|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det nån som kan eller nån som vet någon som reparerar/löder LCM? Mina helljus är på hela tiden och glappar. BMW vill ha 5000kr för en ny, 7000kr totalt för programmering och montering. Tänker att det kanske går att laga dom istället :) Mvh | |
|
Länk Eller lite självpul, Länk |
|
|
Update: Har köpt en begagnad LCM från en 530d med samma nummer på som min. Min ”trasiga” har gått 23k mil, den som jag har köpt har gått 33k mil, är det nån fara att koppla in den och testa den eller måste man programmera allt innan man kopplar in den ”nya” i bilen? Har läst om tamper-dot men den verkar ju kunna få bort med programmering om jag fattat rätt. Någon som vet? Bild på lcm, min ”trasiga” vänster och ”nya” höger Länk |
|
|
Hej, Du vågar prova, men om utrustningen på din och donatorbilen inte är väldigt lika, kan det nog störa om du inte programmerar med NCS Expert t ex. ”Tamper dot” kan tas bort m h a bl a BMW Scanner. Länk /Lennart |
|
| Okej egentligen vill jag bara kolla så att heljuslampan försvinner, sen får jag programmera den med resterande grejer | |
|
Hej, ingen fara att koppla in men det är inte säkert att allt fungerar som det ska ändå. Ofta får man göra en sk defaultkodning med NCS-expert (ingår i Inpa-kit). För att sen ta bort tamper dot så behöver man trixa en sväng med BMW-scanner. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Okej Ola, när jag kopplar in den nya, kommer miltalen ändras till den nyas miltal eller stannar det gamla? | |
|
Ingenting kommer hända men eftersom miltalet inte stämmer med ditt instrumenthus så tänds tamper dot. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Jaha okej, då ska jag testa, tack för svar Ola! | |
|
Egentligen, tror jag mig minnas, tänds ”Tamper dot” när det är olika VIN i IKE och LCM. Inte för att mätarställningarna diffar. /Lennart |
|
| Aa jag har läst när inte VIN stämmer så tänds den men det kanske är fler grejer som gör det också | |
|
Det brukar heta att det handlar om mätarstälningarna, men jag är ganska säker på att det olika VIN som avgör. Om det är av intresse, kan jag länka till ett dokument som behandlar saken. Imorgon, i så fall. /Lennart |
|
| Jag gör gärna det, så mycket info som möjligt är bra! :) | |
|
Så att du slipper vänta :) Länk /Lennart |
|
| Om vi säger så att allt bara skulle funka med utrustning osv men tamperdot dyker upp, kan man köra med det utan att programmera eller kommer det hända något till slut? | |
|
Tamper dot är bara till för att visa en potentiell köpare eller annan intressent att något med miltalet inte stämmer. Du får ju samma Tamper dot om du byter till ett instrument med fel VIN (t ex till ett med lägre miltal). Du kan lugnt köra vidare tills du en dag tröttnar på pricken. :) /Lennart |
|
| Okej gött då ;) så miltalen kommer vara samma som min gamla lcm eller kommer det stå det ”nya” miltalet i mätarhuset från den ”nya” lcmn? | |
|
Nej, så enkelt är det inte att ”skruva mätaren”. Du får leva med ”ditt” miltal och en prick. Som Ola skrev, BMW Scanner kan ta bort pricken, dvs korrigera VIN. /Lennart |
|
| Okej då är jag med! Tack | |
|
Tamper dot är bara till för att visa en potentiell köpare eller annan intressent att något med miltalet inte stämmer. Du får ju samma Tamper dot om du byter till ett instrument (med lägre eller högre miltal). Du kan lugnt köra vidare tills du en dag tröttnar på pricken. :) /Lennart |
|
| Kopplade in den idag och allt verkar lira på bra, som sagt bara tamperdot men den får jag försöka fixa nån annan gång :) tack för alla svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.