|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Mephisto: Jag har manuell M4 med 570 hästar. Men jag har sänkt vridmomentet på alla växlar. Det gör bilen mycket bättre och mera lätthanterlig. Dessutom är det snällt mot hela drivlinan, och bilen i övrigt. Sen blir karaktären sportigare och mindre "dieselaktig" med massor av vrid på mellanvarv som dör ut på högre varv. |
| Mephisto: Hör vad du säger men ändå tråkigt med en bil som gör halva jobbet åt dig :) | |
En DCT gör ju mycket mer jobb åt mig än min manuella. Hur menar du att bilen gör jobbet åt mig? |
| Visst blir bilen lite mer accelerationssnabb med dubbelkopplingslåda eller automat. Snabbare på racerbana absolut. Men, enligt min uppfattning/erfarenhet, tråkigare och mindre underhållande att köra. | |
Felpost av mig ovan :). |
|
Jag gjorde precis en sökning på Blocket under BMW M-modeller. Med reservation för felskrivningar eller att någon bil hamnat i fel kategori, så fanns det 382 stycken till salu. Endast 44 av dem hade manuell växellåda. Ska bli intressant att se när entusiastbilsäsongen börjar i vår, om det kommer att finnas fler ute då. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gjorde en liknande slagning på BytBil och fick i princip samma procentantal. Jag hamnade på 13% (35 av 275) medans Blocket var på 12% (44 av 382). Värt att notera att av endast 1/3 av alla dessa manuella var 2009 eller nyare. Men som nämnts innan så är det köparna som styr fullt ut - och industrin levererar! Industrin producerar det som säljs och yxar allt annat. Vi ville ha diesel - industrin levererade! Vi ville ha automatlådor - industrin levererade! Vi ville ha uppsvällda och övergödda SUV-liknande farkoster - industrin levererade! Vi ville ha bilar att åka omkring i (och inte köra omkring med) - industrin levererade! :-) |
|
Jag brukar roa mig med att söka på Blocket: manuella BMW (alla modeller) nyare än 2010 med fler än 200hk, dvs. entusiastens urval av lite nyare bilar. Dagens utfall blir 85 bilar av 4418, knappt 2%. Det kommer att bli svårare och svårare att hitta intressanta begagnatköp i framtiden om man vill växla själv. Bäst att hålla fast vid det man har :) |
|
| Det lite tråkiga är att bmw, från att ha varit en körglad bil för den som gärna styr och växlar själv, i sin strävan mot att sälja fler bilar, med varje ny modellserie utplånar sitt "DNA" och alltmer blir som vilken annan bil som helst, fast dyrare. Varför skall man då köpa en bmw istället för en mercedes eller audi... | |
|
Hade det funnits efterfrågan på de värden ni pratar så hade BMW byggt sådana bilar. Vill ni ha det kvar får ni väl köpa nya manuella BMW:s? BMW kan ju inte bygga nya bilar åt en kundgrupp som helst köper 5-10 år gamla begagnade bilar... Förr så var ju de flesta Audi och Mercedes också manuella. Vet att när jag bytte min manuella Audi A4 1.8t -04 mot min första BMW, en manuell 320d, så var wowupplevelsen knappast motorn eller växellådan utan väghållningen och känslan i kurvor. Att bilen ville svänga och inte åka rakt fram som Audin. Den känslan är ju BMW för mig och det är oavsett transmission och bränsle. |
|
Utav dom manuella M-bilarna på Blocket så är det mest äldre modeller eller M2.or av den första generationen antar jag. Ju nyare modell desto färre manuella. Det är ju vi som är "purister" som vill ha dessa bilarna, vi som vill köra själva så mycket som möjligt och egentligen inte bryr oss om alla elektronikgimmicks och en massa komfort. Det är en körmaskin man vill ha. Jag tillhör ju den gamla generationen själv och då fanns det inte på kartan att en sportcoupé skulle ha automatlåda. Det var förpassat till stora lyxbilar och taxi. Den yngre generationen har vuxit upp med SMG-lådor och DCT-lådor så många väljer det så dom kan köra 0-100 0,2 sekunder snabbare:). |
| Köpte du inte precis en SMG Johnny? | |
Jo, det stämmer, M3 E46 2002. Vi letade länge och väl innan vi hittade den bilen jag köpte nu. Eftersom jag hade många kriterier på bilen och dess historik så kunde jag inte välja manuell eller SMG utan man får ta den bilen som uppfyller alla andra krav. Hade jag kunnat välja hade jag tagit en manuell. Marknaden i Europa är helt dammsugen på E46.or med kraven på historiken jag ville ha. Det finns massor med bilar om man bara ska ha en E46 m3 men dom bilarna är inga samlarbilar. |
|
En del av förklaringen ligger väl i att de flesta nya BMW körs som bruksbilar och då är det ju bekvämt med automat (kör själv automat till vardags). Skiftet från manuell till automat är ju en trend som är oåterkallelig. Möjligen kommer ett litet uppsving för manuella växellådor i ett litet segment sportbilar där målgruppen är entusiaster. För ca 10 år sen körde jag en hel del på bana med BMW Sport Club och då kunde man hitta roliga BMW-bilar med manuell låda för småpengar och ta ut på banan. Gick sedan över till nyare och dyrare bil men skulle säga att det var som allra roligast (dock ej snabbast) med de gamla billiga bilarna. |
|
|
Vi som tillhör generationen som har fått uppleva bakhjulsdrivna, raka sexor med sugmotor och manuella lådor har ändå haft tur! Finns väl i princip bara Porsches GT modeller kvar om man vill köpa nytt med ovan kriterier. Så vi ska nog inte deppa alltför mycket, tänk så mycket kul vi har haft och så tråkigt det blir framöver för nästa generation när det inte finns några roliga bilar kvar att köpa. Eller, de kanske inte bryr sig, jag märker på det yngre gardet på jobbet att bil/motor-intresset är i princip 0. |
|
|
Eller fortfarande har kul! Jag firar 10 år i höst med M3:an, och har kämpat upp milen från 9200 till lite drygt 11000, och är fortfarande helt lycklig med varenda liter jag hinner bränna upp i bilen. Det är stor skillnad på bak- och framhjulsdrift, trycket i bakvagnen vid nerväxling i motorvägsfart är magiskt...:) Den yngre förstår nog inte tjusningen, när det bara trycker på i sugisen.... Att fyrhjulsdrift är guld i många lägen, är en annan sak..... em3 |
|
|
Sjukt glad över att ha en manuell M2 utan massa onödig utrustning :) 9e M-bilen men den mest kompletta sett till komfort och prestanda. |
|
|
Har inte BMW M-town en tröja som det står "Preserving manuals, since ....(något årtal)" - de får väl sluta sälja de tröjorna nu... /Patrik |
|
|
Känns som vi bara är 5MT/6MT-fanboys här, var är ni SMG/DCT-fanboys? För övrigt tråkig utveckling, och Verdi2: Jag har tyvärr inte ekonomin för att stödköpa manuella nya BMW's så att BMW ser en marknad för det. Men hade jag haft det så hade jag lätt gjort det! =) 75 % av bilparken är dock manuella BMW's! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.