AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.094

Bilvarning, 320iM E30 i Skåne

Vill varna för en 320iM E30 -87:a som står hos Eddie's bil i Gualöv...var och tittade på bilen idag...utvändigt är den skitfin, inte matt i lacken, inte repad, inte chippad i lacken heller...diamantsvart..ingen rost heller vad jag kunde se..men invändigt..fyfan..sliten och söndrig stol på förarsidan, växellådan var ochså lite trasig; man kände ingen skillnad på växel och friläge, man kunde röra spaken lika mycket i båda :( varvräknaren funkade inte, checkkontrollen varnade för bromsljus, fläkten "tickade" på vissa hastigheter..sprucket läder runt växelspaksknoppen (som f.ö var en Alpina) motorn gick fett vid test...kopplingen tog bra dock..men det största felet var ändå s-boken...enl. instrumenten och annonsen hade bilen gått 16900, men förenade bil ( Sthlm tror ja) hade utfört inspection vid 19200-19300 mil :( lite servicar var ifyllda, men långt ifrån alla...just det, inspectionlampan lös oxå....jävligt tråkigt på en så fin bil, utvändigt sett :(

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Låter ju inte som om det är så illa ändå!
Karossen var ju fin som du sa.
Bara prislappen är rätt så...

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Åjo låter rätt illa tycker jag. Inget jag skulle köpa!
Tack för varningen!

"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad" -Jesus.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Magnus M: nej, asså karossen kan ju användas till ett projekt....dock sade Eddie (ägaren till "affären") att han inte sålde den för under 25, men karossen var som sagt i väldigt fint skick...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
25 var väl i saftigaste laget men en sån kärra för låt säga 15 är ju helt OK.

Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
*Sliten förarstol: Mycket vanligt på E30.

*Växellådan: Antagligen bussningarna i den= mycket vanligt på E30. (inte dålig vxl låda)

*Varvräknaren: Antagligen SI batterierna i instrumenthuset. Billigt att byta. Kostnad ca50:- (finns tips under mek. tips.)

*Bromsljus: Kanske var en lampa trasig?? (Om inte det så varnar E30 cherckkontrollen alltid för bromsljus trasigt innan du tryckt på bromsen efter start.)

*Fläkt: ev. defekt, byte borde ske?

*Lädret vid vxl spak: Gjort av konstläder. Gammal bil, torrsprickor, tidens tand mm. (inte helt ovanligt, billigt att byta.)

*Motorn: Gick den fett eller gick den fett= bra eller surt, förstod inte riktigt vad du menade.

*Mätarställning: kanske var kombiinstrumentet bytt på den= Bytt till ett med lägre miltal pga defekt på orginalet?? (om så är fallet så är det dåligt av försäljaren att inte kolla mätarställningen mot serviceboken)

*Inspektionslampan: ok, den behöver service, det gör väl ändå alla bilar då och då...

Och så var den ju enligt dig fin i karossen oxå. JAG skulle inte bli "rädd" för den bilen för de defekterna.

Tycker inte heller att 25000 är så farligt för en 325im på firma. (firmor tar ju alltid ut mer är privetparsoner)

Det var min åsikt iaf.

Mvh /Carl L

Carl L:

det var en 320iM, och motorn gick fett som i att den fick för fet blandning....nej jag vet att det är lätt att fixa ett par av felen, dock kan det dra iväg en del om det är ett större fel....

gillar man att fixa så är det nog ett bra objekt, men jag skulle inte köpa den, p.g.a felen...sen gav säljaren inte mig ett seriöst intryck heller....men detta är MINA PERSONLIGA åsikter...

Oj, ja du skrev visst 320im, jag såg fel. De ska ju ligga lägre såklart. Men det är ändå inte så farligt tycker jag. Jo det där med motorn kan ju bli dyrt iofs.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Med fiffel av servicebok får jag känslan av att den är fiffald på fler ställen ;)

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag tycker att ni är lite snabba att kasta skit på en handlare innan ni har fakta. Bara för att din personliga uppfattning är att bilen inte är ok så ger det dig inte rätt att skriva en massa negativa saker om handlaren här. Kolla fakta först ,sen kan du redogöra hur det ligger till.

mvh
Per Edvinson

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
vem är "du"? "gått 16900, men förenade bil hade utfört inspection vid 19200-19300 mil." det är ju fakta.

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
När jag skriver du så menar jag personen som startade inlägget, ang serviceboken det kan ju vara så att instrumentet är bytt. Vad jag menar är att man kan kolla fakta innan man startar en sån här kedja, detta kan (om nu handlaren är oskyldig) skada honom avsevärt.

mvh
Per Edvinson

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Pelle: Christian berättade bara om den uppfattning han personligen fått om handlaren och bilen, att det är hans personliga åsikte uttrycker han klart och tydligt är ovan.
Personligen tycker jag det är säljarens skyldighet, och i hans intresse att kunna lämna ut uppgifter som i så fall styrker ett eventuellt instrumentbyte. Om försäljaren inte är villig att lämna ut sådana uppgifter skulle (även) jag bedöma honom som oseriös.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Kalle!
Om vi för skojs skull säger att jag var hemma hos dig och kollade på en bil som du ville sälja, jag tycker att priset är totalfel, tror att bilen varit krockad, hittar ej servicebok mm. Istället för att låta dig förklara så åker jag raka vägen hem slår på datorn och börjar skriva en massa negativa saker om dig här. Hur tror du att du skulle känna då? Har inte en aning om handaren är seriös eller inte men det är lite för enkelt att utfärda varningar mm ibland. Detta är min personliga åsikt och det är inte riktat som nån kritik mot dig, alla har ju sitt sätt at se på saken.

mvh
per Edvinson

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Per: Jag förutsatte/förutsätter att Christian tagit upp de nämnda felen med säljaren innan han skrev sitt inlägg. Håller med dig om att säljaren borde få chans att försöka förklara bilens fel (tänker mest på Serviceboken kontra mätarställningen) innan han "svartmålas".

Samtidigt fasthåller jag att jag anser att säljaren SKALL informera spekulanter om varför mätarställningen inte överensstämmer med serviceboken, för att man ska kunna bedöma säljaren som seriös! En bilförsäljaren som anser att det är i kundens intresse att kolla upp vagnen, tycker jag INTE ger något gott intryck. Detta är självklart mina personliga åsikter. Jag såg inte din kommentar som kritik och menar inte detta som kritik mot dig heller. :-)
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Hej
Det största problemet jag tycker så är det att motorn går fett!! De där med service boken kan ju bero på många saker tex att den kommer från en annan bil!!
Jag har ingen service bok till min bil men jag säljer den inte för under 35k!! iockförsig så är min bil en 323iM tic men ändå! Brukar inte kolla så mycket på service boken när jag skall köpa bil utan jag lyssnar efter oljud på bilen eller motorn!! Hade det varit en större motor i bilen i fråga och den såg helt okej ut utanpå så hadde jag inte tvekat en sekund!

mvh
tobbe
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
har oxå tittat på bilen i fråga......
den ser väl inte helt dålig ut men han kan ju bara drömma om det priset.........
Sålde min 325iM-89 för 30" för ett år sedan och den var i motsvarande skick utvändigt men mycket fin inne i!!!!
men men....... bilhandlare måste ju oxå leva!

jag hade iaf inte gett mer än max 10-12" för den!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.