extra package EU-speciifc S508A Park Distance Control (PDC) S5DLA Surround View S428A Warning triangle and first aid kit S902A General special inspection S548A Kilometre speedo S5DFA Active cruise control+stop&go function S502A Headlight cleaning system S6S4A Language version Swedish S5A1A LED Fog lights S6WDA WLAN Hotspot S5DPA Park Assist S6WBA Multifunctional instrument display S6NWA Telephony with wireless charging S8THA Road sign detection S481A Sports seat S8TFA Active pedestrian protection S8TGA Thiefproofing device S2PEA BMW LA wheel, M star spoke 400 S5ASA Driving Assistant S488A Lumbar support driver and passenger S521A Rain sensor S885A On-board literature, Swedish S563A Light package S322A Rear chrome strip discontinued S760A High gloss shadow line S715A M Aerodynamics package S5AGA Lane change warning S3AGA Reversing camera S9AAA Outer skin protection S710A M leather steering wheel S5ACA High-beam assistant S2PAA Locking wheel bolt S2TBA Sport automatic gearbox S5ALA Active Protection S6UHA Traffic Information S610A Head-up display S698A Area-Code 2 for DVD S775A Headlining anthracite S258A Tyres with runflat properties S850A Dummy-SALAPA S575A Additional 12V sockets S496A Seat heating rear S493A Storage compartment package S494A Seat heating driver/passenger S4M5A Individual leather-covered dashboard S4LSA Alum.brushed lengthw.acc.chrm.Perlglanz S248A Steering wheel heater S842A Cold-climate version S402A Panorama glass roof S688A Harman/Kardon surround sound system S609A Navigation system Professional S2NHA M Sport brake S2VLA Variable sport steering S423A Floor mats velours S302A Alarm system S5DAA Passenger airbag deactivation S420A Sun protection glazing S7LFA Model M Sport S6AEA Teleservices S6ACA Intelligent emergency call S4AEA Armrest front retractable S534A Automatic air conditioning S337A M Sport package S6APA Remote Services S6AMA Real-Time Traffic Information S2VFA Adaptive M chassis S6ANA Concierge Services S6AKA Connected Drive Services S2VBA Tyre pressure display S8R9A Refrigerant R1234yf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.