|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jo,, det låter rimligt. Man levererar det marknaden efterfrågar. | |
| Hoppas bara det kommer finnas efterfrågan på begagnade manuella M-bilar den dagen man tänker fel och får för sig att sälja :O | |
|
Jag är helt övertygad om att manuella M-bilar kommer vara ännu mer eftertraktade om 20 år än vad de är idag. Särskilt eftersom volymerna inte finns heller. Manuell är manuell, en SMG känns inte så "modern" idag. Dagens lösning med automater i prestandabilarna, vad ger de för mervärde jämfört med en elbil? Ljudet är ju redan förstört med turbos så man måste skicka ut artificiellt ljud i högtalarna. En automat är ju som bäst när den växlar sömnlöst, ur den aspekten är ju elbilen ännu bättre. Elbilen har dessutom en gasrespons som är grym! Riktigt coolt av Porsche att ännu sälja Cayman GTS 4.0 manuell och sugmotor. Under millen dessutom! (om man inte kryssar i i något :-)) Framtida klassiker++ |
|
| Jag håller helt med dig. En av de större faktorerna för att en bil ska bli åtråvärd är väll att den är unik och minst tillverkad, till att börja med. | |
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Verdi, hur många som helst vet jag inte om det finns. Som exempel är 2% av F8x-serien manuella i Europa. Jag har en av två manuella Competition i Sverige så det dräller inte direkt av dom. Personligen tycker jag att BMW har tappat hela konceptet nu. Ännu större och tyngre bilar, skärmar istället för instrument, massor med gimmicks som driftmodes, inga manuella Competitionmodeller, "udda" design, m performanceprylar som man klistrar fast på bilen. Vart tog lättviktstänket vägen? Nä, någon ny M-bil blir det inte för min del. Jag behåller min F82 M4 competition med manuell låda, en av två i landet. |
| När släppte BMW senast en M-bil som inte fått kritik för att den var "för tung"? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Dom blir, precis som alla andra märken, tunga p.g.a. all elektronik och säkerhet som "måste" finnas i bilarna. Tråkigt att BMW slutar med manuella bilar, men förståeligt. |
Verdi, det var väl med nya G-serien som det skenade iväg på riktigt. E92.an fick också lite kritik när den kom och vägde 1625kg med manuell låda. V-åttan var ju inte så vridstark heller. Men när en M2.a väger 1,7 ton så är det ju inte speciellt roligt tycker jag. det går ju bevisligen att bygga lätta bilar idag, även om dom har all säkerhet. Titta på Alpine A110 t.ex. Under 1100 kg. |
|
Original-M2:an vägde över 1,5 ton också. Närmare 1,6 med DCT har jag för mig. Det går att bygga lätt men det kostar ju. Plus att bilarna är mycket större nu än förr. Alpine är väl riktigt liten...? |
|
Ur-M2:an väger ca 1550 kg med manuell låda, 1575 med DCT, Competition 75 kilo till irespektive version av växellåsda. För mycket det också. Hur dom har lyckats att få M2:an tyngre än M4:an är en liten gåta men den har väl inte lika mycket lättviktsmaterial, därav prisskillnaden. |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Gällande vikten så har jag jämfört några M5ors tjänstevikt (transportstyrelsens uppgifter på några objekt) och viktökningen verkar inte så farlig. e34 M5 -94 - 1870 kg e39 M5 -99 - 1890 kg e60 M5 -09 - 1920 kg F10 M5 -13 - 2045 kg F90 M5 -18 - 1990 kg F90 M5CS -21 - 1906 kg* G90 M5 -24 - 2435 kg enligt uppgifter* *objekten jag jämfört saknar taklucka Mina slutsatser av jämförelsen är att M5an väger förvånansvärt lite idag(bortsett från G90) jämfört med de äldre modellerna när man tänker på att det är större bredd/längd/höjd, större motorer, dubbla turbo, fyrhulsdrift, automatlåda etc. F90 M5CS är verkligen en lättviktare i sammanhanget. e34 är dock otroligt tung med tanke på dimensionerna och en mindre motor men så känns modellen också som ett kassaskåp när man pillar på instrumenteringen eller öppnar och stänger dörrar. Att G90 är tung pjäs känns lite trist men med dubbla motorer, dubbla bränsletankar och en kaross som är lång som förrförra 7-serien vore det konstigt annars. |
Igelkotten, är detta tjänstevikten på nämnda bilar eller i vilket utförande har du fått viktangivelserna? Med förare (75kg)? Hur mycket bensin? Det är rörigt detta med viktangivelser. Det verkar dessutom skilja hur man väger bilarna i olika länder. Jag är lite nördig så jag vägde bilen när jag gjorde invägning och justerade in mina coilovers. Då slipper jag fundera mer på det :). Tjänstevikten på F90 M5 CS står på 1825kg så man undrar lite vad tjänstevikt egentligen innefattar. |
