AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
822

Var hitta original sidoblinkers E30?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Inför nya skärmar skall nya sidoblinkers inhandlas, men efter att beställt icke OEM gula originalblinkers så inser man att de inte passar, är för korta samt har hålet på fel position, samma sak för alla
sidoblinkers från alla företag som marknadsför dem, rök-tonade, vita, osv samma sak, passar ej
infästningen på skärmen. Skärmar köpta på Smidemann och har samma mått och med hålbilder
som mina original på bilen.

OEM är 63.13-1 367 805 vänster och finns endast på någon skrot eller på ebay som begagnad, -806 dvs höger hittar jag inte alls. Är det bara BMW som kan sälja dessa eller vad är det frågan om?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Känner igen problemet, men det var länge sen jag hade en E30.
Om jag inte mins fel skiljde det på nyare och äldre bilar, allt som säljs på eftermarknaden är till de nyare.
Kompisen hade en -84 och köpte samma blinkers som jag hade på min -88 med skärmar från en -90, men hålbilden på skärmen stämde inte.
Då bilen skulle lackas gjorde jag om hålen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min bil är att betrakta som nyare 6/1988, så vad kan problemet vara om allt dftermsrknsd går till nyare?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag känner igen det här.

Vet att det var en diskussion här på forumet för ett tag sedan, men problemet där var i huvudsak att man blandat ihop E30 och E36. Men det är inte fallet här.

Det märkliga är att både framskärmar och sidoblinkers har exakt samma artikelnummer oavsett om det är en snortidig E30 (a la 83-84) eller en senare (a la 88-90). Det indikerar ju att det ska vara exakt samma genom alla årsmodeller.

MEN! Det har varit fel och inkonsistenser förr i ETK så det behöver inte betyda att det är så i verkligheten.
Det indikerar ju däremot att du bara kan få en variant från BMW (och är troligtvis den som eftermarknaden kör på också).

Jag har ju vänster framskärm lös just nu, så jag ska faktiskt kolla idag måtten och hur det ser ut på min E30 323i 01/1985 (framskärmarna där är fortfarande original och då den var svensksåld så fanns sidoblinkers från fabrik). För förr eller senare kommer jag hamna i samma frågesituation själv.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag kan minnas fel, men nått skumt var det iaf.
Min bil var flyttgodsimport och saknade blinkers, men det var hål i de skärmar jag bytte till, köpte vita röktonade som passade i hålen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär ser original ut (från en 01/1985):
Länk
Här är alla måtten:
Länk

@FRIFART/Isåkare : Hur ser alla de ut som ni köpt?
Låt mig gissa, skruvhålet sitter närmare lampglaset - eller hur?
Dessutom sträcker sig inte lampglaset hela vägen ned till gummipackningen på två sidor (som det gör på bilden ovan) - eller hur?
De som ni köpte såg mer ut som denna här nedanför - eller hur?
Länk

Det verkar som att original E30 sidoblinkers inte går att köpa längre (dvs 1 367 801/802 som).
Men eftermarknaden verkar klumpa ihop E30, E36 och E34 lampor som enda produkt (fast de är 3 helt olika produkter).

Här är ett bra exempel.
De slappar dit att denna är samma som artikelnummer 1 367 801 (E30), 8 353 223 (E36) och 1 378 009 (E34).
Länk

Medans ECS Tuning har den korrekta delen mappad till 1 367 801 (men finns inte att köpa längre)
Länk

Detta är just anledningen varför jag avskyr att ha använda eller komma i kontakt med eftermarknadsprodukter från stora kedjor vars websidor luktar billig parfym. Det är bara massa fel, genvägar och 90% av allt de har är totalt skräp.

Ta exempelvis Schmiedmann. De har ingen produkt för 1 367 801. De försöker inte pracka på någon produkt som är helt fel.

Så jag skulle summera det såhär:
* Alla E30 hade samma sidoblinkers oavsett årsmodell
* Original E30 sidoblinkers finns inte längre att köpa
* Majoriteten av eftermarknaden säljer en och samma produkt till E30/E36/E34 (därav dessa mismatches)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
@Slangen. Dina antaganden är nog helt korrekta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vill samtidigt påpeka att man inte helt och hållet kan utesluta att ETK inte visar hela sanningen. Kanske BMW bestämde sig i slutet av E30-produktionen att gå över till "E36-måtten" och detta reflekterades inte i ETK.

Men jag har fortfarande inte sett en enda E30 (som är original) med stänkskärmar med annan håltagning eller sidoblinkers med "E36-mått". Vare sig i verkligheten eller på bild. Spelar inte någon roll om jag tittar på tidigar 84-or eller sena 91-or. Inte någonstans.

Så därför talar mycket för att mina antaganden nog stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.