|
|
|
|---|---|
|
Hej detta gäller inte en BMW men jag har en leasing bil ett år och 2000 mil ,och tänker ni ändå har kunskapen. Bilen har nu gått 1500 mil och däcken är nästan slut 4mm bak och 2-3mm fram. Det är en byd Atto 3 från Hedin. Jag bara undrar om de lagt på gamla däck? Bilens framdäck har datum som är från vecka 34 2022 och bakdäcken har vecka 28 2022. Fattar inte hur däcken har kunnat slitas på långpendling så snabbt ? | |
| Hur har du kört? Smugit upp i fart eller har du nyttjat accelerationen som en elbil erbjuder utan att det känns som att man kör aggressivt? | |
| Jag har kört pendling främst 16 mil 70-100 väg varje dag. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tyngre bilar sliter mer däck, frekvent och kraftig acceleration/deceleration gör att däcken slits ut fortare. |
|
Att däck slits ut på 1500 mil på en vardagsbil kan väl inte riktigt anses normalt, men det beror ju på användandet som nämnts. Att utnyttja max effekt från stillastående varje gång sliter mycket såklart. Har alla 1500 mil gått på samma däck eller är det uppdelat på sommar/vinterdäck? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är välkänt att generellt sett så har EV-bilar en tendens att käka däck (vikt, drivkällan med dess helt annorlunda vridmomentkurva samt EV-specifika däck är de största bidragande orsakerna). Var det dubbvinterdäck, friktionsvinterdäck (norden), friktionsvinterdäck (centraleuropa), sommardäck, året-runt-däck (som är även godkända som vinterdäck dvs har snöflingemärket) eller året-runt-däck (som inte är godkända som vinterdäck dvs saknar snöflingemärket)? Exakt vilka däck var det som monterades? Här räcker inte "nått Hankuck" utan exakt modell och dimensioner behövs här :-) Det är relativt vanligt numera att det monteras däck som är speciellt framtagna för EV-bilar. För dessa speciellt framtagna däck så läggs ALL fokus på att minimera rullmotståndet (då detta är prioritet för alla EV-bilar). Näst störst fokus läggs på att minska ljudöverföringen in i bilen (märks mycket tydligare i en EV-bil). Dessutom är däcken speciellt gjorda för att klara dessa mycket tyngre fordon. Ett enkelt sätt att minska rullmotståndet är att ha mycket grundare däckmönster - därför är det vanligt att se att helt nya EV-sommardäck har mycket grundare däckmönster än motsvarande "vanliga" direkt ut från fabriken. Så sätter du ett nytt EV-sommardäck och exakt likadant icke-EV-sommardäck bredvid varandra så kommer EV-sommardäcket att se ut att "ha slitits" flera millimeter mer än icke-EV-sommardäcket (fastän inga av dessa har rullat en enda mil). Det här försöker man kompensera med genom annan typ av mönster (vilket man ändå måste ha för att reducera buller) men främst genom annan typ av compoundblandning (och kanske även multicompound) i däcket. Här är tanken att man börjar med ett ganska grunt mönster och ligger och sliter på detta längre. Kort och gott så är dessa däck designade för att ligga och slitas ned ända ned till absolut mikrometern vid 1.6mm gränsen. Vinterdäck tror jag inte de funderat så mycket på, precis som med övriga konstruktionen :-) Men som du förstår, det är inte alltid det går så bra då detta är extremt svårt att bemästra och kostar enorma summor att utveckla. Så kort och gott, livslängd ligger absolut längst ned i listan över prioriteter för EV-däck. Men mycket av ovan gällde EV-däck, kanske detta handlar om vanlig däck. Fast det är också intressant, kanske det monterades vanliga däck men dessa hade en lite mjukare gummiblandning och lågt lastindex och inte var direkt gjorda för en mycket tung bil vilket bidrog till att krafitg accelererat slitage. Men än en gång, exakt typ av däck är viktigt att veta i en sådan här diskussion. |
| Så nöjd jag plötsligt blir när jag konstaterar att jag har en elbil som väger ca 1350 kg... | |
|
En BYD atto 3 ska enligt Google ha en tjänstevikt på 1725 kg och göra 0-100 på 7,3 sekunder. Den har alltså vikt och prestanda som en 320d. Ingen direkt typisk elbil med 2200kg+ och 0-100 km/h på 4,X sekunder… Vad är det för däck som sitter på? Märke och modell? |
|
| Sen svarade du iofs aldrig på hur du körde, att du pendlar är inget svar på att du kör lugnt. Jag kör mellan Uppsala och Stockholm och ser alla slags jobbpendlare på vägen… 😊 | |
|
Mer detaljer om slitaget, jämnt över ytan eller mer i mitten eller ytterkanterna? Samma däck antyder åretomdäck, som har en högre friktion och lite lägre livslängd, några uppslag att jobba med.... em3 |
|
| En annan sak är att vissa EV-däck som är rulloptimerade har mindre mönsterdjup från början. Ska man köpa nya däck - välj "vanliga" inte EV- varianten. Den lilla skillnaden i rullmotstånd är inte värt det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.