|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jo det är så att jag har hittat en sjukt attraktiv bil, känns nästan som att det är för mycket som stämmer för att vara sant ungefär. nämligen denna : Länk Vad tror ni, är det ett kap? Jag är då helt grön inom BMW och behöver lite köpråd. Jag pendlar ungefär 8 mil om dagen och jag är verkligen sugen på en f10a så denna känns klockren. Men är den verkligen det? Vad tror ni? Ska åka och kika på den i helgen, vad ska jag leta efter? Krånglar kedjan på denna lika mycket som på n47an? Vad är det som generellt strular på dessa modeller? Och isåfall, kostar det multum att fixa? Ja ni förstår, brainstorma om era erfarenheter av denna bil och vad jag ska passa mig för! | |
|
Om den verkligen är fullservad på märkesverkstad så tror jag knappast motor och kamkedja är något att oroa sig för. I övrigt är det en gammal bil så vad som helst kan förstås hända. Relativt få mil är så klart trevligt, men kan innebära att inte mycket utöver service gjorts genom åren och att slitage kommer löpande framledes. Tror inte objektet är särskilt tilltalande för gemene man, ej Touring, manuell låda, saknar dragkrok och har ganska ordinär utrustningsnivå i övrigt. Den har legat ut på annons i två och en halv månad vilket borde indikera att priset skall ner 20-25´. Kolla försäkringspremien och var beredd på att den kostar minst ett par tusen i månaden. MVH Christofer |
|
|
Jag köpte en 530d -10 (F11) för ett par veckor sedan som hade rullat 12 800 mil. Den har dessutom bara haft två ägare och den senaste ägaren är den mekaniker jag brukar lämna till för service och reparation, och han hade ägt den sedan 2012. Jag gav 160 000 kr för den men den är betydligt mer utrustad än bilen i länken. I stort sett allt som gick att smeta på en F10/11 från den perioden finns. Jag reagerade lite på den du länkade till att den framförallt saknar automat, sportstolar och rattvärme, vilket jag personligen tycker är ett måste på denna bilen. Nu kan jag tyckas gnällig men jag tycker att den totalt sett saknar alltför mycket utrusning för att hamna på det priset man begär. Därmed inte sagt att det inte kan vara en kanonbil för övrigt, men att det förmodligen går att hitta bättre för de pengarna. Som "crille82" skriver så behöver du nog inte bekymra dig för kamkedjan om den bara är servad ordentligt. |
|
|
Tror också den kan va något svårsåld mtp utrustning / manuell. Men gillar du bilen kan du ju använda det till din fördel, ett bättre förhandlingsläge. Du kommer njuta av pendlingen i en 530d |
|
|
Tack för spaningarna! Ska försöka mitt bästa att pruta ner den ett gäng tusenlappar. Antar att högtalarsystemet i den är inte är något att hänga i julgranen direkt? Ratten är det jag "stör" mig mest på, blir att byta ut den blir det vid ett eventuellt köp. Att den är manuell faller mig bara i smaken, föredrar det så faktiskt. Sätena då, är dom bekväma tycker ni? Ser ju riktigt schyssta ut faktiskt. |
|
| Vad är det som gör den attraktiv? En riktig tomhylsa. | |
|
@snd11, När det gäller den manuella lådan så anses de vara sämre och mindre pålitliga än automaten. Dessutom räknas BMW:s automatlåda vara en av de bättre öht. Fantastiskt skön i växlingarna och reagerar blixtsnabbt. Högtalarsystemet är modell HiFi, så inte alls så pjåkigt faktiskt. Ratten har jag inte så mycket att säga om mer än att min ser i stort sett likadan ut men har även inlägg av metall och fler knappar. Det jag minst hakar upp mig på är i så fall sätena. Det är givetvis en fråga om personlig smak och de behöver inte alls vara obekväma för dig. Personligen så gillar jag dock sportstolarna bättre. Sen har vi det där med utrustningen i bilen, vilken jag tycker är lite väl i klenaste laget för det priset de begär, så på den punkten hade jag tänkt till en extra gång. Du kan själv kontrollera utrustningslistan genom att gå in på följande länk (om du inte redan gjort det): Länk Skriv i regnummer och gå sedan till rubriken: "Fordonsidentitet". Där kopierar du "Identifieringsnumret" och klistrar in på följande sida: Länk Då får du fram det som bilen är utrustad med från fabrik. Hur det än går så hoppas jag att du kommer att trivas om du köper bilen. /Stefan |
|
|
Gjorde en snabbsökning på blocket, och "tyvärr" / "lite märkligt" så verkar priset vara OK jämfört med vad som finns där. Länk De flesta kärrorna har också gått betydligt längre. Däremot verkar denna bil vara bakhjulsdriven, inte xdrive, är det något du letar efter? |
|
| @jsn, Blockets sökmotor är bedrövlig eftersom man aldrig får upp alla resultat om man frisöker som du gjort. Går man in och söker manuellt hela vägen i den gamla layouten får man upp tre gånger så många bilar. Länk | |
|
Oj, det var som 17 :o Ja då kom det upp 60 stf 20 bilar, men det förstärker hypotesen om priset, finns väl 1 eller 2 där som bara gått lite längre och kostar lite till. Jag säger inte att den föreslagna bilen är ett kap, jag säger bara att det är svårt att hitta likvärdiga bilar milmässigt som kostar ungefär samma. |
|
|
Alright, tack för svaren alla! Lägger dehär med 530d lite på is då jag inte hittar nåt jätteattraktivt runt min peng just nu. Lite offtopic, eller ganska mycket offtopic. 120d från 2013-14 med M paket, e dom schyssta? När n47orna från den perioden lika drabbade som folk påstår? |
|
|
Lite märkligt att en bil som för ett par-tre dagar sedan var "sjukt attraktiv" inte längre är det? MVH Christofer |
|
| Jag tyckte det då ja, men efter att ha fått upp ögonen för andra bmws i samma prisklass och efter det som har skrivits här har jag kommit in på lite andra banor :). | |
|
Citat "snd11" "Lite offtopic, eller ganska mycket offtopic. 120d från 2013-14 med M paket, e dom schyssta? När n47orna från den perioden lika drabbade som folk påstår?" Nja, enligt vissa så är de inte det, men jag pratade faktiskt med min mekaniker (som nästan bara skruvar med BMW och MB) om en 3-serie som min dotter eventuellt är intresserad av och han påstod att det är problem med kedjorna på alla N47. Han visade en 3-serie (F31 med N47) som han nyligen löst in p.g.a. ett kamkedjehaveri. Så det kan alltså vara problem. Sedan är det säkert många som inte drabbas, men man ska nog vara lite försiktig och kolla servicehistoriken noga. Helst ska det göras ett olje/filterbyte mellan varje rekommenderad service för att vara lite mer på säkra sidan. När det gäller 1-serien så är det säkert inte mer problem på den än någon annan. Dock inget jag hade köpt om man vill ha något sånär med utrymme. Hade nog gått upp åtminstone till 3-serien. Nu vet jag inte var du bor, men här är en som verkar attraktiv i mina ögon: Länk Endast två privata brukare och lite över 10 000 mil. Tyvärr får jag inget uppslag på VIN för att kolla utrustning. EDIT: Här kommer en till som jag vet har hyfsat med utrustning Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.