|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min koppling. Pedalen tar högst upp och går bara att trycka ner till ca 50%. Gjorde en chansning på att slavcylindern kärvade och inte gick tillbaka helt ocv bytte den. Det kändes bra dom första växlingarna men sddan blev det stumt igen. Vid hög belastning börjar kopplingen även slira. Kopplingen blev såhär vid en uppstart (varmstart). Den skuttade till ocj sedan var kopplingen helt annorlunda. En teori jag har är att det är någon fjäder inne i kopplingen som gett sig och inte vill trycka tillbaka slavcylindern fullt. Är jag ute och cyklar och bör börja leta i någon annan ände? När jag hade bort slavcylindern mätte jag hur långt in plattan som slavcylindern trycker på sitter. Ca 79mm. Slavcylindern fullt ihoptryckt mäter jag till 62mm. | |
|
Hej, Det finns faktiskt rätt mycket skrivet om ”stiff clutch”. Jag googlade för intressets skull och tänkte mest på huvudcylindern. Men uppenbarligen ligger själva kopplingen illa till. Länk Det finns många fler träffar… /Lennart |
|
|
Jo, jag har gjort endel googlande själv. Det verkar som att folk får riktiga haverier och inte kan köra med bilen. Jag har kört med min under flera månader. Självklart tar kopplingen stryk så jag förbereder mig på ett byte. Redan kollat upp priser på både koppling och växellådslyft så jag får väl försöka lära mig detta med. Nu har jag väl kommit till den fasen att jag vill veta hur och varför den gör som den gör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.