JohnnyLehti: Jag valde några registreringsnummer på blocket för en bil för respektive generation och kollade vad tjänstevikten enligt transportstyrelsen är på car.info. Valde bilar med taklucka för att ta bort en faktor som hade gjort jämförelsen mindre lik. Dock kom inte M5 CS med taklucka. Bilarna jag kollade på var följande: E34 M5 - ******(pappas bil) E39 M5 - XMR510 E60 M5 - BHA668 F10 M5 - ZLN178 F90 M5 - SEL333 F90 M5CS - HGW77P Vet inte om det är skillnad på privatimporterade bilar som väl vägs vid registreringsbesiktningen och svensksålda bilar som vägs i hamnen i Halmstad gällande hur mycket som är i tanken vid tillfället men det kan kanske förklara en liten del. Även utrustningsnivå på bilarna spelar säkert viss roll. När jag jämför alla M550i lci som rullar i Sverige så hittar jag tjänstevikter på allt mellan 2140 och 2019. Även när jag jämför de tre mest utrustade bilarna med jämbördig utrustning av det slag som väger så väger Wibergs bil 2112 kg medan min väger 2125 medan den tredje väger 2140. Det enda som borde skilja är hur mycket bränsle bilarna hade i tanken vid invägningen men skillnaderna känns för stora för det. Vill minnas att jag max hade tio liter i tanken vid leverans. Vad vägde din bil i jämförelse med vad som står i transportstyrelsens register? Sorry för offtopic i denna tråden.. |
Igelkotten. Ok, men då har du ju varit så korrekt du kan :). Ja, utrustning skiljer ju och speciellt om det är olika bromsar och fälgar. Import ska inte spela någon roll då alla är lika i EU. Möjligtvis bränslemängden som du skriver. Min bil står på 1590 kilo i pappren vilket jag tror stämmer bra. Den är i det lättaste utförandet vad gäller bromsar och växellåda men har i stort sett all övrig utrustning, utom CD-växlare som faktiskt fanns som tillval 2017. jag har tagit bort ca 70 kg till på min så nu väger den 1520 utan bränsle och 1565 fulltankad. |
|
Om man vill minska vikten så brukar byte av elstolar och dörrar till annat material vara ett ganska enkelt sätt att få ner vikten med ca 100 kg. Huv och baklucka till annat material samt batteri till annan sort, gör också en del. Keramiska bromsar minskar vikten rätt mycket oxå. Om bmw ville, så skulle de kunna ha ett lättviktspaket, som inte bara är bling, som minskar vikten med ca 150 kilo som tillval. Om de inte tog hutlöst betalt så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett sådant. |
|
Det låter rimligt blixten. Jämför jag M550i med M5 CS så skiljer det drygt 200 kilo och där är det just det du nämner som man har ändrat på. Går att beställa kolfiberstolarna till alla M-modeller(Suvarna borträknade) liksom keramiska bromsar för att få ner vikten. Tror dock inte det hade valts till de normala modellerna i större antal än folk väljer manuell låda så kan förstå att Bmw inte ger den möjligheten. |
|
Har en manuell B58, M240i RWD 2017, med 340hk och den är nästan perfekt. Jag hade önskat lite mer bottenvrid men det kanske går att tuna om man vill. Bilen är 100% original med få mil, estorilblå och ganska välutrustad så jag vill inte mixtra med den än. Nu till dilemmat. Nästa steg/bil kommer bli en automat, helst en F80 DCT eller en Cayman och det kommer bli tråkigt att köra automat efter ett tag. Behållningen är variationen och då måste jag behålla min M240i för att fortfarande ha det analoga i jämförelse. Jag får helt enkelt vänta och spara mer pengar. En bil räcker inte för att uppskatta bilens storhet. Jag utövade denna strategi när jag hade en manuell Scirocco R och en BMW i3 samtidigt. Man var som ett barn på julafton varje gång man skiftade mellan bilarna. |
|
| Varför måste du ha en automat ? Alltså varför måste du byta ? | |
|
Allt blir ju vardag och man börjar blicka uppåt. Jag tror att en manuell låda förlorar sin mening över 400hk. Det är ingen skillnad på vad du kan göra med 350hk eller 550hk. Om du däremot har en DCT eller PDK så kan du maxa effekten på andra sätt. Jag vill ha båda så min raka 6a med rwd och krycka till handbroms blir nog grunden i min växande bilpark :) Elbil (i3) och PHEV (225xe) har jag provat och den vägen vill jag inte gå. Länk |
|
Blixten: Ja, stolar brukar ta bort mycket vikt men inte så mycket på F82 M4. Jag bytte mina till GTS-stolar i kolfiber och fick bort 26 kilo på båda stolarna. Competitionstolarna väger bara 22kg styck, med el och allt. Man märker att dom har ansträngt sig på M-avdelningen för att hålla nere vikten på dessa bilarna för det är inte lätt att hitta grejer att lätta utan att ge sig på strukturella grejer eller tumma på säkerhet. Aluhuv och skärmar, kompositbaklucka, smidda fälgar, kolfibertak, lättviktspaneler i bagaget, lithiumbatteri, hjulupphängningar helt i smidd aluminium o.s.v. Det blir dyyrt att lätta. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.