|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min vänstra defrost fram blåser iskallt trots att den högra är varm och go som den ska. Besvärligt vintertid då förarsikten blir frostig. Själva blåset i sig är dock samma och funkar bra i alla hastigheter. (Nytt fläktmotstånd ja, fläktmotorn OK). Vi kan utesluta problem med kylvattensystemet: Magnetventilen (egentligen dubbel =H+V) är ny och funkar. Alla tre aluminiumrören från magnetventilen in till elementet är lika heta vilket indikerar att magnetventilen är lika öppen på höger som vänster sida. Elementet är dessutom ordentligt genomspolat och visar inga tecken på fördämning. Så hett kylvatten strömmar som det ska i elementet på både förarsidan och passagerarsidan. Således handlar problemet om hur luften sedan styrs i paketet. Tyvärr är inte problemet konsekvent - det händer att även vänster blåser värme vid enstaka tillfällen. Den logik jag kan se är antingen att... ... Ställdonet är halvpaj, det som driver den flap som växlar luften igenom (eller inte igenom) värmeelementet. ... Någon av tempgivarna i paketet visar fel varpå datorn inte styr ställdonet rätt. ... Ställdonet funkar liksom tempgivarna. Men flapen är trasig eller styrarmen till den. Säkert spröd plast. ... Glappkontakt någonstans fram till ställdonet. Logiskt sett så borde det sitta ett spegelvänt höger respektive vänster ställdon på varsin sida utanpå paketet - de som styr H och V flap. Men jag kan inte se detta på real.oem's bild. Så är det någon som har mekat med detta paket och som vet vilket ställdon på bilden det är? Någon som har haft samma problem? Stort tack // C Bild: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.