AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
905

bmw 120i 06 luktar bränt och ryker i kupen

Ku
8
KulanG
bmw e87
tja; har lite strul med bilen en bmw 120i 2006 luktar bränt och ryker ibland in i kupen från utblåsen i kupen. Har haft en fel kod på AUC sensor som jag bytt men ingen skillnad. vad kan det va blir tokig?

bilen läcker även olja vad jag tror från ventilkåpan men har sett nu en T slang koppling som sitter under olja locket som går in i ventilkåpann och ena sidan av kopplingen är inte inkopplat till något och finns ingen slang och koppla in den till i närheten heller andra sidan av koppling ser det ut som att den går ner till vanosen. någon ide nån där med?

williamG
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Kombinationen läcker olja (speciellt då runt ventilkåpan) och luktar brännt inne i kupén brukar ofta höra ihop - det är relativt vanligt på denna kaross.

De två vanligaste ställen där det läcker olja (som sedan droppar ned på grenröret och skapar den där brända lukten som sedan sugs in i friskluftsintagen precis ovanför motorutrymmet) är följande:
- läckande ventilkåpspackning
- läckande vakuumpump (sitter bak på topppen)

Här är en vanlig syn för N46-motorer med läckande ventilkåpspackning.
Länk
Dels rinner det ned en del olja på avgassidan, men ofta samlas det lite på värmeskölden och när man accelerarar iväg från rödljus så rinner det bakåt och ned på de heta grenrören och vips så har man bränd lukt inne i kupen.
Ku
8
KulanG
bmw e87
hej tack för svar ska rulla ner till garaget idag och riva bort alla kåpor och ta en närmare titt, men det som kommer från motor utrymmet exempel lite rök och lukt som är där oavsett om det läcker eller inte borde väl ändå inte komma in i kupen eller tänker jag galet nu?

williamG
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Intaget till kupen är inte helt tätt, så när det rinner ner olja eller glykol på grenröret dras röken in.
Dotterns 120 hade 2 fel, olja från ventilkåpan och glykol från ett lock som sitter på baksidan av topplocket.
Glykolen följde en kabel/ett fäste till ena labdasonden, från fästet droppade den ner på grenröret.
Både byta packning på locket och byta ventilkåpspackningen är ett helvete, ingeting är vettigt konstruerat på den motorn.
Helst behöver man nya skruvar med gummidistanser till kåpan, det är trycket från distanserna som minskar med tiden så packningen börjar läcka, men jag har inte hittat de som lös reservdel, bara ny kåpa med skruv, tror den kostar 4000:-
Och för att förtydliga, försök inte dra åt kåpans skruvar, det går inte, de är dragna till stopp.
Ku
8
KulanG
bmw e87
tack för svar!!!!!

williamG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.