AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.988

Inga fler manuella växellådor - inte ens på M-modeller

Sida 1 av 3
Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
Tydligen så kommer nu även Bmw:s M-modeller bara att tillverkas med automatisk växellåda. 😭

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
G81 touring : 144 bilar
G80 competition: 121 bilar (79 pre lci, 42 lci)
G80 CS: 21 bilar
G80 480 hk med manuell låda: 3 bilar (samtliga pre lci)

Säger en hel del, TRE manuella M3 sen release i Sverige.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker också det är tråkigt, men det är ju köparnas fel, inte tillverkarna. Redan när jag köpte min M235i år 2015 så var det enligt bilfirman riktigt ovanligt att någon verkligen ville ha en manuell växellåda och dessutom faktiskt köpte det på en bil över 200hk.
Vill man köra sin bil är det manuell som gäller.
Vill man åka så väljer man automat :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Få av dem med ekonomiska resurser att köpa fabriksnya M-bilar delar den åsikten tyvärr.
Tidigare har iaf US-marknaden varit relativt stor för manuella lådor. Då är det snart bara Porsche kvar…
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Exakt, det har ju också visat att om efterfrågan finns så bygger tillverkarna manuella lådor. Till M5 E60 och även F10 så fanns väl manuella lådor i USA medan BMW inte ens bekymrade sig med att erbjuda alternativet i Europa, trots att de hade alternativet klart så var det inte värt det.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Bara lägga undan pengar att lägga på en bättre begagnad manuell m bil. Dessa kommer säkert bli rariteter.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Finns ju hur många som helst så alla blir knappast rariteter som stiger i värde. Dessutom är återväxten dålig. Många ungdomar kommer inte ens lära sig att köra manuellt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hehe den som lever får se.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

"Frank Weber says", ja det kan han säga.
Men det är väl inget definitivt över det, i morgon eller kanske om några år kan någon från BMW säga något helt annat.
Bara tänka på elbilar, framtiden ju...ja nyss.

Sedan är ungdomar knappast målgruppen för "rariteter". Den grupp som inte är särskilt intresserad från början, lär inte heller vara det längre fram - när "plånboken ökat i omfång" och annat i livet är avklarat.

Kan läsas här bak på AP när en m3e30 kunde köpas för 100.000, ja det tillverkades mängder, nästan 18.000...
Allt beror hur bilen används och jag har haft manuell/DCT/SMG2+3

Jag kör kanske Max 100 mil per säsong och enbart gata och jag föredrar att växla manuellt. Jag tycker man tappar otroligt mycket känsla och kontakt med bilen med en automat.

Kör man bana och jagar tider ja då kanske en DCT är bättre men fortfarande inte samma känsla.

Konstigt egentligen hur många nya ägare som väljer automat när det enligt mig förstör så mycket känsla. I en Brukis är automat otroligt bekvämt men det är kanske så att många väljer att använda även en ny M-bil som brukis?
bl
2.294
blixten
325i -88
Grejen är väl att en stor andel av de som köper M bilar numera gör det för att visa för andra, och sig själva, att de har en M bil. Inte för att "njuta" av dess egenskaper. Det spelar inte heller så stor roll om den är manuellt växlad när man prioriterar storleken på navigatorn, kolfiberhöljen på avgasrören och annat bling.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Phoenix M3, jag tror nästan alla (cabbar undantaget) brukskör sina M-bilar, av första ägarna. Det är först när kanske tredje ägaren och senare i livscykeln som de skäms bort, ställs av på vintern osv.

Just M2 kanske var annorlunda då den var mycket billigare än andra M-bilar så där var det nog inte lika kapitalstarka köpare som för M3 och uppåt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kan tänka mig att det ligger nått i dels vad köparna är sugna på att köpa, (verkar ju som att stora tunga fläskiga bilar med mycket bling och hästar är det som är inne nu, så säger man att det är motorsportigt tills man tror på det).

Intressant att se hur motorsporten ändrats, vet inte när formel 1 bilarna gick från manuell till paddlar men det har ju onekligen skett en förändring i motorsporten(samma med hybridtekniken), det rinner väll ner till den stora massan och förändrar synen på hur en sportbil ska fungera.

Skulle va kul om bmw gick tillbaka lite till sitt gamla stuk, en sportsedan i typ m2 storleken. Om de gjorde mindre lättare råare bilar med mycket körglädje.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Motorsport har alltid haft stort fokus på teknikutveckling givet inom ramarna för det tillåtna, det är en stor del av DNA:et med motorsport. Det har inget med körglädje eller romantiserade av det historiska att göra. Det är racing, kort och gott

M2 är ju precis det du beskriver, minus sedan. Men coupe är ju mycket mer entusiast än en sedan. Nackdelen med de ”billigare” bilarna är att det är svårare att tjäna lika mycket per bil och därmed inte lika lönsamt.
AW
1
AWi
M3, 21, manuell
530e drive, 21
Jag är mkt nöjd med min manuella G80 M3, kanske även mer nu när det verkar som att det bara sålts 3 i Sverige :-) Men det är bara att erkänna att den inte är den optimala vinterbilen ... Dags att besikta den nu i vår, snart 3 år - tiden går fort!

Anledningen till att ta en manuell var att jag saknade det engagemanget som man får med en manuell låda, DCT eller liknande är ju snabbare, men det kändes som att åka bil jämförelsevis
AWi: Glädjer mig att höra. Vi tänker lika :) jag vågar dock inte vinterköra utan har 2 brukisar också.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Birka, det är ju ungdomar som i framtiden ska driva upp priserna på dessa "rariteter" om 20-30 år. Är knappast 50+:are.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Av BMW MY2024 i Sverige, dvs ca 10600 bilar just nu är det 25st som har manuell
20st BMW 118i , 136hk, 2024
5st BMW M2, 460hk, 2024

Säger en del varför BMW fattar beslutet.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
En era som går i graven nu då =( . Hade ändå tänkt behålla min manuella M2 comp pga diverse andra dumma påhitt som lane assist, hastighetsvarningar etc på nyare bilar.........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.