|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu är de dax att byta bil.jag kollar på en 320d 2021 xdrive 4500mil,och en 330e 2021 typ samma mil. Min fråga är ska om man ska köra en hybrid eller en diesel 🤨 Jag kör inte så mycket Max 1000mil per år. Finns de några kända fel på dessa man ska hålla utkik efter? Med vänlig hälsning,Martin | |
| Ta den som passar ditt körmönster bäst. Mestadels korta sträckor i stad/tätort - hybrid. Mestadels långa körningar - diesel. G20/G21 vågar jag påstå är befriade från modelltypiska fel men som alltid med BMW blir det dyrt om något går sönder så fläckfri servicehistorik är ett måste. | |
|
Ja de blir väl mest korta sträckor om man ska vara helt ärlig. Nu i dagsläget kör jag en 430i och innan den körde jag en 320d 2013 och va så nöjd med den. De är därför jag blir sugen på att köpa den nya modellen 320d.:) Men rent ekonomiskt så blir en hybrid billigare då jag inte kör så mycket. |
|
|
Om jag förstått rätt så fick väl även 320d tillägget MHEV (48V-systemet) till 2021. Jag har M440i med MHEV så jag vet inte om det fungerar lika bra i diesel-fyran men förhoppningsvis hjälper det Stop/Start-system att starta motorn mycket smidigare än med startmotorn. Bränslebesparingen är ju inte jättestor men det är i stadskörning MHEV gör mest nytta. |
|
|
Yes den är de systemet i den med batteri. Den ska dra mindre säger dom:) Men de är som du säger att de är marginellt. |
|
|
Skiljer det mycket på inköpspriserna? Hybriden har inte så lång räckvidd, men om det du kör dagligen är inom den räckvidden så tycker jag att hybriddrivlinan är rätt trevlig och det dagliga går att köra billigt med laddning hemma. Om det inte skiljer sig så mycket i inköpspris så hade jag valt hybriden alla dagar i veckan. Den är betydligt piggare när du kör med bensinmotorn igång dessutom, så du får både billig drift när du vill ha det och mer kraft när du vill ha det. En diesel som går mest korta sträckor kommer behöva varmköras ordentligt emellanåt för att partikelfiltret ska må bra. |
|
|
330e ligger väl runt 420 för en som har gått 5000mil.. finns säkert billigare. Den 320d som jag har kollat på kostar 375. Sen händer de att man åker långa sträckor och:) men mesta dels så blir de korta. Jag har firmabil på veckorna ,så min bil används enbart på helgerna. Jävla svår avvägning med allt.😅 |
|
| Det klassiska men tråkiga tipset är väl att åka och provköra båda och se om du fastnar mer för någon. :) | |
| Det tar ju ett tag att köra in prisskillnaden med 1000 mil/år men å andra sidan om du kan köra många av dina turer elektriskt och ladda hemma så är det ju trevligt att inte få bensinräkning så ofta. Som Wiberg skriver är räckvidden en akilleshäl på 330e men klarar man sig med den så är det ju sak samma. Kör själv 320d xDrive G21 av just 2021 års modell men sneglar på hybrid då det för stunden hade passat mitt körmönster bättre. Dock en väldigt trevlig bil. Kan också passa på att höja ett varningens finger - jag plockade ut min tidigt juni 2021 - strax därefter kom många "Corona-bilar" som drabbats av halvledarbrist där utrustning som induktionsladdning för mobilen, skrivfunktion på iDrive-vred mm kan saknas så var lite obs på att 2021:orna kan avvika från normal standard om det är någon utrustning som är med på din "måste ha"-lista. | |
|
Denna 320d är uttagen 2021-03-21. Den har allt jag behöver:) Jag får åka testköra en 330e Tack för all information 👍 |
|
| Jag skulle absolut rekommendera 330e av de två. Hybriden är betydligt piggare och trevligare att köra än dieseln. Har haft en sådan (2021 Touring) inom familjen och den går även utmärkt på långresa med. Problemet är inte förbrukningen i sig utan tankens storlek. Den är rätt liten. Däremot går den ganska OK på el, typ 4-5mil på en laddning. | |
|
320d känns hemskt omodern jämfört med 330e. Skulle absolut välja hybriden. |
|
|
Ok. Jag ska åka köra en 330e i veckan och får se hur de känns:) Men är med på vad ni menar. |
|
| 330e utan tvekan. Drivlinan känns otroligt mycket modernare än en diesel och den är riktigt pigg. Verklig förbrukning även vid långkörning med tomt batteri är bra när man lärt sig de olika körlägena. | |
|
Tack för all input:) De blev 320d och är super nöjd. 330e får bli nästa bil då den va lite för dyr för mig just nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.